Regeneracja części samochodowych – jak zaoszczędzić mądrze? | MOTOFAKTOR

Regeneracja części samochodowych - jak zaoszczędzić mądrze?

Regeneracja części samochodowych jest coraz bardziej popularna. Wśród zalet eksperci sieci Q Service Castrol wskazują m.in. oszczędności kosztów eksploatacji auta.

 

Według raportu SDCM (1), w państwach Unii Europejskiej regeneracji na rynku wtórnym pojazdów poddawane jest ok. 10% części zamiennych. Dane Persistence Market Research (2) wskazują, że do 2026 r. światowy rynek regeneracji części samochodowych osiągnie szacunkową wartość CAGR na poziomie 7,1%, co odpowiada kwocie niemal 91 mld USD (3). Oznacza to, że popyt na części regenerowane stale się zwiększa, a rynek zyskuje kolejnych klientów.

Dlaczego warto skorzystać z regeneracji komponentów?

Jednym z głównych powodów, dla którego kierowcy stawiają na regenerację części są przede wszystkim czynniki ekonomiczne. To znacznie tańsze rozwiązanie niż wymiana części na nowe. Odpowiednio wykonany proces zapewnia wysoką wytrzymałość komponentów, dzięki czemu kierowca otrzymuje sprawnie działający samochód w niższej cenie.

 

Drugim czynnikiem są kwestie ekologiczne. Podczas regeneracji elementów, ograniczana jest produkcja materiałów służących do tworzenia nowych podzespołów. Co ważne, zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90% niższe niż w przypadku produkowania nowej części zamiennej od podstaw.

 

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części (CLEPA) opublikowało badanie, z którego wynika, że fabryczna regeneracja części pozwoliła w 2020 roku zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 800 tys. ton, co jest odpowiednikiem emisji śladu węglowego pozostawionego przez 120 tys. statystycznych mieszkańców Unii Europejskiej. Dbałość o środowisko staje się jednym z głównych aspektów, które mają wpływ na rozwój rynku motoryzacyjnego. Według szacunków europejskich ekspertów, rynek części regeneracyjnych w Europie będzie w dalszym ciągu rosnąć.

Decyzję o wyborze regeneracji części podejmuje w naszym warsztacie ok. 80% klientów. O możliwości zastosowania takiego rozwiązania jest informowana zdecydowana większość kierowców, korzystających z usług naszego warsztatu.

właściciel serwisu Polauto w Markach, należącego do sieci Q Service Castrol - Paweł Zaręba

Jakie części samochodowe można regenerować, a jakich nie należy?

Najczęściej procesowi regeneracji poddawane są części silnika oraz jego osprzętu, np. wtryskiwacze, pompy wtryskowe, rozruszniki, alternatory, turbosprężarki, cylindry, głowice i wałki rozrządu. Zdarzają się również regenerowane elementy zawieszenia oraz układu napędowego, w tym wahacze, amortyzatory (miechy), półosie, skrzynie biegów, sprzęgła i sworznie. Mechanicy często przywracają drugie życie kompresorom klimatyzacji, pompom wspomagania, czy też częściom układu hamulcowego, np. zaciskom.

 

Eksperci Q Service Castrol przyznają, że nie wszystkie komponenty nadają się do regeneracji. Wśród nich wymieniają metalowe elementy karoserii, świece zapłonowe oraz przewody paliwowe.

Regeneracja części – jak to działa?

Procesowi regeneracji podlegają jedynie elementy pojazdu zużyte lub uszkodzone w wyniku normalnej eksploatacji auta. Do regeneracji trafiają również zespoły uszkodzone dynamicznie na skutek działania m.in. przeciążeń, odkształceń czy zmian strukturalnych zaistniałych w związku ze zmianą środowiska pracy. Nie należy jednak regenerować części samochodowych, które uległy defektom w efekcie wypadków bądź po niezgodnych z zaleceniami producenta naprawach.

 

Komponenty poddane regeneracji są tańsze od fabrycznie nowych elementów o ok. 30-60%. Jest to zależne od danej części (im bardziej skomplikowana, tym cena wzrasta), a także od firmy regenerującej. Zazwyczaj podzespoły zregenerowane przez producentów samochodów są droższe od tych, którymi opiekują się dedykowane zakłady.

Dużo firm oferuje nam usługę regenerowania części samochodowych. Do regeneracji nadają się m.in. sprzęgła, alternatory czy rozruszniki. Jako warsztat jesteśmy zobligowani do przekazania starego elementu firmie do regeneracji. Następnie odnowiona część instalowana jest w pojeździe klienta podczas naprawy, a kierowca może odebrać w pełni sprawne auto.

- Paweł Zaręba

 

1. SDCM – Raport „Branża motoryzacyjna w Polsce 2021-2022. Liczby. Podsumowania. Analizy”: https://www.sdcm.pl/wp-content/uploads/2023/03/SDCM_raport_2021_A4_03_03_23_H.pdf
2. Persistence Market Research – Raport „Automotive parts remanufacturing market”: https://www.persistencemarketresearch.com/market-research/automotive-parts-remanufacturing-market.asp
Tamże. Dane dotyczą lat 2018-2026.
3. CLEPA – Circular economy and sustainability are reshaping the automotive aftermarket: https://clepa.eu/mediaroom/circular-economy-and-sustainability-are-reshaping-the-automotive-aftermarket/

 

Źródło: Q Service Castrol

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).