Renault Trucks, Jumbo i SVZ testują prototyp eHDV | MOTOFAKTOR

Renault Trucks, Jumbo i SVZ testują prototyp eHDV

Renault Trucks kontynuuje prace nad elektryczną ciężarówką Oxygen. Od października na ulicach Amsterdamu wraz z firmami Jumbo i SVZ sprawdzi kolejny prototyp.

Po Paryżu i Lyonie, Renault Trucks rozpoczyna nową fazę testów miejskiego pojazdu elektrycznego. Tym razem na ulicach Amsterdamu. W ramach planowanego projektu, który ma rozpocząć się w październiku 2024 roku, Renault Trucks nawiązało współpracę z firmami Jumbo i SVZ. Jumbo, druga co do wielkości sieć handlowa w Holandii, prowadzi ponad 700 punktów sprzedaży w Holandii i Belgii. Jednym z głównych celów firmy jest usprawnienie obsługi klientów w lokalnych supermarketach. SVZ natomiast jest firmą transportową, która dostarcza świeże produkty do punktów sprzedaży Jumbo w Holandii.

Współpracując, producent pojazdów i jego partnerzy postanowili skupić się na redukcji wpływu na środowisko, uwzględniając specyficzne wymagania logistyki miejskiej. Efektem ich pracy jest stworzenie prototypowego pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym o DMC 26 ton, dostosowanego do holenderskich stref bezemisyjnych. W odpowiedzi na rosnące problemy związane z emisją CO2 w miastach, od 1 stycznia 2025 r. Holandia wprowadzi strefy bezemisyjne, które będą przeznaczone wyłącznie dla niskoemisyjnych pojazdów.

Fot. Renault Trucks

W przeciwieństwie do poprzedniego prototypu, który był testowany wraz z Geodis „na sucho”, nowa wersja ma umożliwić transport chłodniczy bez generowania hałasu i zanieczyszczeń, jednocześnie zapewniając pełne bezpieczeństwo podczas transportu produktów z magazynów do supermarketów Jumbo w centrum Amsterdamu. Testy nowej serii mają trwać przez 6 miesięcy.

„Owocne partnerstwo z Jumbo i SVZ przy tym innowacyjnym projekcie podkreśla siłę współpracy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – wyjaśnia Jérôme Berthelet, Dyrektor Generalny Renault Trucks w Holandii. – „Kierowaliśmy się tym samym pragnieniem stworzenia niskoemisyjnego rozwiązania dla potrzeb miejskich. Realizacja pilotażowego projektu w Amsterdamie, modelowym mieście pod względem pionierskich rozwiązań w zakresie zarządzania środowiskiem, wnosi znaczną wartość do naszego podejścia.”

„W Jumbo jesteśmy zaangażowani w ochronę środowiska i zmniejszanie naszego wpływu na nie. Naszym celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Zaopatrywanie sklepów i dostarczanie artykułów spożywczych to nasza codzienna misja. Nieustannie pracujemy nad minimalizacją zużycia energii i zmniejszeniem naszego śladu węglowego. Dlatego z wielkim entuzjazmem podchodzimy do pomysłu zaangażowania w rozwój pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym, przeznaczonego do realizowania dostaw w ramach logistyki ostatniej mili w centrach miast. Spodziewamy się, że do 2025 r. więcej miast, takich jak Amsterdam, utworzy strefy bezemisyjne. Logistyka ostatniej mili jest niezbędnym elementem, który powinniśmy uwzględnić, jeśli chcemy nadal zaopatrywać nasze sklepy w sposób czysty i bezpieczny. Pilotażowy projekt Oxygen zapewni nam doświadczenie, którego potrzebujemy, aby przygotować się na przyszłość” – dodaje Wilko Maas, szef floty pojazdów ciężarowych sieci supermarketów Jumbo.

„W SVZ jesteśmy zaangażowani w pomoc naszym klientom na ich drodze rozwoju. Dzięki pojazdowi ciężarowemu Oxygen robimy krok w kierunku przyszłości transportu bezemisyjnego, zapewniając bezpieczniejszy sposób dostarczania towarów” – komentuje Erwin Keizer, dyrektor finansowy SVZ, specjalista w dziedzinie rozwiązań transportu miejskiego.

Prototyp został skonstruowany w europejskim zakładzie produkcyjnym Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, gdzie od 2020 roku wytwarzane są seryjnie pojazdy ciężarowe z napędem elektrycznym.

Fot. Renault Trucks

Renault Trucks we współpracy z 17 partnerami opracowało pojazd Oxygen, który został specjalnie zaprojektowany do eksploatacji na obszarach miejskich, łącząc bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność:

  • Dla poprawy widoczności i bezpieczeństwa, Oxygen posiada obniżoną kabinę i szeroką przednią szybę, zapewniając kierowcy doskonałą widoczność użytkowników drogi. Kilka kamer zastępuje lusterka wsteczne, zapewniając pełny kąt widzenia i ulepszoną widoczność z tyłu, a także wykrywanie pieszych i innych użytkowników ruchu drogowego w martwym polu.
  • Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowcy, Oxygen ma przesuwane drzwi po stronie pasażera, umożliwiając wejście i wyjście z obu stron pojazdu. Obniżone wejście do kabiny również ułatwia manewrowanie.
  • Pojazd wyposażono w kontener izotermiczny umożliwiający kontrolę temperatury dla spożywczych przewozów, oraz przystosowany do transportu 25 rollkontenerów. Całkowicie przeprojektowana sylwetka pojazdu sprawia, że dobrze komponuje się z miejskim krajobrazem, a ulepszenia wnętrza kabiny zapewniają wyższy komfort dla kierowcy.

Fot. Renault Trucks

Dane techniczne pojazdu:

  • DMC: 26 t
  • Podwozie: 6×2
  • Wymiary: 10 m (dł.) x 2,6 m (szer.) x 3,8 m (wys.)
  • Rozstaw osi: 4600 mm
  • Nadwozie: Jednostka chłodnicza zintegrowana z zabudową, odpowiednia do rollkontenerów wykorzystywanych w supermarketach
  • Pojemność akumulatora: 3 x 94 kWh, tj. 282 kWh
  • Zasięg 150 km, przystosowany do codziennych dostaw SVZ realizowanych dla Jumbo w Amsterdamie

Źródło: Renault Trucks

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).