Regenerowane zaciski hamulcowe | MOTOFAKTOR

Regenerowane zaciski hamulcowe

Regeneracja wyeksploatowanych części i podzespołów jest procesem, który ma za zadanie przywrócić im odpowiednie parametry eksploatacyjne.

Zajmują się nią zarówno małe warsztaty rzemieślnicze, jak i wielkie koncerny dostarczające części dla producentów samochodów.

 

Z przyczyn ekonomicznych i ekologicznych na rynku pojawia się coraz więcej produktów regenerowanych. Aspekt ekonomiczny wydaje się oczywisty, ponieważ elementy regenerowane są najczęściej tańsze od nowych. Warto zatem przyjrzeć się czynnikom ekologicznym.

 

Komponenty do produkcji samochodów produkowane są z różnych materiałów i metali. Wyprodukowanie ich wiąże się ze znacznym zużyciem energii i emisją dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego też regeneracja przynosi znaczące korzyści w zakresie ochrony środowiska. Drugim powodem popularności regeneracji jest lawinowo rosnąca liczba odpadów pochodzących z wyeksploatowanych pojazdów. Specjaliści podkreślają, że najlepszą metodą utylizacji odpadów jest ich ponowne wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem.

 

Przykładem rzemieślniczej regeneracji może być wymiana uszczelnień w jakimś podzespole samochodu. Można założyć, iż taka operacja w jakimś stopniu przywraca parametry eksploatacyjne tego podzespołu.

 

Oczywiście sytuacja wygląda inaczej w przypadku dużych firm typowo specjalizujących się w regeneracji, bądź producentów części w jakości OEM. W takim przypadku regeneracja jest procesem dającym produkt o parametrach i jakości nowego.

 

Firma FTE jest wiodącym producentem hydraulicznych elementów układu hamulcowego i uruchamiania sprzęgła w jakości OEM. W trosce o ochronę środowiska szeroko zajmuje się też regeneracją podzespołów.

 

FTE posiada w swojej ofercie około 1500 typów regenerowanych zacisków do samochodów osobowych i dostawczych.

 

Spośród wszystkich części układu hamulcowego właśnie zaciski hamulcowe najbardziej nadają się do regeneracji. Powodem tego są stosunkowo wysokie koszty wyprodukowania nowego podzespołu oraz częste występowanie jego usterek wynikających z trudnych warunków eksploatacji.

 

Układ hamulcowy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z tego powodu warsztat nie powinien ograniczać obsługi samochodu jedynie do wymiany klocków hamulcowych. Wszelkie prace w tym obszarze powinny obejmować pełną kontrolę układu hamulcowego. W tym miejscu nie zostanie opisana cała procedura naprawy, a jedynie omówiona zostanie kwestia zacisków hamulcowych.

 

Jakiekolwiek oznaki przegrzania tarcz i klocków hamulcowych mogą oznaczać nieprawidłową pracę zacisku. Po zdemontowaniu zacisku należy dokonać jego szczegółowych oględzin. Wszelkie uszkodzenia osłon gumowych, ślady wycieków, zatarcia prowadników, tłoczków, dźwigni hamulca postojowego, wżery korozyjne na tłoczku kwalifikują ten podzespół do naprawy lub wymiany. Wiele warsztatów, działając pod presją klienta dążącego do minimalizacji kosztów, decyduje się na naprawę zacisku hamulcowego. Naprawa taka polega najczęściej na wymianie uszczelnień i ewentualnie tłoczka. Nie zawsze przynosi to efekt w postaci bezawaryjnej pracy.

 

Składa się na to kilka przyczyn. Pierwszą jest stosunkowo trudna dostępność części zamiennych do zacisków hamulcowych. Dostępne na rynku zestawy naprawcze nie zawsze są najwyższej jakości i często są dobierane na zasadzie przybliżonej zgodności wymiarów. Kolejną przyczyną jest brak możliwości dokładnej weryfikacji zużycia elementów zacisku hamulcowego.

 

Warsztaty napotykają trudności w zdobyciu danych dotyczących wymiarów, ich tolerancji oraz pasowania poszczególnych elementów, a czasami dane takie nie są w ogóle dostępne.

 

Montaż nie najwyższej jakości uszczelnień na częściowo zużyte elementy może prowadzić do pojawienia się wycieków lub ponownego zatarcia się tłoczka i prowadnic zacisku. Prowadzi to do reklamacji, a często utraty zaufania klienta do warsztatu.

 

Aby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji najlepiej jest zaoferować klientowi wymianę zacisku na nowy lub regenerowany. Jak wspomniano wcześniej, nowe zaciski są stosunkowo drogim podzespołem, i zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów ich cena może być dla klienta trudna do zaakceptowania. Zdarza się również, iż do niektórych samochodów, dawno wycofanych z produkcji nowy zacisk jest po prostu nieosiągalny, natomiast dostępny jest zacisk regenerowany. Dlatego najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest zaoferowanie użytkownikowi pojazdu zacisku regenerowanego.

