W pierwszej połowie 2021 r. w Polsce zarejestrowano 242,1 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 34,6% więcej niż w pierwszej połowie 2020 r. Wzrost sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (+57%), pojazdów ciężarowych (+96,8%), przyczep i naczep (+121,7%) oraz motocykli, których zarejestrowano o 17,3% więcej r/r. Utrzymuje się tendencja malejącej liczby rejestracji autobusów (-4%) i motorowerów (-20,2%).
Drugi kwartał 2021 r. był czwartym z rzędu rekordowym kwartałem pod względem liczby rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Liczba nowych rejestracji tego rodzaju pojazdów w okresie od stycznia do czerwca 2021 r. wyniosła 75,8 tys. (+176,6% r/r). W pierwszym półroczu 2021 r. fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały łącznie 234,7 tys. pojazdów – o 16,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.
Od stycznia do czerwca 2021 r. zarejestrowano w Polsce 242,1 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 34,6% w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. Dobry wynik był możliwy dzięki popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali 179 tys. pojazdów (wzrost o 45%), a którzy stanowią niemal 74% rynku, oraz klientów indywidualnych, którzy nabyli 63,2 tys. nowych samochodów, o 12% więcej niż w I połowie 2020 r.
Obserwując wzrost rejestracji w pierwszej połowie bieżącego roku można powiedzieć, że branża odrabia straty z okresu pandemii. Szczególnym optymizmem napawają wyniki samochodów ciężarowych i dostawczych. Nie jest wykluczone, że ich rejestracje na koniec 2021 r. zbliżą się do poziomu ostatniego sprzed pandemii 2019 r. Tak dobre rezultaty cieszą jeszcze z innego względu – w najbliższych latach branżę motoryzacyjną czekają bowiem bardzo duże inwestycje. Niedawno Komisja Europejska przedstawiła propozycję kolejnego ograniczenia emisji CO2 i jeśli ta propozycja zostanie przyjęta przez Parlament Europejski i kraje członkowskie, to do 2030 r. emisja CO2 zostanie ograniczona o 55% – w przypadku samochodów osobowych i o 50% – w przypadku dostawczych. Do tego dochodzi pomysł wprowadzenia systemu EU-ETS dla transportu, który z całą pewnością będzie miał bardzo duży wpływ na rynek samochodów ciężarowych. Pamiętać też trzeba, że w ciągu kilku najbliższych lat wejdzie w życie norma Euro 7, która dla wszystkich typów pojazdów wprowadzi bardzo drastyczne ograniczenia nie tylko emisji CO2, ale także innych szkodliwych substancji. To wszystko sprawi, że przed branżą stoi wielki wysiłek – nie tylko technologiczny i intelektualny, ale też finansowy.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub Faryś
Producenci marek popularnych sprzedali w analizowanym okresie 193,5 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 32,1% w stosunku do analogicznego okresu 2020 r. Jeszcze wyższy wzrost odnotowano z kolei w segmencie marek premium+. Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła w I połowie 2021 r. o 46,1% względem analogicznego okresu 2020 r. i wyniosła 48,6 tys. Zwiększony popyt na auta tej klasy można zaobserwować zarówno w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy zakupili 43,3 tys. pojazdów (+48,1%) oraz klientów indywidualnych, którzy zarejestrowali 5,3 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost o 31,3% w stosunku do analogicznego okresu 2020 r.
Drugi kwartał 2021 r. był czwartym z rzędu rekordowym kwartałem pod względem liczby rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Liczba nowych rejestracji w pierwszej połowie 2021 r. wyniosła 75,8 tys. (+176,6% r/r). Wśród nabywców dominują klienci instytucjonalni, którzy w omawianym okresie zarejestrowali aż 57,5 tys. aut z napędami alternatywnymi – o 173,5% więcej rok do roku. Jeszcze wyższy wzrost można zaobserwować wśród klientów indywidualnych – liczba rejestracji w pierwszej połowie 2021 r. wzrosła aż o 186,5% r/r z wynikiem 18,3 tys. sprzedanych aut. Ze wszystkich typów napędów ponad trzykrotnie wzrosła liczba nowych pojazdów LPG, CNG/LNG (+246,4%).
Segment pojazdów z napędami alternatywnymi kolejny raz odnotował bardzo dużą dynamikę wzrostu. W Polsce liczba nowych rejestracji samochodów tego typu w okresie od stycznia do czerwca 2021 r. wyniosła 75,8 tys. co przełożyło się na wzrost wynoszący aż 176,6% rok do roku. Na rynku aut z napędem alternatywnym wciąż dominują samochody hybrydowe, jednak to rejestracje pojazdów napędzanych gazem odnotowały ponad trzykrotny wzrost +246,4% r/r. Klienci coraz bardziej przekonują się do aut elektrycznych. W pierwszej połowie 2021 r. Polacy kupili blisko 4,5 tys. samochodów hybrydowych plug-in (wzrost o 225,5% r/r) i prawie 2,5 tys. samochodów napędzanych wyłącznie silnikiem elektrycznym, o 118,8% więcej niż w pierwszym półroczu 2020 r.
Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław MichnaDla rynku samochodów dostawczych pierwsza połowa 2021 r. była najlepsza od lat. Liczba rejestracji w okresie od stycznia do czerwca br. wyniosła 38,7 tys. sztuk, czyli o 57% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Więcej nowych samochodów dostawczych kupili zarówno klienci instytucjonalni (+55,9% r/r), jak i indywidualni (+64,5% r/r).
Jeszcze większą dynamikę wzrostu (+96,8% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) odnotował segment pojazdów ciężarowych, których w I połowie 2021 r. zarejestrowano 16 tys. sztuk. Największy wzrost wolumenu rejestracji odnotowano wśród pojazdów o DMC>16t (+106% r/r), które spotkały się z największym załamaniem popytu w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z kolei o 121,7% do 15,3 tys. sztuk wzrosła liczba rejestracji nowych przyczep i naczep.
W I połowie 2021 r. utrzymała się tendencja malejącej liczby rejestracji autobusów w Polsce. Ich liczba wyniosła 664 sztuki, czyli o 4% mniej niż w I połowie 2020 r.
Pandemia COVID-19 nie zatrzymała dynamicznego rozwoju rynku motocykli w Polsce w całym 2020 r. Liczba ich rejestracji w okresie od stycznia do czerwca 2021 r. również była większa niż w tym samym okresie poprzedniego roku i wyniosła 12,2 tys. (+17,3% r/r). Wzrósł popyt na wszystkie typy motocykli. Najwyraźniej wzrosła liczba rejestracji motocykli turystycznych (o 54% r/r).
Zdecydowanie gorszy wynik odnotował rynek motorowerów. W pierwszej połowie 2021 r. ich sprzedaż zmalała o 20,2% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku i wyniosła 5,9 tys. sztuk.
W I półroczu 2021 r. wyprodukowano w Polsce 234,7 tys. pojazdów – o 16,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Wzrost względem I połowy 2020 r. odnotowano w wolumenie produkcji pojazdów dostawczych i ciężarowych (+21,2%) oraz samochodów osobowych (+14,4%), natomiast o 3,8% zmniejszyła się liczba wyprodukowanych w kraju autobusów.
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.
Źródło: KPMG/PZPM