Przeciętny samochód przez cały okres swojej eksploatacji potrzebuje co najmniej sześciu kompletów opon. W samej Europie przekłada się to na 3,2 miliony ton wyrzucanych opon rocznie. Choć obecnie większość z nich jest w Europie odzyskiwana, jeszcze do niedawna zużyte opony trafiały na wysypiska, gdzie wciąż pozostaje ich około 6 milionów ton. Wyciek toksycznych płynów z wysypisk stanowi poważny problemem ekologiczny.
Ponadto w Europie zaledwie około 45 % odzyskanych opon jest poddawanych recyklingowi. To przykład na to, jak nieodpowiednie są dostępne technologie i jak nieopłacany jest recykling.
Pozostała reszta jest spalana w celu pozyskania energii, co stanowi jeszcze większy problem dla środowiska. Wszystkie te kwestie pokazują, że Europa potrzebuje lepszego sposobu na recykling starych opon.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu ECOMOBI opracowano rozwiązanie, które wykorzystuje gumę ze zużytych opon do wzbogacania asfaltu drogowego. Ta metoda pozwala na skuteczny recykling gumy, a przy tym daje asfalt o lepszych parametrach niż tradycyjne mieszanki.
Wysokiej jakości asfalt drogowy musi zawierać dodatki. Bez nich asfalt zużywa się szybko, ulega deformacji i ma słabe parametry mechaniczne, a ponadto jest czuły na skrajne temperatury. W ciągu ostatnich dziesięcioleci opracowano różne dodatki.
Jednym z nich jest SBS (styren-butadien-styren). To elastomer, który skuteczniej niż inne dodatki zagęszcza asfalt i zwiększa jego stabilność podczas składowania. Właśnie dlatego SBS był do tej pory głównym środkiem stosowanym do modyfikowania asfaltu.
Zespół projektu ECOMOBI zaproponował jednak nową recepturę o nazwie RD PRENE, w której SBS zastąpiono związkiem zawierającym gumę ELT. Guma ELT jest tańsza niż SBS i można ją stosować razem z innymi modyfikatorami. Mieszanka RD PRENE nie różni się w użytkowaniu od tradycyjnego asfaltu.
Mówiąc w skrócie – guma RD PRENE jest mieszana z zawartością zbiorników bitumu, dopóki się nie rozpuści i nie rozprzestrzeni.
koordynator projektu ECOMOBI - Roberto CardinaliPo tym, jak naukowcy opracowali ostateczną recepturę i wyprodukowali nową mieszankę, zespół przetestował ją w warunkach naturalnych. Testy przeprowadzono na połączeniach mostowych i dwóch odcinkach drogi we włoskim regionie Marchia.
Badania pokazały, że RD PRENE sprawdza się lepiej niż mieszanki SBS. RD PRENE ma zwiększać trwałość nawierzchni i redukować hałas generowany przez ruch. Ponadto również koszt energii potrzebnej do wytworzeniu asfaltu z gumą ELT jest niższy niż w wypadku zastosowania gumy SBS.
Nasza technologia to skuteczny i opłacalny sposób na wykorzystanie ELT do modyfikowania asfaltu i zapewnia co najmniej takie same parametry techniczne jak konwencjonalne rozwiązania, kosztując przy tym mniej.
- Roberto Cardinali
Oprócz tego zastąpienie SBS alternatywnym modyfikatorem asfaltu w całej Europie miałoby pozwolić ograniczyć roczne zanieczyszczenie emisją CO2 o 3000 ton.
Wyniki projektu spotkały się zainteresowaniem, przyciągając wielu klientów pilotażowych wraz ze zleceniami próbnymi. To ogromny sukces dla całego przedsięwzięcia. Naukowcy współpracują z klientami, by dostosować recepturę do indywidualnych potrzeb i specyficznych wymogów technicznych.
Zespół projektowy może na przykład zaadaptować proces do posiadanego przez klienta zaplecza sprzętowego. Przynosi to jeszcze większe korzyści z inwestycji w RD PRENE. Zespół rozszerza również swoją sieć komercyjną i szuka nowych klientów, próbując zwiększyć liczbę potencjalnych zastosowań.
Źródło: Komisja Europejska