Projekt ma dać solidną podstawę prawną do tego, by przy ocenie lekkich pojazdów pasażerskich i pojazdów użytkowych pod kątem zgodności z unijnymi limitami emisji spalin stosować konkretne współczynniki dla poszczególnych zanieczyszczeń.
W myśl uzgodnionego tekstu:
Teraz, gdy Rada uzgodniła swoje stanowisko i gdy Parlament Europejski także ustali swoje, obie instytucje rozpoczną negocjacje w celu szybkiego przyjęcia projektu rozporządzenia w pierwszym czytaniu.
Spalinowe limity emisji dla poszczególnych zanieczyszczeń są częścią unijnych przepisów o homologacji typu pojazdów. Z czasem doprowadziły do znacznego ograniczenia emisji cząstek stałych (zarówno pod względem ich masy, jak i liczby) oraz do redukcji innych substancji zanieczyszczających (takich jak węglowodory czy tlenek węgla).
Niemniej emisje tlenków azotu z silników wysokoprężnych (zwłaszcza w lekkich pojazdach pasażerskich i pojazdach użytkowych) nie spadły w takimi stopniu, jak oczekiwano, wraz z wprowadzeniem europejskich norm emisji w 1991 r. Jednym z powodów było to, że emisje w rzeczywistych warunkach jazdy są zwykle znacznie wyższe, niż to wynikało z ówczesnych pomiarów homologacji typu.
Z uwagi na rozbieżność między wynikami rzeczywistymi a laboratoryjnymi Komisja wprowadziła w 2016 r. nową metodologię pomiarową – procedurę badania emisji w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE). Aby uwzględnić statystyczną i techniczną niepewność pomiaru dokonywanego przenośnymi urządzeniami pomiarowymi, Komisja wprowadziła współczynniki zgodności.
13 grudnia 2018 r. Sąd UE uchylił częściowo odnośne rozporządzenie Komisji, gdyż jego zdaniem współczynniki zgodności wolno było uchwalić tylko wspólnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie jako współustawodawcom. Sąd zarządził jednak, że uchylone części rozporządzenia Komisji powinny zachować skuteczność, dopóki współustawodawcy nie przyjmą w ich miejsce nowych przepisów. Wyrok zakwestionowały Komisja, Niemcy i Węgry. Jeżeli ich odwołania zostaną oddalone, współustawodawcy będą musieli uchwalić proponowane rozporządzenie w trakcie 12 miesięcy od tego oddalenia.
Źródło: Rada Europejska