Substancje chemiczne, takie jak olej silnikowy, chłodziwo i paliwo, są niezbędne do funkcjonowania samochodu, ale mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia, gdy dostaną się do niepożądanych miejsc, takich jak… paskowy układ rozrządu.
Wyobraźmy sobie, że nie mamy osłony paska rozrządu, a z przewodu układu chłodzenia kapie chłodziwo. Przewód ten jest tuż nad silnikiem, więc jego nieszczelność błyskawicznie spowodowałaby zniszczenie paska.
A teraz wyobraźmy sobie problemy z uszczelnieniem silnika, w wyniku których olej wycieka przez uszczelkę, uszkadzając napinacz i pasek rozrządu (powodując nawet jego napęcznienie). Przyczyną wielu problemów z paskiem rozrządu są wycieki oleju silnikowego, a osłona paska rozrządu zmniejsza ryzyko ich wystąpienia.
Zanieczyszczenie olejem i chłodziwem może skutkować gromadzeniem się brudu i innych zanieczyszczeń na kołach zębatych, powodując ich zużycie, jak również zużycie paska rozrządu.
Mogą też wystąpić problemy z niewspółpłaszczyznowością. Gdy żwir lub inny drobny materiał ubija się w rowkach koła pasowego, powoduje wypychanie paska z koła pasowego. Takie ruchy w kierunku zewnętrznym niszczą materiał, prowadząc ostatecznie do awarii paska.
Ponadto niewspółpłaszczyznowość może poważnie utrudnić funkcjonowanie paskowego układu rozrządu, powodując zwiększenie siły nacisku na pasek, nierównomierne zużycie zębów i powierzchni między nimi oraz nadmierny hałas.
Z jakiego jeszcze powodu osłony paska rozrządu mają kluczowe znaczenie?
Zapobiegają uderzaniu w pasek rozrządu przez ciała obce, na przykład drobne, twarde cząstki, czego efekty pokazano na ilustracji poniżej.
Najlepszym sposobem na ochronę napędu paska synchronicznego przed tymi niepożądanymi elementami (które uszkadzają nie tylko pasek, ale i silnik) jest zamontowanie osłony paska rozrządu. Jeśli silnik pojazdu jest wyposażony w tę osłonę, możesz mieć pewność, że układ paska rozrządu i silnik są bezpieczne.
Większość osłon paska rozrządu jest zrobiona z plastiku, który może pękać podczas montażu. W razie poważnego uszkodzenia konieczna będzie wymiana starej osłony paska rozrządu na nową.
Podczas mocowania osłony należy zastosować odpowiedni moment obrotowy. Śruby mogą ulec poluzowaniu, a to może skutkować drganiami i hałasem w układzie. Ponadto przez niewłaściwy montaż osłona paska rozrządu może dotykać paska w trakcie pracy, co również ma negatywny wpływ na działanie układu.
Dlatego ważne jest, aby nie tylko używać osłony paska rozrządu (z wszystkich wyżej wymienionych powodów), lecz również prawidłowo ją zamontować i utrzymywać w nienagannym stanie.
Więcej porad technicznych można znaleźć na Gates TechZone.
Źródło: Gates