Prawie 90% wszystkich respondentów w Chinach mogłoby sobie wyobrazić zakup pojazdu hybrydowego lub elektrycznego zasilanego akumulatorem, podczas gdy 78% preferowałoby te opcje przy kolejnym zakupie. Dane te są znacznie niższe w USA, odpowiednio około 73% i 30%. Chińczycy są zatem szczególnie otwarci na nowe technologie napędu jako całość.
Europejscy konsumenci twierdzą, że przyjazność dla środowiska (73%), efektywność energetyczna (46%) i dostęp do obszarów o ograniczonym dostępie (30%) to główne zalety pojazdów elektrycznych. Natomiast wysoka cena zakupu (50%), ograniczony wybór modeli pojazdów (39%) i niewystarczająca infrastruktura (38%) to największe przeszkody na drodze do zakupu pojazdu elektrycznego. Wyniki badania są podobne w USA i Chinach. Jednakże, podczas gdy amerykańscy konsumenci docenili także pozytywny wizerunek pojazdów elektrycznych (25%), entuzjazm dla nowych technologii (41%) jest głównym punktem sprzedaży pojazdów elektrycznych wśród Chińczyków.
Chociaż wysoka cena zakupu jest postrzegana jako główna wada pojazdów elektrycznych we wszystkich regionach, które wzięły udział w badaniu, wielu respondentów na ogół jest skłonnych zapłacić więcej za elektromobilność. Podczas gdy niespełna 8% europejskich respondentów płaciłoby mniej za elektryczną wersję swojego ulubionego pojazdu, 23% uważa, że uzasadniona byłaby średnia premia w wysokości 4 600 euro. Pozostali respondenci oczekują parytetu ceny między pojazdami konwencjonalnymi i elektrycznymi.
Badanie pokazuje, że Europa ma najwyższe oczekiwania, jeśli chodzi o czas ładowania pojazdów zasilanych akumulatorowo: 60 minut. Jest to znacznie krótsze niż oczekiwania respondentów w USA (120 minut) i Chinach (90 minut). W Europie idealny podany zasięg to średnio 300 km w porównaniu z 322 km w USA i 300 km w Chinach. Wśród Europejczyków respondenci z Niemiec byli najbardziej wymagającą grupą konsumentów. Połowa badanych Niemców byłaby zadowolona jedynie, gdy pojazdy elektryczne możnaby naładować w ciągu 30 minut i podróżować średnio 500 km.
W porównaniu z wynikami badania z poprzedniego roku znacznie poprawiło się postrzeganie pojazdów elektrycznych przez konsumentów. W szczególności czynniki ekologiczne i społeczne są postrzegane lepiej niż w ubiegłym roku. Respondenci donoszą również, że ramy regulacyjne uległy poprawie – częściowo z powodu preferencyjnych opcji parkowania pojazdów elektrycznych. Jednak ograniczona infrastruktura ładowania i brak wyboru modeli pojazdów elektrycznych nadal negatywnie wpływają na postrzeganie przez konsumentów.
Głównym wyzwaniem dla każdej firmy w łańcuchu dostaw samochodów jest oferowanie atrakcyjnego portfela produktów, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności. Zrozumienie dokładnie tego, czego oczekują i domagają się klienci, ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o tym, które produkty rozwijać i produkować oraz kiedy.
dyrektor zarządzający FEV Consulting - Alexander Nase
W ankiecie FEV Consulting wzięło udział łącznie 3300 konsumentów w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Uczestnikom zadano łącznie 43 pytania dotyczące różnych aspektów elektromobilności. Wyniki oceniano według kraju, regionu (wiejskiego, podmiejskiego i miejskiego), preferowanych typów pojazdów i nawyków jazdy respondentów.
Źródło: FEV Consulting