Podstawowym surowcem wykorzystywanym do budowy akumulatora jest ołów, który jest pierwiastkiem silnie trującym, ale jednocześnie w pełni przetwarzalnym. Związki ołowiu wpływają negatywnie na stan zdrowia organizmów żywych, na rozwój roślin oraz na wszelkie procesy zachodzące w środowisku wodnym. Kwas siarkowy o silnym stężeniu, który wypełnia akumulator oraz tworzywa sztuczne stanowiące jego obudowę są zabójcze dla środowiska.
Kiedy akumulator kończy swój żywot jesteśmy zobowiązani do przekazania go sprzedawcy detalicznemu, podmiotowi prowadzącemu usługi w zakresie wymiany zużytych akumulatorów lub zbierającemu zużyte akumulatory. Najprościej jest zrobić to w miejscu, w którym kupujemy nowy akumulator. Jeżeli w momencie zakupu nowego akumulatora tego nie uczynimy musimy zapłacić tzw. opłatę depozytową, która w przypadku akumulatorów samochodowych wynosi 30 zł.
Niestety mimo nakazów, zakazów wciąż ogromna ilość niebezpiecznych dla środowiska akumulatorów kończy swój żywot na śmietniku czy w lesie. Fakt ten często wynika z niewiedzy na temat prawidłowego postępowania z odpadami oraz braku świadomości o szkodliwości zużytych akumulatorów. Pamiętajmy, że wszystkie baterie i akumulatory to odpady niebezpieczne i postępując odpowiedzialnie chronimy siebie i środowisko naturalne przez ogromnymi zniszczeniami.
Szereg obowiązków spoczywa także na producentach wszystkich typów akumulatorów i baterii. Zobligowani są oni do przejęcia odpowiedzialności za swoje produkty. Zabronione jest niekontrolowane, nieprawidłowe i szkodliwe dla środowiska pozbywanie się ich. Akumulatory muszą być we właściwy sposób zbierane, przetwarzane i poddawane utylizacji. Większa ilość akumulatorów poddawanych recyklingowi i określony przepisami prawa stopień odzysku przyczynia się bezpośrednio do zmniejszenia ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery.
Artykuł sponsorowany przez Clarios