Aby mieć pewność, że samochód, który chcemy kupić jest w dobrym stanie technicznym, warto zdecydować się na profesjonalny przegląd w warsztacie. Odpowiednie doświadczenie, wiedza oraz sprzęt mają ogromny wpływ na dokładność przeprowadzanej inspekcji i umożliwiają wykrycie potencjalnych problemów z pojazdem. Ponadto, współpraca z profesjonalnym warsztatem daje również możliwość oceny ryzyka przyszłych napraw i kosztów, co pomaga w podjęciu bardziej przemyślanej decyzji zakupowej.
Kontrola przed zakupem samochodu to proces, w którym specjalista dokładnie sprawdza stan techniczny pojazdu. Oględziny obejmują m.in. weryfikację stanu technicznego, układu hamulcowego, oświetlenia oraz ogólnego stanu karoserii i wnętrza auta. Celem przeglądu jest wykrycie ewentualnych usterek i wad, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort użytkowania auta. Kontrola techniczna przed zakupem auta jest szczególnie ważna dla osób planujących kupić samochód „z drugiej ręki”.
Pierwszym elementem sprawdzanym w warsztacie jest najczęściej ocena stanu karoserii i lakieru. W trakcie tego procesu, ekspert dokładnie sprawdza elementy blacharskie, aby wykluczyć obecność rdzy, która jest jednym z największych wrogów karoserii i podwozia samochodu. Mechanik dokładnie ogląda podłogę auta, progi, błotniki, a także maskę, klapę bagażnika oraz drzwi. Korozja może powodować znaczące uszkodzenia karoserii, a jej usunięcie będzie bardzo kosztowne. Jest to też oczywiście kluczowy aspekt wizualny, ponieważ widoczna rdza obniża atrakcyjność pojazdu.
Drugi etap to sprawdzenie silnika poprzez skontrolowanie jego pracy. Mechanik podpina komputer diagnostyczny odczytując parametry jego pracy. Nasłuchuje też jakie dźwięki jednostka napędowa wydaje przed rozgrzaniem oraz kiedy osiągnie temperaturę roboczą. Mechanik zwraca również uwagę na płynność zmiany biegów, stan elementów zawieszenia oraz amortyzatorów. Należy też ocenić stan sprężyny, drążków kierowniczych i łączników stabilizatora oraz skuteczność hamulców, a także kondycję klocków, tarcz i wielu innych elementów. Prawidłowe działanie tych elementów jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się autem po drodze.
Kolejnym krokiem jest diagnostyka elementów elektrycznych i elektronicznych. Mechanik korzysta z urządzeń diagnostycznych, które umożliwiają weryfikację stanu elektronicznych systemów pojazdu, takich jak ABS, ESP czy sterownik silnika. Dzięki temu można wykryć potencjalne problemy, które nie byłyby zauważalne podczas przeglądu elementów mechanicznych.
Podczas diagnostyki elektronicznej sprawdza się również historię napraw i błędów zapisanych w pamięci samochodu, co umożliwia oszacowanie kosztów wyeliminowania ewentualnych usterek. Dzięki diagnostyce elektronicznej można uzyskać kompletny obraz stanu technicznego pojazdu i mieć większą pewność, że zakupiony samochód jest w dobrym stanie, także od wewnątrz.
Dzisiaj coraz więcej najnowszych samochodów jest wyposażonych w zaawansowane systemy czujników, które umożliwiają zdalne diagnozowanie problemów. To znaczy, że możemy podłączyć się do samochodu i odczytać informacje o jego stanie technicznym bez konieczności bezpośredniego dostępu do pojazdu. Taki system umożliwia dokładną analizę danych, takich jak parametry silnika, czy informacje z czujników. Jest to też dobry sposób, aby dokonać oględzin pojazdu, znajdującego się za granicą lub w innej części kraju.
Sprawdzian możliwości samochodu na drodze to zwykle końcowy etap każdego przeglądu. Polega on na przeprowadzeniu jazdy próbnej, podczas której specjalista ocenia zachowanie samochodu podczas jazdy, jego prowadzenie, hamowanie, osiągi i pracę zawieszenia, silnika oraz skrzyni biegów. W czasie jazdy próbnej zwracana jest uwaga na ewentualne wibracje, hałasy, szarpanie, spalanie paliwa, temperaturę silnika, działanie klimatyzacji i innych elementów. Testy drogowe pozwalają na uzyskanie kompleksowego obrazu stanu technicznego samochodu i są nieodłącznym elementem profesjonalnego przeglądu przed zakupem.
Istnieją małe różnice w przeglądzie przed zakupem aut elektrycznych czy hybrydowych, ponieważ wymagają one nieco innego podejścia niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym. Przede wszystkim mechanik musi sprawdzić stan baterii, jak przebiega ładowanie oraz kondycję systemów elektrycznych związanych z napędem.
W przypadku samochodów hybrydowych, ekspert musi również ocenić stan silnika spalinowego oraz jego współpracę z silnikiem elektrycznym, co wymaga specjalistycznej diagnostyki. Natomiast w przypadku samochodów elektrycznych, specjalista musi dodatkowo sprawdzić wydajność baterii, zasięg pojazdu, szybkość ładowania oraz stan układu chłodzenia baterii, który ma kluczowe znaczenie dla ich trwałości.
Źródło: Q Service Castrol