Przy nowym etykietowaniu opon inaczej niż dotąd oznaczane będą takie parametry jak efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej powierzchni i hałas. Dzięki nowemu rozporządzeniu etykiety mają bardziej rzucać się w oczy i oferować konsumentom więcej informacji, tak by mogli wybrać opony, które będą bezpieczniejsze, bardziej paliwooszczędne i cichsze. Rozporządzenie musi jeszcze zostać formalnie przyjęte przez Parlament Europejski.
Nowe etykiety to wymierna korzyść dla konsumentów w całej Europie: zapewnią więcej informacji o paliwooszczędności, bezpieczeństwie i hałasie zewnętrznym. Nowe przepisy wpłyną również na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
chorwacki minister środowiska i energii - Tomislav Ćorić
Rozporządzenie wprowadza szereg istotnych zmian do poprzednich przepisów. Etykiety staną się bardziej widoczne i bardziej przejrzyste dla konsumentów dzięki nowym wymogom dotyczącym sposobu ich umieszczania i usunięciu niewykorzystywanych klas właściwości użytkowych.
Dodane zostaną ikony symbolizujące przyczepność na nawierzchni ośnieżonej i oblodzonej, a wzór etykiety zostanie zaktualizowany. Rozporządzeniem będą też objęte opony bieżnikowane. Wymogi dla opon bieżnikowanych będą miały zastosowanie, gdy dostępna będzie odpowiednia metoda pomiaru ich właściwości użytkowych.
Rozporządzenie mówi też o nowych parametrach: przebiegu i ścieraniu opon, które zostaną wprowadzone, gdy tylko dostępne staną się odpowiednie metody ich pomiaru. Ma to pomóc zredukować ilości mikroplastiku trafiającego do środowiska na skutek ścierania opon. W przyszłości etykietę taką będą musiały nosić także opony do ciężarówek i autobusów.
System etykietowania opon ma ograniczyć emisje gazów cieplarnianych i hałas w sektorze transportu oraz zwiększyć bezpieczeństwo drogowe. Ma pozwolić konsumentom uzyskać przydatniejsze i bardziej porównywalne informacje o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałasie i tym samym podejmować racjonalne pod względem kosztów i przyjazne dla środowiska decyzje przy zakupie nowych opon.
Opony, głównie ze względu na opór toczenia, odpowiadają za 20–30% zużycia paliwa przez pojazdy. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa ma oszczędzać konsumentom kosztów.
Zmianę rozporządzenia Komisja zaproponowała w maju 2018 r. Wstępne porozumienie między Parlamentem Europejskim a Radą nastąpiło 13 listopada 2019 r.
Decyzja oznacza, że Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu. Rozporządzenie musi teraz zostać przyjęte przez Parlament Europejski w drugim czytaniu, następnie zaś zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Źródło: Rada Europejska