Jedną z bardzo ważnych umiejętności dla każdego mechanika jest umiejętność rozróżnienia rodzajów zużycia klocków hamulcowych. Dzięki temu możliwe jest szybkie określenie przyczyny zużycia, usprawnienie diagnostyki, a także zaoszczędzenie czasu i pieniędzy zarówno przez klienta, jak i sam warsztat, doprowadzając do pełnej i dokładnej naprawy. Dlatego też firma Delphi Technologies, główny producent układów hamulcowych, przedstawia niniejszy przewodnik po rodzajach zużycia, ich przyczynach, a także podstawowych czynnościach naprawczych.
Mimo tego, że klienci mogą się z tym nie zgodzić, to równomierne zużycie klocków zewnętrznych i wewnętrznych wszystkich kół jest dobrym znakiem – wskazuje, że system hamulcowy działa bez zarzutów. W takiej sytuacji należy wymienić klocki i osprzęt, a następnie serwisować śruby prowadzące i prowadnice zacisków hamulcowych.
Jeżeli na klocku zewnętrznym widać większe zużycie niż na wewnętrznym to zacisk hamulcowy jest zatarty. Zacisk hamulcowy nie jest w stanie w pełni wycofać klocka od tarczy, co powoduje tarcie nawet w momencie, kiedy hamulce nie są używane. Taki rodzaj zużycia jest zazwyczaj spowodowany przez zatarte prowadnice oraz śruby prowadzące, co można zlikwidować poprzez odpowiedni serwis zacisku, prowadnic i śrub prowadzących, a także wymianę klocków.
Jeżeli na klocku wewnętrznym widać większe zużycie niż na zewnętrznym, to całkiem możliwe, że tłok zacisku nie wraca do swojej pozycji wyjściowej. Może być to spowodowane uszkodzeniem czy korozją zacisku, bądź pompy hamulcowej. Naprawa obejmuje serwis lub wymianę osprzętu zacisków hamulcowych, przegląd zacisków pod względem uszkodzenia otworu śrub prowadzących lub uszczelki tłoczka hamulcowego, które należy wymienić w razie potrzeby, a także sprawdzanie hydraulicznego układu hamulcowego pod kątem ciśnienia i wymianę klocków.
Jeżeli zużycie materiału ciernego przypomina klin poziomy lub pionowy, oznacza to, że klocek nie został poprawnie zamontowany. Może to być również spowodowane przez zużyte śruby prowadzące i zatarte prowadnice po jednej stronie klocka. Naprawa polega na serwisowaniu bądź wymianie osprzętu zacisków hamulcowych, odpowiednim serwisowaniu prowadnic i wymianie klocków. Takie zużycie może zdarzyć się również w przypadku dwu-, cztero- i sześciotłoczkowych zacisków hamulcowych, w których zablokowane są wewnętrzne otwory służące do wyrównywania ciśnienia.
Szkliste lub popękane klocki hamulcowe z uniesionymi krawędziami będą wskazywały na oznaki fizycznego uszkodzenia i/lub obciążenia termicznego materiału ciernego, które może sygnalizować szereg problemów powodowanych zazwyczaj przez zbyt wysoką temperaturę w układzie hamulcowym. Do najczęstszych przyczyn należą częste hamowanie, niepoprawne ułożenie się nowych klocków, zapieczone zaciski, wadliwy klocek lub nie do końca zwolniony hamulec postojowy. W takiej sytuacji należy wymienić klocek, prawidłowo go ułożyć i w razie potrzeby wyregulować hamulec postojowy.
Taka sytuacja najczęściej zachodzi, gdy górna krawędź klocka nachodzi na krawędź tarczy. Najczęstszymi przyczynami są: zamontowanie nieodpowiednich klocków lub tarcz w pojeździe, nadmierne zużycie śrub prowadzących, zacisków hamulcowych bądź mocowania zacisku k hamulcowego. Aby zapobiec temu rodzajowi zużycia należy dobrać do siebie odpowiednie rodzaje klocków i tarcz.
Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania nadmiernemu zużyciu jest używanie klocków o takim samym standardzie i żywotności jak te produkowane na oryginalne wyposażenie. Klocki firmy Delphi Technologies składają się z ponad 130 różnych składników ciernych i 20 unikatowych mieszanek, dzięki czemu możliwe jest jak najlepsze dopasowanie klocka hamulcowego do pojazdu. Delphi Technologies wykorzystuje również technologię stosowaną w produkcji oryginalnego wyposażenia, czyli dolną warstwę materiału ciernego pochłaniającego hałas, fazowanie oraz podkładki tłumiące.
artykuł sponsorowany przez firmę Delphi Technologies