Zazwyczaj jest on stosowany jako napędowe koło pasowe dla pasków PV, aby zwiększyć trwałość innych elementów wyposażenia dodatkowego takich jak: pompa wody, pompa wspomaganie kierownicy, alternator, sprężarka AC.
Zaleca się wymianę tej części wtedy, gdy gumowy element chłonący na skutek zużycia nie jest już w stanie kompensować drgań. Dlatego też radzimy sprawdzać, czy gumowy pierścień tłumika nie stał się zbyt sztywny (należy sprawdzać, czy starzenie się gumy nie spowodowało zbytniego jej stwardzenia, skrystalizowania lub pęknięć).
Wzrost osiągów silnika, a także coraz większa ilość wyposażenia dodatkowego spowodowały znaczny postęp w projektowaniu i wyborze materiałów przeznaczonych dla wszystkich części sztywnych.
Części sterowania rozrządem i wyposażeniem dodatkowym, zarówno z napinaczami stałymi, jak i automatycznymi, muszą spełniać wymagania konstruktorów, a są to między innymi:
Właśnie dlatego napinacze (stałe lub automatyczne) muszą spełniać niezwykle wysokie wymagania jakościowe.
Podstawowe rodzaje napinaczy to: