Jedną z różnic jest rodzaj szkła, z jakiego jest wykonana szyba samochodowa. Zależnie od potrzeb, szyba może być wykonana na kilka sposobów.
Jego produkcja polega na umieszczaniu jednej, lub wielu warstw folii PVB pomiędzy dwoma lub wieloma warstwami szkła. Są one wytrzymałe, chronią przed promieniami UV, odporne na różnice temperatur, mają dobrą transparencję światła.
Różnicą jaką wprowadza ogrzewana wariacja szkła, to cienkie przewody wtopione w folię PVB wewnątrz szkła. Zapewniają ochronę przed parowaniem i zamarzaniem szyby przedniej lub tylnej.
Szyby pokrywane są powłoką redukującą promieniowanie słoneczne. Idealna odpowiedź na dużo słońca, a co za tym idzie zmniejszenie zużywania klimatyzacji. Ponad to ochrona skóry pasażerów i tapicerki.
Powstaje przez nagrzewanie szkła do temperatury topnienia, a następnie gwałtowne ochłodzenie. Na zewnętrznej warstwie cząsteczki ściskają się. Natomiast we wnętrzu szyby rozciągają się. W wyniku szkło staje się bardzo wytrzymałe. Tak zahartowany materiał zapewnia większe bezpieczeństwo. W przypadku pęknięcia szyby, rozbija się ona na małe tępe kawałki, które ograniczają możliwe obrażenia. Sama szyba jest od 3 do 10 razy bardziej odporna na uderzenia, niż zwykłe szkło. Dodatkowo wytrzymuje od 250C do 320C.
Ułatwia widoczność w deszczu. Przy kontakcie z wodą na szybie kształtują się kropelki, które z łatwością spływają przez wiatr, czy pęd samochodu.
Jest formowana z dwóch lub więcej arkuszy szkła, które oddziela się ramką aluminiową sklejoną organicznym klejem. Wolną przestrzeń wewnątrz szyby można wypełnić gazem, który może zwiększyć jej wartość termiczną, lub wyciszyć wnętrze samochodu. Ramka pochłania wilgoć i tworzy suchą przestrzeń suchego powietrza. Dzięki temu można ustalić poziom przepuszczalności słonecznej i współczynnika odbicia światła. Zapobiega również wilgoci.
Formowane przy użyciu wielowarstwowego szkła oddzielonym różnymi foliami (PVB, PU i PVC). Jest zgrzewany w bardzo wysokiej temperaturze oraz ciśnieniu. Tak mocny materiał potrafi odeprzeć nawet pociski. Ochrona wielu warstw powoduje, że rozbijają się tylko niektóre z wielu warstw szyby. Stopień wytrzymałości jest zależny od produkcji i grubości szkła.
Podsumowując, na rynku można znaleźć wiele rodzajów szyb samochodowych. Zależnie od potrzeb kierowcy, szkło może chronić przed słońcem, temperaturą, wilgocią, lub hałasem. Dodatkowo można umocnić materiał, dzięki czemu zwiększy bezpieczeństwo jazdy.
Artykuł przygotowała firma Motores. Więcej informacji na temat szyb samochodowych można znaleźć na stronie motores.pl oraz na Facebooku. Polecamy także artykuł „Oznaczenia szyb samochodowych„.
A o historii rozwoju szyb samochodowych piszemy tutaj:
Historia dobrze widziana – część 1
Historia dobrze widziana – część 2