Zanim przejdziemy do podsumowania warto spojrzeć na opublikowane 22 lipca br. dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej w czerwcu 2024 r. Ogólnie była ona wyższa niż przed rokiem o 4,4% (wobec spadku o 4,7% w czerwcu 2023 r.). W czerwcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 24,3%), „pozostałe” (o 15,9%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,0%).
„Słabsza od oczekiwań sprzedaż detaliczna może świadczyć o tym, że konsumpcja wcale nie będzie w tym roku głównym motorem napędowym gospodarki. Jeśli spojrzeć na dane bardziej szczegółowe, to w zasadzie kupujemy głównie samochody oraz paliwa. Tego trendu zbyt długo nie da się utrzymać. Szczególnie, że produkcja w motoryzacji już powoli zaczęła wytracać impet” – komentuje Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan.
Coraz częściej z rynku dochodzą informacje o likwidacji zakładów produkcyjnych czy zwolnieniach. Michelin Polska likwiduje Zakład Opon Ciężarowych w Olsztynie i przenosi produkcję do Rumunii.
Ale firmy również inwestują. W czerwcu br. Eberspächer Sütrak Poland, polski oddział Grupy Eberspächer – producenta i dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego, poinformował, że otworzy zakład produkcyjny w opolskim 7R Park Przylesie, gdzie będzie produkował systemy klimatyzacji do autobusów i autokarów z napędem elektrycznym, hybrydowym i konwencjonalnym.
Spółka Elemental Strategic Metals otworzyła w Zawierciu zakład odzysku strategicznych metali przemysłowych i szlachetnych z baterii Li-Ion pojazdów elektrycznych oraz z katalizatorów samochodowych i przemysłowych.
Fabryka Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem, produkująca komponenty hamulcowe rozbudowała się o nowy, w pełni zautomatyzowany magazyn.
Mahle i Forvia Hella pomyślnie zakończyły sprzedaż swoich 50% udziałów w spółce JV Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) firmie AUO Corporation.
Clarios, światowy lider w dziedzinie zaawansowanych akumulatorów, oraz Altris, szwedzki producent prototypów akumulatorów sodowo-jonowych, zawarły umowę dot. rozwoju niskonapięciowych rozwiązań mobilnych.
Firmy SAIC Motor i Castrol ogłosiły rozpoczęcie współpracy i zaprezentowały nowy środek smarny dostępny pod wspólną marką dla klientów MG w Europie środkowej i wschodniej.
AUTOPART, polski producent akumulatorów z siedzibą w Mielcu, kupił od spółki Five Star Polska markę akumulatorów FIVE STAR oraz przejął jej sieć dystrybucji w Polsce.
Firma Niterra przeniosła regionalną siedzibę regionu EMEA do nowej lokalizacji w niemieckim Ratingen, z kolei Arnott Suspension Products Europe przeprowadza się do nowej siedziby w miejscowości Waalwijk w Niderlandach.
W czerwcu br. odbyła się coroczna Konferencja Sieci EuroWarsztat i NexDrive. Podczs wydarzenia szczególną uwagę poświęcono m.in. ekspansji Groupauto CEE na nowe rynki, w tym dołączeniu Węgier do grupy oraz budowie nowej sieci warsztatowej EuroGarage na Węgrzech.
W maju Stellantis poinformował, że w roku 2024 sieć Eurorepar Car Service planuje utrzymać wysoki wzrost obrotów we wszystkich punktach swojej sieci.
ELF został głównym partnerem sieci warsztatów O.K. Serwis. W ofercie francuskiego producenta znajdują się środki smarne do samochodów wszystkich marek.
Na koniec czerwca 2024 roku, w Polsce zarejestrowano 119 297 samochodów osobowych z napędem elektrycznym – wynik z opublikowanego właśnie Licznika Elektromobilności prowadzonego przez PSNM i PZPM. Wśród nich, 62 125 było w pełni elektrycznych (BEV) i 57 172 stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV). Liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wyniosła 6 926 sztuk. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 21 382 sztuk, a liczba hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych osiągnęła 819 972 sztuki. Na zakończenie ubiegłego miesiąca, park autobusów zeroemisyjnych w Polsce zwiększył się do 1 357 sztuk, z czego 1293 było całkowicie elektryczne, a 64 napędzane wodorem.
Ostatnie miesiące to ekspansja chińskich marek pojazdów elektrycznych w Europie. W Polsce zadebiutowały trzy modele samochodów elektrycznych BYD. Firma ogłosiła partnerstwo z trzema grupami dealerskimi i otwarcie pięciu sklepów BYD Pioneer Store. Chiński producent mocno okopuje się w Europie – w styczniu tego roku ogłosił plany budowy fabryki na Węgrzech, teraz porozumiał się w sprawie inwestycji w Turcji, gdzie zbuduje zakład, który będzie w stanie wyprodukować 150 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych rocznie.
Zdaniem komentatorów rynku to sposób na ominięcie ceł, które Komisja Europejska nałożyła na import chińskich samochodów o napędzie akumulatorowym (BEV) importowanych z Chin.
Do Polski wchodzi również chińska marka OMODA & JAECOO. Od sierpnia tego roku do sprzedaży wprowadzane będą kolejno modele OMODA 5 z silnikiem benzynowym i elektrycznym (SUV segmentu B), oraz JACEOO 7 z silnikiem benzynowym, plug-in hybrid oraz inteligentnym napędem 4×4 (SUV segmentu C).
Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny, Chiny są największym producentem i konsumentem aut elektrycznych na świecie. Ich udział w globalnej sprzedaży w 2022 roku wyniósł 60 proc., podczas gdy UE – 21 proc. i USA – 8 proc. W Europie stanowią one ok. 8 proc. sprzedaży nowych samochodów elektrycznych, a szacuje się, że do 2025 roku ich udział ma już wzrosnąć do 15 proc.
A co z polskim elektrykiem spółki ElectroMobility Poland? W maju br. prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. Z kolei w czerwcu br. Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland zdecydowała o odwołaniu Piotra Regulskiego ze stanowiska Prezesa Zarządu – do tej pory nie powołano nowego. Z kręgów rządowych dochodzą informacje, że Ministerstwo Aktywów Państwowych prowadzi audyt w spółce, natomiast z Chin napływaj głosy o zniecierpliwieniu chińskiej firmy Geely, która miała dostarczyć platformę do polskiej Izery.
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?