W II kwartale 2020 roku udział w rynku pojazdów doładowywanych elektrycznie wzrósł do 7,2% całkowitej sprzedaży samochodów w UE, w porównaniu do 2,4% w tym samym okresie ubiegłego roku. Ogólny spadek rejestracji samochodów osobowych w wyniku pandemii COVID-19 wpłynął w szczególności na segmenty oleju napędowego i benzyny, chociaż łącznie nadal stanowią ponad 80% sprzedaży samochodów.
W drugim kwartale samochody osobowe z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi najbardziej ucierpiały w wyniku kryzysu związanego z koronawirusem, a ich sprzedaż spadła o ponad połowę w całej UE od kwietnia do czerwca 2020 r. Liczba samochodów z silnikiem Diesla zarejestrowanych w Unii Europejskiej w ciągu drugiego kwartału roku spadła o 53,4% do 526 645 sztuk. Oznacza to udział w rynku na poziomie 29,4%, w porównaniu z 32% w 2019 r.
Sprzedaż benzyny odnotowała podobne spadki (-55,0%), z ponad 2 mln sztuk w ubiegłym roku do 929 309 w drugim kwartale 2020 r. Wszystkie rynki UE odnotowały dotychczas w tym roku silne dwucyfrowe spadki. Biorąc pod uwagę cztery główne rynki UE, różnice były jednak znaczące, przy czym sprzedaż benzyny w okresie trzech miesięcy spadła o 72,9% w Hiszpanii i 48,8% we Francji.
Od kwietnia do czerwca 2020 r. rejestracje pojazdów doładowywanych elektrycznie (ECV) wzrosły o 53,3% do 129 344 nowych samochodów w całej UE. Spowodowało to, że ogólny udział w rynku pojazdów ECV wzrósł z 2,4% w 2019 r. do 7,2% w drugim kwartale 2020 r. Sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) zapewniła silny impuls do tego wzrostu (+ 133,9%) dzięki 66 128 nowym samochodom. Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) był mniejszy (+ 12,7%) i wyniósł 63 216 sztuk.
Pomimo niewielkiego spadku w drugim kwartale (-7,2%), hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) pozostały najlepiej sprzedającym się typem pojazdów z alternatywnym napędem w Unii Europejskiej, z liczbą 172 149 zarejestrowanych egzemplarzy i stanowiących 9,6% unijnego rynku samochodowego.
Sprzedaż samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi etanolem (E85), gazem płynnym (LPG) i gazem ziemnym (NGV) spadła o połowę od kwietnia do czerwca br. (-50,5%), głównie za sprawą silnego skurczenia się rynku włoskiego, który jest największy dla tych rodzajów paliw. Paliwa alternatywne, sprzedane w tym okresie w ilości 34 656 sztuk, miały 1,9% udziału w rynku w drugim kwartale.
Wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym (APV) łącznie stanowiły 18,7% rynku samochodowego UE – od kwietnia do czerwca 2020 roku sprzedano 335 906 sztuk, czyli o 1,1% mniej niż w 2019 roku. Wśród czterech głównych rynków Francja i Niemcy odnotowały dodatnie wyniki (+ 51,1% i + 20,6%), głównie dzięki sprzedaży hybryd plug-in. Z kolei zarówno Hiszpania (-46,2%), jak i Włochy (-30,2%) odnotowały gwałtowne spadki w drugim kwartale z powodu negatywnych wyników odpowiednio segmentów hybrydowego i LPG.
Źródło: ACEA