S&P Global podał, że Indeks PMI dla przemysłu Polski wyniósł w marcu br. 48 pkt, wobec 47,9 pkt w poprzednim miesiącu. Jak wyjaśnia Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, PMI w marcu wykazał w zasadzie marginalny wzrost o 0,1 pkt do poziomu 48 pkt.
„Oznacza to, że nadal główny indeks nastrojów sektora przemysłowego jest w recesji. To już blisko 2 lata, kiedy nastroje menedżerów firm nie są najlepsze. Zmienia się jednak podłoże złych nastrojów. W pierwszym okresie na przewagę pesymistów nad optymistami wpływały ceny i ich zmienność. Istniała również duża niepewność związana z toczącym się konfliktem za naszą wschodnią granicą. Obecnie jednak przemysł cierpi na innego rodzaju schorzenie – brak nowych zamówień” – komentuje Mariusz Zielonka.
Według danych GUS w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu w Polsce była wyższa o 3,3% w porównaniu z lutym ub. roku, natomiast w stosunku do stycznia br. wzrosła o 0,7%. „W danych sektorowych mamy w zasadzie kopię z poprzedniego miesiąca z wyraźną dominacją produkcji szeroko pojętej branży maszynowo – motoryzacyjnej. Podobnie jak przed miesiącem odnotowujemy wyraźny, bo ponad 20% spadek produkcji urządzeń elektrycznych. Widać nadal, że najtrudniej podnieść się branżom energochłonnym. Przed rokiem notowały spadki ponad 20% i pomimo takiego dużego regresu, obecnie również są na dużym minusie” – dodaje Mariusz Zielonka.
Pierwszy kwartał 2024 r. minął pod znakiem napływających z wielu firm informacji o planowanych zwolnieniach. Bosch zapowiedział, że do końca 2026 r. zamierza zlikwidować 1200 miejsc pracy w dziale rozwoju oprogramowania. Według niemieckiego dziennika „Handelsblatt”. powodem redukcji zatrudnienia ma być znacznie wolniejszy niż oczekiwano rozwój w pełni zautomatyzowanej jazdy.
Francuski dostawca części samochodowych – Forvia – zwolni 10 tys. pracowników, aby, jak informuje „Financial Times„, stawić czoła chińskiej konkurencji.
Stellantis zamyka fabrykę FCA w Bielsku-Białej – w styczniu br. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników FCA Powertrain Poland podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki oraz powołaniu likwidatora. Natomiast w lutym z krakowskiego oddziału firmy Aptiv zwolniono 250 osób.
Analiza indeksu giełdowego WIG MOTO, obejmującego spółki z branży motoryzacyjnej notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, za ostatnie 6 miesięcy pokazuje spadki.
A jak wygląda sytuacja dwóch największych polskich dystrybutorów części notowanych na GPW? W marcu 2024 roku wartość sprzedaży Grupy Inter Cars spadła, ale bilans za trzy pierwsze miesiące roku jest na plusie. Przychód ze sprzedaży całej Grupy wyniósł 1,054 mld zł i był o 2,4% niższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 r. sprzedaż Grupy w Polsce wzrosła o 8,4% do poziomu 1,804 mld zł. Z kolei cała Grupa w tym czasie odnotowała wzrost przychodów o 5,6% do poziomu 2,954 mld zł.
W marcu br. Inter Cars zaprezentował również wstępne wyniki finansowe za 4 kwartał i 2023 rok. Członkowie zarządu spółki skomentowali je podczas telekonferencji i ocenili sytuację na rynku. „Rok 2023 zakończył się bardzo dobrymi wynikami sprzedażowymi dla branży, w szczególności dla dużych firm. „Inter Cars osiągnął drugie miejsce po 2023 roku ze wzrostem plus 23% w walucie euro. Pierwsze miejsce ze wzrostem 7% osiągnęła firma LKQ, która ma wydzieloną strukturę LKQ Europe. Trzecie miejsce ze wzrostem + 17% osiągnęła spółka GPC, która w Europie występuje jako Alliance Automotive Group. Porównując dynamiki do naszych konkurentów wyglądamy bardzo dobrze, zmniejszamy dystans do pierwszego gracza, gdzie jeszcze w 2019 roku ten dystans wynosił 2,6 – obecnie jest to około półtora raza” – wyjaśniał Krzysztof Soszyńki, Wiceprezes Inter Cars.
Z kolei szacowane miesięczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Auto Partner SA za marzec 2024 wyniosły 332 218 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi wzrost sprzedaży o 5,18%. Spółka szacuje, że za okres od stycznia do marca br. przychody wyniosą 993 971 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi ich wzrost o 18,80%.
Grupa Auto Partner w 2023 roku zanotowała przychody ze sprzedaży wynoszące 3,7 mld zł, co oznacza wzrost aż o 28,9% rok do roku i jest najwyższym wynikiem w historii firmy.
