Od początku swojego istnienia Philips specjalizuje się w projektowaniu i produkcji źródeł oświetlenia dla motoryzacji. Ponad stuletnie doświadczenie zaowocowało między innymi wprowadzeniem na rynek lamp ksenonowych. Dziś, obok żarówek halogenowych, rozwija technologię ich następców – retrofitów LED.
Wszystkie oferowane typy można montować zarówno w oświetleniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym pojazdów mechanicznych. Od skuterów i motocykli, poprzez samochody osobowe i dostawcze po pojazdy ciężarowe, autobusy oraz maszyny budowlane i rolnicze. Te ostatnie stały się pretekstem do uczestnictwa marki Philips w targach Agro Show 2021 w Bednarach.
To było bardzo ciekawe doświadczenie z zaskakującym obszarem zainteresowań osób odwiedzających naszą ekspozycję. Wiele miejsca poświęciliśmy ofercie żarówek halogenowych, tymczasem najwięcej pytań dotyczyło retrofitów LED. W dużym skrócie - są to niemal identyczne konstrukcje, co pozwala na banalnie prostą zamianę. Przy czym zamiast żarnika w szklanej bańce mamy układ diod LED. To z kolei przekłada się na nieporównywalnie wyższej jakości światło, zbliżone barwą do dziennego. I jak się okazuje ten właśnie parametr najczęściej wymieniany był w rozmowach z naszymi gośćmi.
Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips - Wioletta PasionekMarka Philips oferuje retrofity LED już od pięciu lat, sukcesywnie rozwijając zaproponowaną technologię. Obecna seria Ultinon Pro stanowi kamień milowy na tej drodze, bo ta sama żarówka kompatybilna jest z instalacją elektryczną 12V i 24V. Cała gama składa się z typów H1, H3, H4, H7, HB3/4, H11, HIR2 oraz H8/H11/H16. Nowością – jesień 2021 – jest kolejna generacja retrofitów do świateł pomocniczych oraz wnętrza kabin.
Wszystkie – o co także wypytali goście Agro Show – charakteryzują się wysokiej jakości światłem, którego źródłem są chipy opracowane i dostarczane przez Lumileds. Mają one nie tylko wyższą temperaturę barwową (5800K), ale także wytrzymalszą na wibracje i przeciążenia konstrukcję, co ma duże znaczenie np. podczas prac polowych. W przypadku Ultinon Pro9000 okres eksploatacji może wynieść nawet pięć tysięcy godzin, zaś gwarancja obejmuje do pięciu lat.
W dodatku osiągnięto wydajniejszą – nawet o 250% w porównaniu do wymaganego prawem minimum – wiązkę światła. W praktyce przekłada się to na większy zasięg i pole widzenia kierującego. Natomiast niższe zapotrzebowanie na pobór prądu przekłada się na oszczędność w zużyciu paliwa.
Takich parametrów nie zapewni żadna żarówka halogenowa. W ich gamie marka Philips może poszczycić się topowymi osiągami – RacingVision GT200 (3200K, +200%, do 250 h), X-tremeVision Pro150 (3400K, +150%, 450 h) czy WhiteVision ultra (4200K, +60%, do 350 h).
Retrofity LED to wciąż młoda technologia wymagająca pracochłonnego procesu dopuszczenia do użytku na drogach publicznych. Są już pierwsze efekty tych prac, na przykład w Niemczech zostały dopuszczone H7 do instalacji w wybranych modelach samochodów. Bez przeszkód prawnych można je stosować we wnętrzu pojazdu i na zamkniętych obszarach. Do takich można zaliczyć gospodarstwa rolne, tereny rolne czy plantacje.
- Wioletta Pasionek
Źródło: Philips