RAPORT: Rynek motoryzacyjny Q1 2024

RAPORT: Rynek motoryzacyjny Q1 2024

  • Pierwszy kwartał 2024 r. minął pod znakiem napływających z wielu firm informacji o zwolnieniach.
  • Analiza indeksu giełdowego WIG MOTO za ostatnie 6 miesięcy pokazuje spadki.
  • Wielkość globalnego rynku wtórnego ma wzrosnąć do 527,25 miliardów dolarów do 2030 r.
  • Nasze podsumowania dotyczące rynku motoryzacyjnego można znaleźć TUTAJ
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Stan gospodarki

S&P Global podał, że Indeks PMI dla przemysłu Polski wyniósł w marcu br. 48 pkt, wobec 47,9 pkt w poprzednim miesiącu. Jak wyjaśnia Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, PMI w marcu wykazał w zasadzie marginalny wzrost o 0,1 pkt do poziomu 48 pkt.

Oznacza to, że nadal główny indeks nastrojów sektora przemysłowego jest w recesji. To już blisko 2 lata, kiedy nastroje menedżerów firm nie są najlepsze. Zmienia się jednak podłoże złych nastrojów. W pierwszym okresie na przewagę pesymistów nad optymistami wpływały ceny i ich zmienność. Istniała również duża niepewność związana z toczącym się konfliktem za naszą wschodnią granicą. Obecnie jednak przemysł cierpi na innego rodzaju schorzenie – brak nowych zamówień” – komentuje Mariusz Zielonka.

Według danych GUS w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu w Polsce była wyższa o 3,3% w porównaniu z lutym ub. roku, natomiast w stosunku do stycznia br. wzrosła o 0,7%. „W danych sektorowych mamy w zasadzie kopię z poprzedniego miesiąca z wyraźną dominacją produkcji szeroko pojętej branży maszynowo – motoryzacyjnej. Podobnie jak przed miesiącem odnotowujemy wyraźny, bo ponad 20% spadek produkcji urządzeń elektrycznych. Widać nadal, że najtrudniej podnieść się branżom energochłonnym. Przed rokiem notowały spadki ponad 20% i pomimo takiego dużego regresu, obecnie również są na dużym minusie” – dodaje Mariusz Zielonka.

Mało optymistyczne wieści z branży

Pierwszy kwartał 2024 r. minął pod znakiem napływających z wielu firm informacji o planowanych zwolnieniach. Bosch zapowiedział, że do końca 2026 r. zamierza zlikwidować 1200 miejsc pracy w dziale rozwoju oprogramowania. Według niemieckiego dziennika „Handelsblatt”. powodem redukcji zatrudnienia ma być znacznie wolniejszy niż oczekiwano rozwój w pełni zautomatyzowanej jazdy.

Francuski dostawca części samochodowych – Forvia – zwolni 10 tys. pracowników, aby, jak informuje „Financial Times„, stawić czoła chińskiej konkurencji.

Stellantis zamyka fabrykę FCA w Bielsku-Białej – w styczniu br. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników FCA Powertrain Poland podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki oraz powołaniu likwidatora. Natomiast w lutym z krakowskiego oddziału firmy Aptiv zwolniono 250 osób.

Wyniki finansowe największych dystrybutrów części

Analiza indeksu giełdowego WIG MOTO, obejmującego spółki z branży motoryzacyjnej notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, za ostatnie 6 miesięcy pokazuje spadki.

WIG-MOTO 2024
Źródło: Google Finanse

A jak wygląda sytuacja dwóch największych polskich dystrybutorów części notowanych na GPW? W marcu 2024 roku wartość sprzedaży Grupy  Inter Cars spadła, ale bilans za trzy pierwsze miesiące roku jest na plusie. Przychód ze sprzedaży całej Grupy wyniósł 1,054 mld zł i był o 2,4% niższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 r. sprzedaż Grupy w Polsce wzrosła o 8,4% do poziomu 1,804 mld zł. Z kolei cała Grupa w tym czasie odnotowała wzrost przychodów o 5,6% do poziomu 2,954 mld zł.

W marcu br. Inter Cars zaprezentował również wstępne wyniki finansowe za 4 kwartał i 2023 rok. Członkowie zarządu spółki skomentowali je podczas telekonferencji i ocenili sytuację na rynku. „Rok 2023 zakończył się bardzo dobrymi wynikami sprzedażowymi dla branży, w szczególności dla dużych firm. „Inter Cars osiągnął drugie miejsce po 2023 roku ze wzrostem plus 23% w walucie euro. Pierwsze miejsce ze wzrostem 7% osiągnęła firma LKQ, która ma wydzieloną strukturę LKQ Europe. Trzecie miejsce ze wzrostem + 17% osiągnęła spółka GPC, która w Europie występuje jako Alliance Automotive Group. Porównując dynamiki do naszych konkurentów wyglądamy bardzo dobrze, zmniejszamy dystans do pierwszego gracza, gdzie jeszcze w 2019 roku ten dystans wynosił 2,6 – obecnie jest to około półtora raza” – wyjaśniał Krzysztof Soszyńki, Wiceprezes Inter Cars.

Wstępny wynik Inter Cars 2023 i prognoza rynku

Z kolei szacowane miesięczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Auto Partner SA za marzec 2024 wyniosły 332 218 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi wzrost sprzedaży o 5,18%. Spółka szacuje, że za okres od stycznia do marca br. przychody wyniosą 993 971 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi ich wzrost o 18,80%.

Grupa Auto Partner w 2023 roku zanotowała przychody ze sprzedaży wynoszące 3,7 mld zł, co oznacza wzrost aż o 28,9% rok do roku i jest najwyższym wynikiem w historii firmy.

