Głównym celem projektu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, marki ProfiAuto, VRTechnology oraz Akademii WSB – ogłoszonego w październiku 2021 r. – było stworzenie nowoczesnego narzędzia edukacyjnego, które ułatwi przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. ProfiAuto Wirtualny Warsztat to aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, gdyż przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia „Z” formą kształcenia, zgodną z jego zainteresowaniem nowymi technologiami.
Za rewolucją w branży motoryzacyjnej, której jesteśmy obecnie świadkami, muszą iść także rewolucyjne metody kształcenia. Fakt, że nasz projekt został tak dobrze przyjęty przez nauczycieli i – przede wszystkim – uczniów szkół branżowych to potwierdzenie, że należy iść w tym kierunku. Virtual Reality i oparte na niej narzędzia to już nie pieśń przyszłości, a rzeczywistość. Musimy ją wdrażać, a wyjątkowe sukcesy naszego projektu potwierdzają, że to właściwy kierunek. Cieszymy się, że jako największa sieć serwisów motoryzacyjnych w Polsce możemy go nadawać naszej branży i szkolnictwu – mówi Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil, będącej właścicielem marki ProfiAuto.
Sieć ProfiAuto oraz firma VRTechnology – twórcy narzędzia – udostępnili technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie. Ze względu na sukces pilotażowych wdrożeń na Śląsku, inicjatywa została rozszerzona również na inne województwa oraz Czechy. Na przestrzeni 2021 i 2022 r. ze szkoleń z udziałem trenerów największych globalnych producentów części motoryzacyjnych skorzystało łącznie niemal 400 uczniów ze szkół mechanicznych. Oprogramowanie jest wciąż rozwijane, czego efektem jest przetłumaczenie scenariuszy serwisowych na języki: angielski, ukraiński, czeski i słowacki oraz dalsze prace nad wersją z wykorzystaniem okularów VR Oculus Quest.
Podczas I Kongresu VRT oprogramowanie ProfiAuto Wirtualny Warsztat otrzymało nagrodę w kategorii „VR w kształceniu zawodowym”. Wtedy też projekt wzbudził zainteresowanie NATO DEEP eAcademy – specjalnej agendy Sojuszu Północnoatlantyckiego, wspierającej szesnaście krajów partnerskich NATO w reformowaniu systemów szkolnictwa wojskowego i harmonizacji programów kształcenia. W ramach współpracy z NATO DEEP eAcademy, oprogramowanie było prezentowane m.in. na spotkaniach DDHE Workshop „Digitalization of Educational Resources and Virtual Reality” realizowanych przez agendę w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (we współpracy w Wydziałem Bezpieczeństwa Narodowego Akademii Sztuki Wojennej z Warszawy), na konferencji „Zastosowanie VR/AR w praktyce” czy na organizowanych przez agendę Sojuszu warsztatach w Filii w Ełku Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Bezpieczeństwa). Jego prezentacja odbyła się także podczas wizyt delegacji Armenii, Azerbejdżanu i Ukrainy w Polsce. W ostatnim tygodniu projekt był również przedstawiony publiczności konferencji i targów I/ITSEC 2022 w Orlando (Floryda, USA), największym na świecie wydarzeniu poświęconym modelowaniu, symulacjom komputerowym i szkoleniom.
W maju br. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Akademia WSB, firma VRTechnology oraz Moto-Profil – właściciel marki ProfiAuto i twórca projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat – podpisały porozumienie, które pozwoli na dalszy rozwój projektów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości do kształcenia uczniów techników i szkół branżowych.
