Jak informuje strona autostat.ru, rząd Federacji Rosyjskiej opublikował dekret nr 855 z dnia 12 maja 2022 r. „W sprawie zatwierdzenia stosowania obowiązkowych wymagań dla niektórych pojazdów kołowych i oceny ich zgodności”, który opisuje uproszczone wymagania dotyczące certyfikacji samochodów osobowych.
Według gazety „Kommiersant”, nowy dokument pozwala producentom samochodów odmówić instalacji szeregu systemów w nowych samochodach, które nie są dostępne z powodu sankcji nałożonych na Rosję lub z powodu braku chipów. W szczególności dopuszcza się wypuszczanie nowych samochodów bez systemów ABS i ESP, system ostrzegania awaryjnego ERA-GLONASS może nie mieć funkcji automatycznego działania po wypadku, a wymagania dotyczące certyfikacji samochodów zostały uproszczone. Wyeliminuje to montaż poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Ponadto w Rosji obowiązują obecnie wszystkie normy środowiskowe, od Euro-0 do Euro-5, co pozwala na produkcję samochodów z emisją spalin spełniających normy z 1988 roku.
Okres obowiązywania nowego dekretu rządu Rosji ustalono na 1 lutego 2023 r. Nowe wymagania nie są obowiązkowe, a jedynie dobrowolne – producenci samochodów mogą produkować zarówno samochody nowoczesne, spełniające wszystkie aktualne normy, jak i samochody spełniające przestarzałe parametry.
Tymczasem rosyjskie fabryki samochodów aktywnie wspierają przejście na łagodniejsze wymagania dotyczące wyposażenia produkowanych samochodów.
W naszym kraju jest wiele słabo zaludnionych i trudno dostępnych obszarów, gdzie obowiązkowa dostępność sprzętu spełniającego normę Euro-5 nie zawsze jest uzasadniona – powiedział wcześniej Gazeta.ru Oleg Afanasiev, oficjalny przedstawiciel KAMAZ – Ten sprzęt jest trudny w utrzymaniu, a konsumenci starają się pozbyć elementów Euro-5, aby był bardziej niezawodny.
Uproszczone ciężarówki KAMAZ spełniają normy emisji Euro-2, podczas gdy KAMAZ nadal produkuje ciężarówki Euro-5.
Służba prasowa Grupy GAZ powiedziała, że nie planują całkowicie zrezygnować z produkcji pełnoprawnych konfiguracji swoich samochodów, nawet jeśli minimalne wymagania dla nich zostaną zmniejszone.
Uproszczone wymagania mają być niezbędne, aby zapobiec wstrzymaniu produkcji samochodów podczas realizacji programu substytucji importu części, poinformował serwis prasowy UAZ. Po przejściu na nową bazę podzespołów zakład spodziewa się powrotu do produkcji maszyn spełniających aktualne wymagania techniczne.
Najbardziej krytycznymi podzespołami samochodu, z powodu których konieczna jest chwilowa zmiana obowiązujących norm, są układ paliwowy, aktywne i pasywne elementy bezpieczeństwa oraz inna elektronika – aż po czujniki parkowania – mówi Sergey Burgazliev, niezależny konsultant branży motoryzacyjnej.
Jednocześnie nie wyklucza, że efekt uproszczonych wymagań dla samochodów może być następnie przedłużony na dłuższy okres, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby w ciągu roku możliwe było zlokalizowanie alternatywnych części.
Źródło: autostat.ru