Do 20 marca 2020 r. Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjmuje uwagi do wytycznych 1/2020 poświęconych pojazdom połączonym i aplikacjom związanym z mobilnością – informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Podczas posiedzenia plenarnego Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD), które odbyło się w dniach 28-29 stycznia br., Rada przyjęła wytyczne 1/2020 w sprawie przetwarzania danych osobowych w kontekście pojazdów połączonych. Wytyczne koncentrują się na przetwarzaniu danych osobowych w związku z nieprofesjonalnym użytkowaniem połączonych pojazdów przez osoby, których dane dotyczą. W szczególności wytyczne dotyczą danych osobowych przetwarzanych przez pojazd oraz danych przekazywanych przez pojazd jako połączone urządzenie.
Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD), większość danych związanych z połączonymi pojazdami będzie uważana za dane osobowe w zakresie, w jakim możliwe jest powiązanie ich z jedną lub większą liczbą możliwych do zidentyfikowania osób. Obejmuje to dane techniczne dotyczące ruchów pojazdu (np. prędkość, przebyta odległość), a także dotyczące stanu pojazdu (np. temperatura płynu chłodzącego, obroty silnika, ciśnienie w oponach).
Niektóre dane generowane przez połączone pojazdy mogą również wymagać szczególnej uwagi ze względu na ich wrażliwość i potencjalny wpływ na prawa i interesy osób, których dane dotyczą. W ocenie EROD, są trzy kategorie danych osobowych, które zasługują na szczególną uwagę, przez producentów pojazdów i urządzeń, czy dostawców usług: dane lokalizacji, dane biometryczne oraz dane, które mogą ujawnić przestępstwa lub wykroczenia drogowe.
Możliwe są sytuacje, że dane osobowe z połączonych pojazdów mogą ujawnić popełnienie przestępstwa lub inne naruszenie – na przykład przekroczenie dozwolonej prędkości pojazdu w połączeniu z dokładnymi danymi geolokalizacyjnymi lub danymi wskazującymi, że pojazd przekroczył linię ciągłą, można uznać za dane ujawniające przestępstwo.
W związku z tym, zgodnie z wytycznymi EROD, przetwarzanie takich danych może odbywać się wyłącznie pod kontrolą organu władzy publicznej lub gdy przetwarzanie jest dozwolone przez prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidujące odpowiednie zabezpieczenia praw i wolności osób, których dane dotyczą.
Problem dotyczy także producentów pojazdów i urządzeń, czy usługodawców, którzy powinni zwracać szczególną uwagę na kategorie danych, których potrzebują z pojazdu. Na przykład dane dotyczące lokalizacji są szczególnie wrażliwe i mogą ujawnić wiele nawyków życiowych osób, których dane dotyczą. W związku z tym uczestnicy branży powinni zachować szczególną ostrożność, aby nie gromadzić danych dotyczących lokalizacji, chyba że jest to absolutnie konieczne.
Uwagi dotyczące wytycznych można zgłaszać najpóźniej do 20 marca 2020 r. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ
Źródło: Urząd Ochrony Danych Osobowych