Porównanie notowań giełdowych spółek Inter Cars i Auto Partner za ostanie 6 miesięcy:
Pierwszy kwartał roku to zwykle czas podsumowań. Moto-Profil poinformował, że w 2023 roku należąca do firmy sieć ProfiAuto rozrosła się o 14 punktów i liczy już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2400 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich jest w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim.
NEXUS Automotive International – grupa zakupowa zrzeszająca dystrybutorów i producentów części – zorganizowała tegoroczne N! Business Forum w Księstwie Monako z okazji 10. rocznicy istnienia Grupy. Gaël Escribe, dyrektor zarządzający, prognozuje, że rynek części samochodowych ma przed sobą świetlaną przyszłość. W wywiadzie dla Motofaktor.pl zdradził również plany Grupy dotyczące polskiego rynku.
W Monako NEXUS i Stellantis ogłosili nawiązanie globalnej współpracy, której celem jest stworzenie konkurencyjnej oferty, obejmującej części zamienne i usługi posprzedażowe. Obecnie NEXUS Automotive International zrzesza ponad 2200 firm ze 137 krajów.
NEXUS Automotive Central Europe zyskał nowego partnera biznesowego – firmę – AVDtrade z Żytomierza w Ukrainie. Do Groupauto CEE dołączyła węgierska firma SZAKAL-MET-AL Zrt, a do TEMOT International algierska spółka SARL Euro Moteur oraz tajwański ARES AUTOPARTS – dystrybutorzy części zamienne do pojazdów użytkowych.
W lutym br. ruszyła budowa piątego budynku w ramach parku przemysłowo-logistycznego CTPark Opole – rozbudowa kompleksu związana jest z ekspansją marki UFI Filters Poland. Z kolei Northvolt zdecydował, że utworzy w Gdańsku Centrum Skalowania Biznesu wraz z Centrum Badawczo-Rozwojowym w zakresie usług IT.
NTN Europe ogłosił nowe partnerstwo biznesowe z firmą LTM, należącą do Grupy Mecatech – dzięki temu zamierza wejść na rynek amortyzatorów. Natomiast firma SAF-Holland ogłosiła oficjalnie przejęcie Tecma Srl z Werony we Włoszech, producenta układów osi i zawieszeń.
Firmy Mahle i Forvia Hella pomyślnie zakończyły sprzedaż swoich 50% udziałów w spółce JV Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) na rzecz AUO Corporation.
Według Licznika Elektormobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alterntywnych (PSPA) pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 52 356 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48 381 szt. Liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.
Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.
Najbardziej gorący temat ostatnich kilku miesięcy to polski samochód elektryczny Izera. Mimo, że do Polski wpłynęły pierwsze unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy nie jest pewne czy inwestycja w budowę fabryki Izery w Jaworznie będzie kontynuowana. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dementuje informacje poprzedniej ekipy rządzącej, że polski samochód elektryczny ma być finansowany z KPO. Ze składu zarządu spółki ElectroMobility Poland został odwołany Piotr Zaremba pełniący funkcję prezesa zarządu. Obecnie projekt nadzoruje Ministerstwo Aktywów Państwowych, które prowadzi właśnie audyt w spółce Electromobility Poland. Minister aktywów państwowych Borys Budka poinformował 15 kwietnia br. w Polsat News, że rekomendacja dla rządu w sprawie formuły rozwoju projektu Izera powinna być znana w ciągu kilku tygodni.
W LIQUI MOLY Polska dotychczasowego prezesa Przemysława Bryłę zastąpił dotychczasowy członek zarządu Piotr Kasprzak. Z firmą Lumag pożegnał się wieloletni Prezes Zarządu Marek Żak. Czas na kolejne pokolenie – stanowisko prezesa zarządu objął Grzegorz Żak.
Cyprian Osowski objął stanowisko dyrektora marketingu Continental Opony Polska, z kolei UFI Filters mianowało Stefano Gavę na nowego Chief Executive Officer (CEO), a Paolo Cataldiego na stanowisko Aftermarket Business Unit General Managera.
Od kwietnia br. Marcin Barankiewicz koordynuje prace Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatów (EGEA) i jego 11 stowarzyszeń członkowskich.
Według analizy Fortune Business Insights wielkość globalnego rynku wtórnego wzrośnie z 418,95 miliardów dolarów w 2023 r. do 527,25 miliardów dolarów do 2030 r. Starzejący się park pojazdów odgrywa znaczącą rolę w generowaniu popytu na części i usługi na rynku wtórnym. Jednak jak wskazują autorzy raportu, dłuższe gwarancje udzielane przez producentów OEM mogą ograniczać popyt na rynku.
Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) w 2023 r. średni wiek samochodów w Unii Europejskiej (UE) wynosił 12 lat, przy czym Grecja i Estonia mogą poszczycić się najstarszymi flotami samochodowymi – średnia wynosi prawie 17 lat. Z kolei Luksemburg prowadzi średnio pod względem najnowszych samochodów osobowych – średni wiek 7,6 lat.
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?