„Każda podróż ma znaczenie” to hasło kampanii, której celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy oraz świadomości społecznej Polaków w zakresie elektromobilności, a w efekcie kształtowanie postaw ekologicznych u relatywnie jak największej liczby osób. Tytułową podróż, w ramach kampanii, organizatorzy będą przedstawiać w sposób dosłowny, na przykładzie realnych bohaterów – użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce, dla których elektromobilność oznacza szereg korzyści.
Dla środowiska naturalnego, elektromobilność oznacza brak spalin i lokalną zeroemisyjność, w tym brak emisji CO2 i redukcję wielu szkodliwych związków chemicznych do atmosfery, a tym samym ograniczanie smogu i poprawę warunków naszego życia i zdrowia. Dla użytkowników, samochody elektryczne to z kolei konkretne benefity i przywileje, m.in. dopłaty do zakupu w programie „Mój elektryk” NFOŚiGW, darmowe parkowanie w płatnych strefach czy możliwości korzystania z buspasów, a także po prostu - wygoda, komfort użytkowania i łatwość eksploatacji. Jak widać korzyści nie brakuje, dzięki czemu każda podróż samochodem elektrycznym zyskuje dodatkowe znaczenie.
dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych - Maciej Mazur
Jak informują organizatorzy, w ramach kampanii elektromobilność ma zostać skojarzona z innowacyjnymi i efektywnymi technologicznie oraz ekonomicznie rozwiązaniami w transporcie, oddziaływującymi na środowisko naturalne, poprawę warunków życia i ludzkiego zdrowia, a także rozwój gospodarczy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wiedząc, że propagowanie nowych i czystych technologii wymaga edukacji, postawił na szereg działań przybliżających użytkownikom korzyści z elektromobilności. Istotnym elementem tej edukacyjnej układanki jest kampania „Każda podróż ma znaczenie”. Jest to idealne narzędzie do przekazania wiedzy, co pozwoli podnieść świadomość społeczną oraz będzie promować postawy ekologiczne w transporcie. Ta kampania ma nowatorską i jednocześnie atrakcyjną – interaktywną i wielopłaszczyznową formułę - dzięki której dotrze do jak najszerszej grupy odbiorców. Stoi za nią wiarygodny, uznany przez środowisko partner, jakim jest PSPA. Jestem przekonany, że koncept i zasięg kampanii przełoży się w konsekwencji także na zwiększoną liczbę pojazdów elektrycznych na ulicach.
zastępca prezesa NFOŚiGW - Artur Lorkowski
Działania edukacyjne w ramach kampanii mają przyjąć charakter komunikacji masowej, realizowanej w ramach wielu projektów upowszechniających wiedzę z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, właśnie w kontekście elektromobilności. W ramach kampanii, w pierwszej kolejności uruchomiony zostanie landing page pod adresem www.kazdapodrozmaznaczenie.pl. Strona ma pozwolić na udostępnienie bazy wiedzy, obejmującej najważniejsze zagadnienia dotyczące elektromobilności z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
Realizacja parametrów mediowych zostanie natomiast zapewniona w ramach wysokozasięgowej kampanii, wykorzystującej wiele kanałów komunikacji. W celu szybkiej budowy wysokiego zasięgu, wyprodukowane zostaną spoty filmowe z realnymi użytkownikami samochodów elektrycznych. Przystępnym językiem opowiedzą o tym, jakie są ich doświadczenia z elektromobilnością i czy decydując się na EV, musieli z czegoś zrezygnować. Emisja spotów będzie wspierana kampanią reklamową w Internecie i mediach społecznościowych.
- Maciej Mazur
Jak podają organizatorzy, korzyści związane z zakupem i eksploatacją EV będą ponadto wskazywane w ramach zaplanowanej kampanii radiowej, a także publikacji w prasie i portalach branżowych oraz horyzontalnych, a także w ramach akcji redakcyjnych. Do promowania elektromobilności zostaną także zaangażowane znane osoby. Obecność w przestrzeni publicznej z komunikatem edukacyjnym dotyczącym ekologii i elektromobilności zapewnić ma natomiast planowana kampania outdoorowa w polskich miastach. Projekty i formaty medialne w ramach kampanii „Każda podróż ma znaczenie” mają być zasilane wysokojakościową treścią, pochodzącą m.in. z zasobów serwisu www.elektromobilni.pl.
W Polsce zwiększa się liczba pojazdów w pełni elektrycznych (BEV, ang. Battery Electric Vehicle) i ich użytkowników. Z Licznika elektromobilności PSPA oraz PZPM wynika, że pod koniec czerwca 2021 r. po polskich drogach jeździło ponad 13 tys. czysto elektrycznych aut. Ta wartość ma rosnąć jeszcze szybciej w związku z uruchomieniem, od 12 lipca 2021 roku, programu „Mój elektryk”, finansowanego ze środków NFOŚiGW. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się bezzwrotne dofinansowanie do zakupu samochodów elektrycznych w wysokości 18,75 tys. zł lub – w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny – nawet 27 tys. zł.
Z dopłat mogą korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa, samorządy i instytucje. Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Celem programu „Mój elektryk” jest zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza poprzez wspieranie ekologicznych pojazdów, słowem – upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych w Polsce. Popularyzacji zeroemisyjnego transportu mają pomóc właśnie takiej kampanie jak "Każda podróż ma znaczenie".
- Artur Lorkowski
Organizatorem kampanii „Każda podróż ma Znaczenie” jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), największa organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności w Polsce, posiadająca wieloletnie doświadczenie w realizacji ponad 200 projektów w tym obszarze oraz dysponująca najliczniejszym zespołem ekspertów ds. zrównoważonego transportu. Kampania potrwa od lipca 2021 do czerwca 2022. Przedsięwzięcie jest realizowane przy wsparciu w formie dotacji ze środków Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Źródło: PSPA