Recepta na terenoodporność | MOTOFAKTOR

Off-road, czyli jazda samochodami terenowymi po nieutwardzonych drogach, to – według jego miłośników – hobby dla każdego. W Polsce istnieje wiele klubów off-roadu, mających stale rosnącą grupę uczestników. Widać to również na naszych drogach – coraz częściej możemy na nich spotkać pojazdy terenowe. Nie licząc ograniczeń prawnych, ten aktywny sposób spędzania wolnego czasu można uprawiać praktycznie wszędzie, od lasów i gór, przez kamieniołomy i wąwozy, aż po specjalnie przygotowane tory.

 

Wykorzystywane są zarówno samochody terenowe produkowane seryjnie, jak i pojazdy poddane szerokim modyfikacjom. Im trudniejsze warunki do jazdy, tym większym modyfikacjom jest zwykle poddawany samochód. Błotne muldy, koryta rzek, leśne trakty, pustynne wydmy, strome podjazdy i zjazdy wymagają od fanów off-roadu odpowiedniego przygotowania ich maszyn, dzięki którym mogą przeżyć niesamowite przygody.

 

Poza karoserią, najbardziej narażonym element pojazdów terenowych podczas wypraw są elementy zawieszenia. Nawet w najbardziej wytrzymałych terenówkach, te elementy prędzej, czy później ulegają uszkodzeniu. Skutecznym sposobem na wzmocnienie zawieszenia jest zastosowanie elementów poliuretanowych.

 

Wybierając poliuretanowe komponenty zawieszenia o większej twardości należy pamiętać, że zapewniając bardziej precyzyjną kontrolę nad autem obniżamy jednocześnie komfort kierowania. Drgania oraz nierówności mogą być o wiele bardziej odczuwalne.

Poliuretan w offroadzie

Poliuretan charakteryzuje się dużo wyższą wytrzymałością w porównaniu do gumy. Odporność na rozciąganie wynosi od 20 MPa do 50 MPa, a dla gumy maksymalną wartość stanowi 20 MPa. Materiał ten jest również o wiele bardziej odporny na ścieranie, czy trudne warunki atmosferyczne, co jest szczególnie pożądane w off-roadzie. Jest też odporny na działanie produktów ropopochodnych, podczas gdy guma jest przez nie rozpuszczana.

 

Twardość elementów poliuretanowych jest wyrażana w skali Shore’a (ShA). Im wyższa wartość, tym twardszy dany element. Warto również zwrócić uwagę na łatwy montaż tulei poliuretanowych. Zwykle wystarczy użyć smaru, wsadzić w gniazdo elementy poliuretanowe, a następnie wcisnąć w nie metalową tulejkę.

 

tuleja poliuretanowa
  • MNIEJSZE TŁUMIENIE DRGAŃ
  • WIĘKSZA PRECYZJA KIEROWANIA
  • KONIECZNOŚĆ KONSERWACJI
  • ŁATWOŚĆ MONTAŻU
  • GŁOŚNIEJSZA PRACA ZAWIESZENIA

 

 

 

 

 

 

tuleja gumowa
  • LEPSZE TŁUMIENIE DRGAŃ
  • MNIEJSZA PRECYZJA KIEROWANIA
  • BRAK KONIECZNOŚCI KONSERWACJI
  • MONTAŻ WYMAGA SPECJALISTYCZNYCH NARZĘDZI
  • CICHSZA PRACA ZAWIESZENIA

 

 

 

 

 

 

Przykładowe zestawy elementów do samochodów terenowych:

 

 

 

 

 

 

Z pełną ofertą Tedgum można się zapoznać TUTAJ.

 

Źródło: Tedgum

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).