W ostatnim kwartale 2019 r. zarejestrowano w Polsce 144,8 tys. nowych samochodów osobowych tj. o 16,2 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w całym 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 4,5% i wyniosła 555,6 tys.
Dominują rejestracje dokonywane przez klientów instytucjonalnych, których w tym okresie było 392,7 tys. (+2,2%). Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 2,4 razy mniej pojazdów niż instytucjonalni. Zarejestrowano 162,9 tys. szt. samochodów osobowych, ale przy bardziej dynamicznym wzroście (+10,5%).
2019 był kolejnym rokiem znaczącego wzrostu rejestracji samochodów osobowych. Rynek pojazdów użytkowych był stabilny dzięki lekkiemu wzrostowi w grupie samochodów dostawczych, choć w drugiej połowie roku wyraźnie spadła liczba zarejestrowanych samochodów ciężkich i autobusów. Niestety, może to odzwierciedlać pierwsze symptomy spowolnienia gospodarczego i ostrożniejsze podejście do zakupów nowych pojazdów – szczególnie dostawczych i ciężarowych. Rozczarowuje również początek bieżącego roku. Wydaje się, że może to być pierwszy rok spadków rejestracji samochodów osobowych po siedmiu latach wzrostów i przyhamowanie na rynku pojazdów użytkowych.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub FaryśW 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 80,5 tys. i była wyższa o 7,3% w porównaniu do poprzedniego roku. Polacy rejestrują jeszcze więcej aut z napędami alternatywnymi.
Ogółem w całym 2019 r. aż o 63,8% wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Na łącznie zarejestrowanych 41 406 tys. aut z napędem alternatywnym 38 716 stanowiły samochody z napędem hybrydowym, a 2 690 samochody elektryczne. Niezmiennie znacznie więcej aut zasilanych alternatywnie kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu +66% wobec +54,2% wśród klientów indywidualnych. Wydaje się, że skala wzrostów nie odzwierciedla jeszcze przyszłego wpływu dofinansowania ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu obejmującego dopłaty m.in. dla osób fizycznych i przedsiębiorców kupujących pojazdy niskoemisyjne (np. auta elektryczne).
partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław MichnaW 2019 r. dwucyfrowy wzrost odnotowano jedynie w czterech segmentach samochodów osobowych. Najpopularniejszy był segment małych SUV-ów i crossoverów (+31%) segment kombivanów (+19%), średnich SUV-ów i crossoverów (+13%) oraz segment sport i cabrio (+10%). Największe spadki odnotowano natomiast w segmencie małych i średnich MPV (-19%), a także w segmencie F (-14%).
Liczba rejestracji nowych motocykli w całym 2019 r. wyniosła 19 103 sztuk, czyli o 4 579 sztuk więcej niż w ubiegłym roku. Wzrost rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których ogółem w 2019 r. zarejestrowano 19 171 sztuk, co oznacza wzrost o 16,6% w porównaniu z 2018 r.
Duży wpływ na taką sytuację miał wzrost sprzedaży w 2017 r. z powodu wymagania od początku 2018 r. normy Euro4 dla nowo rejestrowanych pojazdów tej kategorii. Tym samym cały 2018 rok dał niską bazę do porównań, a rejestracje w zeszłym roku dodatkowo podbudowała sprzyjająca pogoda i pełniejsza oferta poszczególnych marek.
W 2019 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 649,9 tys. pojazdów samochodowych, o 1,5% mniej niż w poprzednim roku. Spadek liczby odnotowano w kategorii samochodów osobowych, która wyniosła 434,7 tys. sztuk i była o 3,7% niższa niż w 2018 r. Wzrosła natomiast liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego (+24,7%), a także produkcja samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych – z taśm montażowych zjechało 209,5 tys. sztuk, o 3,6% więcej niż w zeszłym roku.
Z treścią raportu można zapoznać się TUTAJ.
Źródło: KPMG