 

Zaciski regenerowane oferowane przez firmę FTE Automotive posiadają jakość i parametry takie jak fabrycznie nowe, a ich cena może być od nich niższa nawet o 30 proc. Regeneracja zacisków odbywa się w fabryce FTE w Preszowie na Słowacji – tej samej, w której powstają również nowe części. Oznacza to, iż wymogi technologiczne i jakościowe są takie same dla zacisków nowych, jak i regenerowanych.

 

Nie każdy zacisk nadaje się do regeneracji, niektóre uszkodzenia (na zdjęciu) nie są możliwe do naprawienia.

 

Przed regeneracją wszystkie elementy są dokładnie czyszczone i poddawane kontroli jakości. Wszelkie ślady uszkodzeń mechanicznych są przyczyną odrzucenia. Części, które wymieniane są w czasie regeneracji, mają taką samą jakość jak te montowane w nowych zaciskach i nawet fachowcy mają problem z odróżnieniem zacisku regenerowanego FTE od nowego. Wszystkie regenerowane zaciski objęte są gwarancją przez okres 24 miesięcy. Jest to dodatkowy, istotny argument dla warsztatu, ponieważ nie obciążają go ewentualne reklamacje.

 

Ważnym zadaniem stojącym przed warsztatem jest przekonanie klienta do produktu regenerowanego. Wiele osób uważa, że jest on gorszy od nowego i decyduje się na nowy, często pochodzący od nieznanego producenta zamiennik. Tzw. tanie zamienniki często wykonane są z niskiej jakości materiałów, a ich parametry eksploatacyjne dalekie są od tych przewidzianych przez producenta pojazdu.

 

Aby zminimalizować koszty naprawy wielu użytkowników pojazdów (i niestety niektóre serwisy) stosują do napraw zaciski pochodzące z demontażu. Nie powinno się tego robić z kilku powodów. Z punktu widzenia prawnego obrót używanymi częściami mającymi wpływ na bezpieczeństwo (m.in. elementy układu kierowniczego, zawieszenia i układu hamulcowego) jest zakazany.

 

Ponadto, od strony technicznej zamontowanie takiego elementu również może powodować wiele problemów.

 

Płyny hamulcowe są silnie higroskopijne i wilgoć przez nie zaabsorbowana powoduje szybką korozję elementów. Poza tym warunki przechowywania (bez żadnej osłony) mogą przyczynić się do niewłaściwej pracy podzespołu.

 

Z tego powodu pracownik serwisu powinien przy pomocy rzeczowych argumentów przekonać klienta do wyboru zacisku regenerowanego posiadającego gwarantowaną jakość.

 

Warto przytoczyć tutaj argument, iż wiele serwisów autoryzowanych, nawet do napraw pojazdów stosunkowo nowych, stosuje produkty regenerowane. Są to tak ważne elementy jak przekładnie kierownicze, turbosprężarki, sprzęgła, półosie oraz także zaciski hamulcowe.

 

Wśród użytkowników samochodów należy również promować korzyści ekologiczne wynikające ze stosowania części regenerowanych. Najlepszym przykładem może być produkcja ze stopów aluminium nowego korpusu zacisku. Najpierw odlewnia musi przetopić aluminium, następnie wykonać odlew, a na końcu musi on zostać poddany obróbce. Poszczególne etapy takiej produkcji wiążą się ze znacznym zużyciem energii i emisją szkodliwych związków do atmosfery. Wykorzystując korpus pochodzący z demontażu, jedyne koszty związane są tylko z jego oczyszczeniem.

 

Warunkiem otrzymania produktu finalnego o wysokiej jakości jest pozyskanie odpowiedniego „surowca” w postaci zużytych elementów. Podstawą jest zorganizowanie systemu zbiórki zużytych zacisków oraz odpowiedniej logistyki umożliwiającej dostarczenie ich do fabryki. Firma FTE Automotive podjęła ten trud i dzisiaj oferuje klientom regenerowane zaciski w atrakcyjnej cenie, przyczyniając się jednocześnie do ochrony środowiska.

 

Poza regenerowanymi zaciskami hamulcowymi FTE posiada w swej ofercie wiele innych elementów układu hamulcowego i uruchamiania sprzęgła. Wszystkie te elementy wykonane są w jakości OE.

 

Właściwy dobór potrzebnych części umożliwiają dostarczane przez firmę katalogi w formie papierowej lub elektronicznej. Numer referencyjny omawianych zacisków regenerowanych zaczyna się od liter RX( np. RX389822A0), natomiast numer zacisku nowego od RS (RS389822A0).

 

Zastosowanie wysokiej jakości części wyprodukowanych lub zregenerowanych przez firmę FTE Automotive daje pewność poprawnego działania układu i pozwala uniknąć reklamacji skutkujących utratą zaufania klienta do serwisu.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę FTE

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).