Wysokie przychody Grupy Auto Partner w minionym roku, to efekt silnie rosnącej sprzedaży eksportowej (+48% r/r, do 569,3 mln zł) oraz 18-proc. wzrostu sprzedaży w kraju (do poziomu 910,1 mln zł). Zysk netto Grupy po 2019 roku wyniósł 58,7 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 Grupa odnotowała znaczącą poprawę wyników w 2019.
Narastająco w całym 2019 roku Grupa odnotowała niższe poziomy rentowności, na co wpływ miał głównie przejściowo słabszy II kwartał, związany z intensywnym pozyskiwaniem nowych rynków zbytu. W kolejnych okresach 2019 roku Grupa sukcesywnie zwiększała poziomy rentowności.
W samym IV kwartale Grupa odnotowała 25-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży i wyższe rok do roku marże brutto, EBITDA. Zysk netto Grupy wzrósł w IV kwartale o 7% r/r do 14,1 mln zł.
Grupa kontynuowała dynamiczny rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę oferty produktowej i rozwój sieci dystrybucji. W 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii, co oznacza, że ich łączna liczba na koniec roku wynosiła 90.
Głównym rynkiem zbytu Grupy pozostaje rynek krajowy, który na koniec grudnia 2019 odpowiadał za blisko 62% łącznej sprzedaży. Szybko rosnąca sprzedaż zagraniczna to efekt umacniania pozycji na rynkach, na których spółka działa od lat oraz silnej ekspansji i zdobywania nowych kierunków eksportowych. W efekcie na koniec 2019 roku Grupa dostarczała produkty na ponad 20 rynków.
Rok 2019 był rekordowy pod względem sprzedaży, mimo bardzo wysokiej bazy w 2018 roku. Zgodnie z zapowiedziami od końca II kwartału 2019 sukcesywnie poprawialiśmy rentowność. Zdobyliśmy kilka nowych rynków europejskich, co przejściowo wiązało sie z wyższymi kosztami. Sprzedaż eksportowa charakteryzuje się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi. 2019 rok oceniamy jako bardzo dobry i ważny okres w rozwoju Grupy. Dziś z powodu światowej pandemii COVID-19 działamy w otoczeniu rynkowym, którego rozwój bardzo trudno przewidzieć. Ograniczenie mobilności klientów w Polsce i większości krajów europejskich skutkuje niższą sprzedażą, co przełożyło się na ponad 3-proc. spadek przychodów w marcu 2020. Dynamicznie zmieniające się regulacje rządowe i tym samym otoczenie rynkowe uniemożliwiają dziś precyzyjne prognozowanie wpływu COVID-19 na dalszą działalność Grupy. Dokładamy jednak wszelkich starań, by negatywny wpływ tej sytuacji na nasz biznes minimalizować. Dziś środki finansowe przeznaczamy na zapewnienie odpowiedniego poziomu zapasów, by w momencie gdy rynek ruszy być przygotowanym do sprzedaży. Negocjujemywydłużone terminy płatności i warunki od dostawców. Specjalne rabaty - skonta od dostawców wykorzystujemy w celu maksymalizacji marży, kosztem odroczonych terminów płatności, co wpływa na wskaźnik rotacji zobowiązań.
Prezes Zarządu Auto Partner SA - Aleksander Górecki
Źródło: Auto Partner S.A.