Auto Partner z najwyższym wynikiem w historii

Porównanie notowań giełdowych spółek Inter Cars i Auto Partner za ostanie 6 miesięcy:

Źródło: Google Finanse
Źródło: Google Finanse

Pierwszy kwartał roku to zwykle czas podsumowań. Moto-Profil poinformował, że w 2023 roku należąca do firmy sieć ProfiAuto rozrosła się o 14 punktów i liczy już ponad 240 sklepów i hurtowni oraz ponad 2400 warsztatów w kraju i za granicą. Najwięcej z nich jest w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim oraz śląskim.

Co słychać u innych garczy na rynku

NEXUS Automotive International – grupa zakupowa zrzeszająca dystrybutorów i producentów części – zorganizowała tegoroczne N! Business Forum w Księstwie Monako z okazji 10. rocznicy istnienia Grupy. Gaël Escribe, dyrektor zarządzający, prognozuje, że rynek części samochodowych ma przed sobą świetlaną przyszłość. W wywiadzie dla Motofaktor.pl zdradził również plany Grupy dotyczące polskiego rynku.

Rynek części ma przed sobą świetlaną przyszłość

W Monako NEXUS i Stellantis ogłosili nawiązanie globalnej współpracy, której celem jest stworzenie konkurencyjnej oferty, obejmującej części zamienne i usługi posprzedażowe. Obecnie NEXUS Automotive International zrzesza ponad 2200 firm ze 137 krajów.

NEXUS Automotive Central Europe zyskał nowego partnera biznesowego – firmę – AVDtrade z Żytomierza w Ukrainie. Do Groupauto CEE dołączyła węgierska firma SZAKAL-MET-AL Zrt, a do TEMOT International algierska spółka SARL Euro Moteur oraz tajwański ARES AUTOPARTS  – dystrybutorzy części zamienne do pojazdów użytkowych.

Inwestycje i nowe obszary współpracy

W lutym br. ruszyła budowa piątego budynku w ramach parku przemysłowo-logistycznego CTPark Opole – rozbudowa kompleksu związana jest z ekspansją marki UFI Filters Poland. Z kolei Northvolt zdecydował, że utworzy w Gdańsku Centrum Skalowania Biznesu wraz z Centrum Badawczo-Rozwojowym w zakresie usług IT.

NTN Europe ogłosił nowe partnerstwo biznesowe z firmą LTM, należącą do Grupy Mecatech – dzięki temu zamierza wejść na rynek amortyzatorów. Natomiast firma SAF-Holland ogłosiła oficjalnie przejęcie Tecma Srl z Werony we Włoszech, producenta układów osi i zawieszeń.

Firmy Mahle i Forvia Hella pomyślnie zakończyły sprzedaż swoich 50% udziałów w spółce JV Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) na rzecz AUO Corporation.

Elektromobilność

Według Licznika Elektormobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alterntywnych (PSPA) pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 52 356 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48 381 szt. Liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.

Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

Najbardziej gorący temat ostatnich kilku miesięcy to polski samochód elektryczny Izera. Mimo, że do Polski wpłynęły pierwsze unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy nie jest pewne czy inwestycja w budowę fabryki Izery w Jaworznie będzie kontynuowana. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dementuje informacje poprzedniej ekipy rządzącej, że polski samochód elektryczny ma być finansowany z KPO. Ze składu zarządu spółki ElectroMobility Poland został odwołany Piotr Zaremba pełniący funkcję prezesa zarządu. Obecnie projekt nadzoruje Ministerstwo Aktywów Państwowych, które prowadzi właśnie audyt w spółce Electromobility Poland. Minister aktywów państwowych Borys Budka poinformował 15 kwietnia br. w Polsat News, że rekomendacja dla rządu w sprawie formuły rozwoju projektu Izera powinna być znana w ciągu kilku tygodni.

Izera: czy projekt upadnie bez środków z KPO?

Zmiany personalne

W  LIQUI MOLY Polska dotychczasowego prezesa Przemysława Bryłę zastąpił dotychczasowy członek zarządu Piotr Kasprzak. Z firmą Lumag pożegnał się wieloletni Prezes Zarządu Marek Żak. Czas na kolejne pokolenie – stanowisko prezesa zarządu objął Grzegorz Żak.

Cyprian Osowski objął stanowisko dyrektora marketingu Continental Opony Polska, z kolei UFI Filters mianowało Stefano Gavę na nowego Chief Executive Officer (CEO), a Paolo Cataldiego na stanowisko Aftermarket Business Unit General Managera.

Od kwietnia br. Marcin Barankiewicz koordynuje prace Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatów (EGEA) i jego 11 stowarzyszeń członkowskich.

Prognozy dla rynku aftermaketowego

Według analizy Fortune Business Insights wielkość globalnego rynku wtórnego wzrośnie z 418,95 miliardów dolarów w 2023 r. do 527,25 miliardów dolarów do 2030 r. Starzejący się park pojazdów odgrywa znaczącą rolę w generowaniu popytu na części i usługi na rynku wtórnym. Jednak jak wskazują autorzy raportu, dłuższe gwarancje udzielane przez producentów OEM mogą ograniczać popyt na rynku.

Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) w 2023 r. średni wiek samochodów w Unii Europejskiej (UE) wynosił 12 lat, przy czym Grecja i Estonia mogą poszczycić się najstarszymi flotami samochodowymi – średnia wynosi prawie 17 lat. Z kolei Luksemburg prowadzi średnio pod względem najnowszych samochodów osobowych – średni wiek 7,6 lat.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).