Zanim podsumujemy drugi kwartał 2024 w branży motoryzacyjnej warto wrócić jeszcze do pierwszych trzech miesięcy roku. W I kwartale 2024 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) przekroczyła po raz pierwszy 60 mld złotych – wynik z analizy opublikowanej właśnie przez AutomotiveSuppliers.pl. „W pierwszych trzech miesiącach tego roku produkcja sprzedana wyniosła 60,23 mld złotych, najwięcej dla tego okresu roku w historii sektora motoryzacyjnego w Polsce. Wzrost rok do roku wyniósł 3,4 proc. a więc znacząco mniej niż w tym samych kwartałach zarówno 2023 jak i 2022 roku” – podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl. Wartość eksportu całej branży była jednak niższa niż przed rokiem (-3,84 proc.), odnotowano również znaczący spadek eksportu baterii litowo-jonowych (-54,7 proc.).
Niezmiennie, od kilku lat najważniejszą grupą eksportową są części i akcesoria. W I kwartale br. na rynki zagraniczne trafiły komponenty o wartości 4,63 mld euro. To nowy rekord dla tego okresu roku. W stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił wzrost o 5,03 proc. Na części i akcesoria przypadło 34,17 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do I kwartału 2023 roku udział części wzrósł o 0,09 punktu procentowego. Największym partnerem nadal pozostają Niemcy (38,38 proc. całości, +15,05 proc.). Kolejne miejsca należą do: Czech (8,16 proc. całości, -0,97 proc.), Słowacji (5,99 proc., -86,39 proc.) i Francji (5,69 proc., -1,62 proc.).
Wg danych GUS w maju 2024 r., w porównaniu do analogicznego miesiąca 2023 r., nastąpił wzrost produkcji pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) do transportu towarów z silnikiem o zapłonie iskrowym oraz pozostałych (również z silnikiem elektrycznym) – o 214,0%). Mimo to ogólna koniunktura w przemyśle nie napawa optymizmem.
„Nastroje w przemyśle są tak samo złe jak przed miesiącem. Indeks PMI utrzymał się na rekordowo niskim poziomie – 45 pkt. To już 26 miesięcy, kiedy przemysł według opinii menedżerów logistyki przeżywa recesję. Dłuższy o dwa miesiące trend spadku dotyczy nowych zamówień i finalnie eksportu. Najbardziej ciąży nam spowolnienie u naszych zachodnich sąsiadów” – komentuje czerwcowe wskaźniki PMI Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan.
Z badania przeprowadzanego przez CLEPA i McKinsey wynika, że tylko 37% producentów części spodziewa się w tym roku solidnych zysków, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z 59% w 2019 r. Ponadto 65% firm działa poniżej kluczowego progu rentowności wynoszącego 5%, wymaganego do zapewnienia zrównoważonego rozwoju inwestycji w transformację branży. Niepokojące jest to, że 25% respondentów zgłasza zyski poniżej 1% lub nawet ujemną rentowność. Pomimo to liczba przedsiębiorstw odnotowujących straty stopniowo maleje, co podkreśla odporność i zdolności adaptacyjne sektora.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podaje, że w czerwcu 2024 r. liczba rejestracji aut klasy premium była większa zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca, jak i czerwca roku 2023. W czerwcu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 12 056 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 17,48 proc. większy niż w maju bieżącego roku i o 21,06 lepszy w zestawieniu z czerwcem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 9 959 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku wyniósł w czerwcu 24,0 proc. W I połowie 2024 roku w Polsce zarejestrowano 66 238 nowych aut z wyższej półki, o 22,75 proc. (12 277 sztuk) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Auta klasy premium miały na koniec czerwca br. 23,9 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce.
Nad branżą motoryzacyjną wisi widmo wojny handlowej z Chinami, którą chińskie władze straszą Europę po tym jak Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na samochody elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) sprowadzane z tego kraju.
Podobnie jak po pierwszym kwartale 2024, również i teraz analiza indeksu giełdowego WIG-MOTO, skupującego spółki z branży motoryzacyjnej, wskazuje na spadki w okresie ostatnich sześciu miesięcy:
Dwaj polscy dystrybutorzy części zamiennych notowani na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych opublikowali wyniki finansowe za czerwiec br. W czerwcu 2024 o 2,6% wzrosła sprzedaż Grupy Inter Cars w Polsce w porównaniu z czerwcem 2023 i wyniosła 642,2 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1,056 mld zł i był o 1,8% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Po pierwszych sześciu miesiącach tego roku sprzedaż całej Grupy Inter Cars to 6,173 mld zł, co oznacza wzrost o 5,6% r/r.
Z kolei szacowane miesięczne skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Auto Partner SA w czerwcu 2024 wyniosły 351 595 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku oznacza wzrost sprzedaży o 10,77%. Spółka szacuje, że w ujęciu narastającym za okres od stycznia do czerwca br. przychody Grupy Auto Partner SA wyniosą 2 057 138 tys. zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku stanowi wzrost o 15,88%.
Porównanie notowań giełdowych za ostanie 6 miesięcy wskazuje na niewielkie spadki notowań Auto Partner SA:
Dystrybutorzy części mogą się również pochwalić szeregiem wyróżnień. Inter Cars po raz czwarty został wyróżniony przez „Politykę” Srebrnym Listkiem ESG za efekty działań na rzecz przyjętej Strategii Zrównoważonego Rozwoju. Dystrybutor zajął trzecie miejsce w rankingu” 200 największych polskich firm: Polscy Ambasadorzy” przygotowanym przez tygodnik „Wprost„.
Natomiast sieć dystrybucyjna Auto Land znalazła się w gronie Najlepszych pracodawców w Polsce wg „Forbesa”, a także laureatów Diamentów Forbesa.
Martex został wyróżniony przez TEMOT International tytułem najlepszego udziałowca, dystrybutora części do samochodów ciężarowych, a Moto-Profil otrzymał tytuł „Shareholder of the Year”.
W maju br. rynek obiegła wiadomość, że LKQ Corporation zawarła ostateczną umowę sprzedaży Elit Polska, polskiego dystrybutora części samochodowych i wyposażenia warsztatowego, spółce MEKO AB.
MEKO jest wiodącym w Europie Północnej dystrybutorem części zamiennych, działającym na 8 rynkach za pośrednictwem marek Grupy FTZ, Inter-Team, Koivunen, MECA, Mekonomen i Sørensen og Balchen. Obecnie MEKO posiada około 5% udziału w rynku w Polsce po przejęciu Inter-Team w 2018 roku. Dzięki przejęciu Elit Polska udział ten wzrośnie do około 8%, co pozycjonuje MEKO jako trzeciego co do wielkości gracza na niezależnym rynku części zamiennych do samochodów w Polsce.
Ostatnio MEKO poinformowało, że zamierza zwiększać udziały w rynku i poprawić rentowność w regionie Morza Bałtyckiego. Jednym z kroków do osiągnięcia tego celu jest przejęcie estońskiej firmy Automeister i jej sieci warsztatowej Carstop – jednej z najbardziej znanych w Estonii.
MEKO jest już obecne w Estonii z marką hurtowni motoryzacyjnych Balti Autoosad i siecią warsztatów Fixus. Dzięki przejęciu firmy Automeister, MEKO będzie prowadzić dwie sieci warsztatowe i stanie się jedną z wiodących firm na niezależnym rynku motoryzacyjnym w Estonii.
RAPORT: Rynek motoryzacyjny Q2 2024 – część 2 – TUTAJ
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?