Amperex Technology Co. Ltd., lepiej znana jako CATL, ma szansę pozostać największym światowym sprzedawcą akumulatorów do samochodów elektrycznych i hybrydowych w 2022 roku. Chińska firma sprzedała akumulatory o pojemności około 70,9 gigawatogodzin do pierwszej połowy 2022 roku, według południowokoreańskiego badania SNE Research.
Udział w rynku trzech koreańskich największych spółek zmniejszył się o 9,1% z 34,9% do 25,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, ale wykazuje stabilną dynamikę wzrostu. Drugie miejsce utrzymało LG Energy Solutions z 29,2 GWh, co stanowi wzrost o 6,9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. SK-On zanotował 13,2 GWh, co oznacza 2,1-krotny wzrost, a Samsung SDI 10,0 GWh , co oznacza wzrost o 50,6% .
Wzrost trzech koreańskich firm jest napędzany głównie sprzedażą modeli wyposażonych w akumulatory każdej z tych firm. Dla SK-On sprzedaż Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6 była motoram napędowym, a Samsung SDI napędzany był głównie wzrostem sprzedaży Fiata 500, Audi E-Tron oraz BMW iX. Firma LG Energy Solutions odnotowała wzrost sprzedaży baterii w czerwcu 2022 r., ponieważ sprzedaż Tesli Model 3 i Y wzrosła w Europie i Chinach.
Założona w 2011 roku firma CATL szybko nawiązała strategiczne partnerstwo z BMW. Od tego czasu firma z kapitalizacją rynkową wynoszącą prawie 1,3 biliona dolarów (na początek września) zawarła umowy biznesowe typu joint-venture z chińskimi producentami pojazdów, takimi jak SAIC Motor, Dongfeng Motor, GAC Group, Geely Auto Group i FAW Group. CATL dostarcza również Tesli komponenty akumulatorów do pojazdów zbudowanych w fabryce producenta samochodów w Szanghaju.
Popularność pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w Chinach nadal rośnie, a pojazdy typu BEV stanowiły prawie 20 procent ogólnej sprzedaży samochodów osobowych w pierwszej połowie 2022 r., według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów. W rzeczywistości do czerwca 2022 r. w Chinach sprzedano ponad dwukrotnie więcej samochodów osobowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie rok wcześniej. Tymczasem sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in w Chinach wzrosła o ponad 150 procent w porównaniu z pierwszą połową 2021 r. Nic więc dziwnego, że chińska firma produkująca akumulatory staje się dominująca na rynku.
Pomimo swojej wielkości, CATL nie posiada w Stanach Zjednoczonych ani jednego zakładu produkującego baterie. Oczekuje się, że zmieni się to w nadchodzących latach, ponieważ firma ma ogłosić plany budowy fabryki baterii w Ameryce Północnej w nadchodzących miesiącach.
Chociaż Amerykanie wolniej niż chińscy konsumenci przesiadają się na pojazdy BEV, ich apetyt na samochody elektryczne wciąż rośnie. To z pewnością stanowi część sukcesu sprzedaży LG Energy Solution, ponieważ południowokoreańska firma dostarcza komponenty baterii do takich firm jak Lucid, Porsche i Tesla. Dzięki temu ostatniemu producentowi samochodów za znaczną część wzrostu wdzięczne może być LG Energy Solution, ponieważ rosnąca sprzedaż Tesli Model 3 i Model Y w Europie i Chinach pomogła południowokoreańskiej firmie zaopatrzyć w akumulatory podjazdy i banki energii Tesli.
LG Energy Solution jest również kluczowym udziałowcem w Ultium Cells, spółce joint venture z General Motors z ukończoną fabryką w Warren w stanie Ohio. Ponadto powstają fabryki w Spring Hill w stanie Tennessee i Lansing w stanie Michigan. Baterie Ultium zasilają obecnie modele GMC Hummer EV i Cadillac Lyriq.
Chociaż LG Energy Solution z pewnością zwiększy swoją globalną produkcję baterii w nadchodzących miesiącach i latach, jego ilość 29,2 GWh sprzedanych w pierwszej połowie roku to mniej niż połowa tego, co dostarczył CATL. To także tylko 5,2 gigawatogodziny więcej niż to, co BYD sprzedało w tym samym okresie. Akumulatory BYD o pojemności łącznej 24,0 GWh sprzedane w pierwszej połowie 2022 roku oznaczają oszałamiający wzrost o ponad 200 procent w porównaniu do tego, co firma sprzedała w tym samym okresie w 2021 roku.
Podobnie jak CATL, BYD jest chińską firmą, ale produkującą też pojazdy z napędem elektrycznym. W jej portfolio nie ma w ogóle pojazdów z silnikami spalinowymi.
Według SNE Research podczas gdy chińscy producenci akumulatorów odnotowali znaczny wzrost sprzedaży gigawatogodzin w pierwszej połowie 2022 r., japońscy producenci „wykazują tempo wzrostu poniżej średniej rynkowej i to z tendencją spadkową”. Liderem wśród japońskich producentów jest Panasonic ze sprzedażą o wartości 19,5 gigawatogodzin w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku. rynku – o 5,4 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2021 roku.
Mimo to Panasonic ma szansę pozostać głównym dostawcą akumulatorów samochodowych ze względu na wieloletnią współpracę z Teslą. Obie firmy wspólnie prowadzą fabrykę baterii w Sparks w stanie Nevada. Panasonic planuje otworzyć kolejny zakład produkcyjny baterii w Kansas przed połową dekady.
Łącznie CATL, LG Energy Solution, BYD i Panasonic mają ponad 70 procent udziału w światowym rynku sprzedaży akumulatorów samochodowych w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r., przy łącznej wartości sprzedanych 143,6 GWh. Pozostałe sześć firm, które tworzą 10 największych światowych sprzedawców akumulatorów samochodowych w pierwszej połowie 2021 r. (SK Innovation, Samsung SDI, CALB, Guoxuan, Sunwoda i Svolt), stanowią 21,2 proc. światowego rynku. Tymczasem wszyscy pozostali producenci akumulatorów stanowią zaledwie 8,2% światowego rynku.
Wraz z rosnącym globalnym popytem na pojazdy zasilane bateriami, jest pewne, że w nadchodzących latach cała branża motoryzacyjna będzie świadkiem znacznego wzrostu wartości gigawatogodzin baterii sprzedawanych na całym świecie. Tylko czas pokaże, jak długo CATL utrzyma się na pozycji lidera. Bez względu na to, który producent akumulatorów ostatecznie znajdzie się na szczycie w nadchodzących latach, można założyć, że 10 najwyższych pozycji pod względem globalnej dominacji sprzedaży w tej branży będzie rutynowo zmieniać się w miarę zmian technologii produkowanych baterii oraz zmian zainteresowań klientów poszczególnymi markami samochodów. W tej kwestii rynek chiński ma bardzo dużo do powiedzenia.
Na podstawie: