W 2018 roku, zgodnie z naszymi założeniami dynamicznie zwiększyliśmy sprzedaż jednocześnie notując istotny wzrost rentowności. Tym samym zrealizowaliśmy wszystkie cele, które sobie wyznaczyliśmy. Po raz pierwszy także planujemy podzielić się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami poprzez wypłatę dywidendy. 2018 rok oceniamy więc pozytywnie.
Zwiększyliśmy skalę i efektywność naszej działalności. Rozbudowaliśmy ofertę. Wprowadziliśmy wiele rozwiązań, które mają wspomagać sprzedaż. Staramy się w każdym dziale poprawiać automatyzację, usprawniać narzędzia informatyczne, wprowadzamy coraz bardziej nowoczesne programy wspierające proces sprzedażowy w każdym dziale naszej firmy. Około 60% zamówień naszych produktów realizowanych jest online, więc informatyzacja procesów jest ważną częścią realizacji strategii Grupy.
Sprzyja nam sytuacja rynkowa, ale rośniemy znacznie szybciej niż rynek, notując dwucyfrowe dynamiki sprzedaży. Regularnie rozbudowujemy ofertę produktową i rozszerzamy sieć dystrybucji, jednocześnie kontrolując koszty. W efekcie w 2018 roku po raz pierwszy nasze przychody ze sprzedaży przekroczyły poziom miliarda złotych, a zysk netto osiągnął rekordowy poziom blisko 59 mln zł. Od lat reinwestujemy wypracowane zyski, co w połączeniu ze środkami z IPO pozyskanymi w 2016 r., przyśpieszyło nasz rozwój. Udało nam się wprowadzić do oferty produkty wielu nowych dostawców i muszę przyznać, że dzięki temu osiągnęliśmy znaczące wzrosty przychodów. Chodzi o takie marki jak TRW, KYB, INA – są to kolejne linie produktowe, które wprowadziliśmy w ostatnim czasie. Odnotowaliśmy także wzrost w eksporcie (aż +53%). Rynki zagraniczne w większości obsługujemy z naszego głównego magazynu w Bieruniu, rynek lokalny w czeskiej Pradze z oddziału i magazynu w Pradze.
Oddział Auto Partner w Pradze działa od roku, więc tak jak każda nowo założona spółka generuje koszty, ale niedługo spodziewamy się osiągnięcia progu rentowności. W przypadku polskich filii zwykle zajmuje to około dwóch lat. Jesteśmy zadowoleni z wyników. Praska filia obsługuje warsztaty zlokalizowane w Pradze i okolicach. Natomiast czeskie sklepy motoryzacyjne, podobnie jak w przypadku innych europejskich rynków, zaopatrujemy z Polski.
Na razie przyglądamy się różnym rynkom, natomiast w tej chwili trudno powiedzieć, czy kolejną filię zagraniczną otworzymy jeszcze w tym roku, czy później. Decyzja nie została jeszcze podjęta. Pod uwagę bierzemy Europę Środkowo–Wschodnią. Decyzję dotyczącą kolejnego oddziału zagranicznego będziemy podejmować w oparciu o doświadczenia z odziałem czeskim.
Zamierzamy, podobnie w ostatnich latach, otwierać w Polsce od 4 do 10 filii rocznie. Mamy też kilka pomysłów na rozszerzenie asortymentu nie tylko o nowych dostawców, ale także linie produktowe, których do tej pory nie posiadaliśmy w swojej ofercie, m.in. takie jak oświetlenie samochodowe.
Na najbliższy rok, dwa powierzchnia magazynowa, jaką dysponujemy w Bieruniu jest wystarczająca. W ubiegłym roku zdecydowaliśmy o powiększeniu jej o ponad 11 tys. m kw., a niedawno zakontraktowaliśmy powiększenie o dodatkowe 3 tys. z końcem roku 2019mkw. Powiększona powierzchnia magazynowa w Bieruniu została uruchomiona na początku 2019 roku. To nam pozwoli na działanie przez najbliższe dwa lata, ale długoterminowo myślimy nad nowymi pomysłami, co zrobić, żeby zwiększyć powierzchnię magazynową tak, by zaspokajała nasze potrzeby na kolejne lata.
Perspektywy rynkowe, w połączeniu z potencjałem Grupy, są obiecujące i zdecydowanie przeważają nad wyzwaniami, takimi jak np. deficyt siły roboczej, z którymi dobrze sobie radzimy. Spodziewamy się dalszych efektów pracy włożonej w umacnianie pozycji rynkowej Auto Partner. Otoczenie rynkowe sprzyja naszej branży. Sektor automotive w Europie rośnie. Wyższe z roku na rok dochody Polaków, bardzo niskie bezrobocie przekładają się na większą siłę nabywczą w Polsce, w tym coraz większe zakupy firm. Rekordowa liczba rejestracji samochodów w 2018 roku oznacza dla nas kolejną możliwość rozwijania sprzedaży części zamiennych.