Istota NATO DEEP polega na kompleksowym wspieraniu krajów partnerskich Sojuszu w zakresie reformowania systemów szkolnictwa wojskowego. Program obejmuje następujące państwa: Armenia, Azerbejdżan, Bośnia i Hercegowina, Gruzja, Irak, Jordania, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia Mauretania, Mołdawia, Mongolia, Maroko, Serbia, Tunezja i Ukraina. Celem NATO DEEP, którego dyrektorem jest Mariusz Solis, dr h.c. z Kwatery Głównej NATO w Brukseli, jest wnoszenie wkładu w bezpieczeństwo międzynarodowe poprzez profesjonalizację kształcenia i szkolenia oficerów, podoficerów oraz pracowników cywilnych resortów obrony krajów partnerskich, zgodnie z obowiązującymi w Sojuszu standardami. W przedsięwzięcia programu zaangażowanych jest corocznie ponad 700 ekspertów z ponad 80 instytucji edukacji powiązanych z bezpieczeństwem oraz obronnością. Instrumentem programu jest NATO DEEP eAcademy im. Jeana d’Anduraina – instytucja utworzona w 2020 roku. Powiązane z nią dwa portale (NATO DEEP ADL/LMS ILIAS Portal oraz BBB Videoconferencing Portal) są narzędziami prowadzenia konferencji, e-programów certyfikacyjnych, kursów, szkoleń, warsztatów on-line. To także tworzenie i aktualizacja kursów e-learningowych w różnych językach, np. ukraińskim i arabskim oraz prowadzenie działalności naukowej, np. w ramach inicjatywy podcastowej NATO DEEP Dive. Moje motto brzmi „nauczyciele nie zostaną, i nie powinni zostać zastąpieni przez platformy e-learningowe oraz technologie XR/AI. Ale ci, którzy nie będą ich używali, zostaną wyparci przez tych, którzy z nich będą śmiało korzystali – mówi dr hab. Piotr Gawliczek, prof. UWM, dr h.c., dyrektor NATO DEEP eAcademy.
Kontynuacją projektu był „II Wojewódzki Turniej Młodych Mechaników VR”, który odbywał się w ramach konferencji „Nowe horyzonty edukacji” oraz programu KSSE „Śląskie.Zawodowcy” 7 grudnia 2022 roku w Akademii WSB. Celem wydarzenia było stworzenie okazji do dyskusji nt. potrzeb i przyszłości nowoczesnego kształcenia zawodowego oraz prezentacja projektu „Śląskie.Zawodowcy”, realizowanego wraz z partnerami biznesowymi dla uczniów szkół zawodowych województwa śląskiego. Wśród zaproszonych gości pojawili się przedstawiciele władz województwa śląskiego, jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, instytucji otoczenia biznesu oraz dyrektorzy i nauczyciele szkół kształcących w zawodach branżowych.
W turnieju udział wzięły 22 drużyny – młodzi adepci mechaniki samochodowej. Konkurencje turniejowe zawierały zadania praktyczne oraz testy teoretyczne, z wykorzystaniem aplikacji ProfiAuto Serwis VR.
Głęboko wierzymy, że nasz projekt zrewolucjonizuje system nauki i przyczyni się do budowania kompetencji zawodowych nowego pokolenia pracowników serwisów samochodowych. Ta inicjatywa to także doskonały przykład na to, że współpraca szkolnictwa i nauki z biznesem oraz instytucjami, jak KSSE, może mieć bezpośrednie przełożenie na rozwój tak ważnej gałęzi przemysłu, jaką jest w Polsce motoryzacja. Szczególnie na Górnym Śląsku, który jest przecież produkcyjnym sercem polskiej branży automotive – mówi dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Wykorzystanie technologii VR to przyszłość szkolenia, która pozwala przeskoczyć istniejące ograniczenia i osiągnąć maksymalną wydajność tak zwanego „uczenia się przez działanie”. Liczne rezultaty badań potwierdzają, iż uczestnicy szkoleń VR są nawet do czterech razy bardziej skoncentrowani, trenują nawet do czterech razy szybciej i są o 275 procent bardziej pewni zastosowania nowych umiejętności po szkoleniu. Tworzone przez nas rozwiązania VR pozwalają hiperrealistycznie odtworzyć rzeczywiste procesy oraz ryzykowne sytuacje w całkowicie bezpiecznym środowisku wirtualnym. Eliminuje to także ryzyko obrażeń członków zespołu i uszkodzenia sprzętu – mówi Karol Jędrasiak, prezes firmy VRTechnology.
Akademia WSB jest otwarta na innowacyjne kształcenie wsparte nowoczesnymi technologiami, w tym VR. Aktualnie mamy do dyspozycji wirtualny symulator starości, który pozwala realizować interdyscyplinarne projekty studentom z różnych kierunków studiów oraz wirtualną symulację medyczną obejmującą kilkadziesiąt scenariuszy symulacji wykorzystywanych na kierunkach bezpieczeństwo narodowe, pielęgniarstwo czy ratownictwo medyczne. Dzięki zjawisku immersji studenci korzystający z VR uczą się szybciej, efektywniej, w bardziej praktyczny i bezpieczny sposób. Wirtualna rzeczywistość daje nieograniczone możliwości, a II wojewódzki turniej mechaników VR jest tego bardzo dobrym przykładem – mówi dr hab. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, prof. AWSB, Rektor Akademii WSB.
Źródło: ProfiAuto