Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych | MOTOFAKTOR

Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach.

Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

 

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

 

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

 

  • Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
  • Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
  • Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
  • Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego – Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie elementu lub elementu sąsiadującego.

 

Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:

 

  1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.
  2. Maskowanie elementów sąsiadujących.
  3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.
  4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.
  5. Czas odparowania lakieru bazowego.
  6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.
  7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego, zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.
  8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.
  9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.
  10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.
  11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.
  12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.
  13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Axalta

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).