Off-road, czyli jazda samochodami terenowymi po nieutwardzonych drogach, to – według jego miłośników – hobby dla każdego. W Polsce istnieje wiele klubów off-roadu, mających stale rosnącą grupę uczestników. Widać to również na naszych drogach – coraz częściej możemy na nich spotkać pojazdy terenowe. Nie licząc ograniczeń prawnych, ten aktywny sposób spędzania wolnego czasu można uprawiać praktycznie wszędzie, od lasów i gór, przez kamieniołomy i wąwozy, aż po specjalnie przygotowane tory.
Wykorzystywane są zarówno samochody terenowe produkowane seryjnie, jak i pojazdy poddane szerokim modyfikacjom. Im trudniejsze warunki do jazdy, tym większym modyfikacjom jest zwykle poddawany samochód. Błotne muldy, koryta rzek, leśne trakty, pustynne wydmy, strome podjazdy i zjazdy wymagają od fanów off-roadu odpowiedniego przygotowania ich maszyn, dzięki którym mogą przeżyć niesamowite przygody.
Poza karoserią, najbardziej narażonym element pojazdów terenowych podczas wypraw są elementy zawieszenia. Nawet w najbardziej wytrzymałych terenówkach, te elementy prędzej, czy później ulegają uszkodzeniu. Skutecznym sposobem na wzmocnienie zawieszenia jest zastosowanie elementów poliuretanowych.
Wybierając poliuretanowe komponenty zawieszenia o większej twardości należy pamiętać, że zapewniając bardziej precyzyjną kontrolę nad autem obniżamy jednocześnie komfort kierowania. Drgania oraz nierówności mogą być o wiele bardziej odczuwalne.
Poliuretan charakteryzuje się dużo wyższą wytrzymałością w porównaniu do gumy. Odporność na rozciąganie wynosi od 20 MPa do 50 MPa, a dla gumy maksymalną wartość stanowi 20 MPa. Materiał ten jest również o wiele bardziej odporny na ścieranie, czy trudne warunki atmosferyczne, co jest szczególnie pożądane w off-roadzie. Jest też odporny na działanie produktów ropopochodnych, podczas gdy guma jest przez nie rozpuszczana.
Twardość elementów poliuretanowych jest wyrażana w skali Shore’a (ShA). Im wyższa wartość, tym twardszy dany element. Warto również zwrócić uwagę na łatwy montaż tulei poliuretanowych. Zwykle wystarczy użyć smaru, wsadzić w gniazdo elementy poliuretanowe, a następnie wcisnąć w nie metalową tulejkę.
Przykładowe zestawy elementów do samochodów terenowych:
Z pełną ofertą Tedgum można się zapoznać TUTAJ.
Źródło: Tedgum