Od 1 lipca 2024 roku w Krakowie i Warszawie zaczną działać strefy czystego transportu. W pierwszym etapie nie wjadą do nich diesle mające więcej niż 18 lat oraz samochody benzynowe mające więcej niż 27 lat. AAA AUTO przygotowała zestawienie ofert sprzedaży samochodów na wtórnym rynku, których dotkną ograniczenia. Okazuje się, że w lutym 2023 roku było tylko jedno ogłoszenie auta z silnikiem benzynowym, które nie mogłoby wjechać do strefy czystego transportu.
Ten jeden samochód napędzany benzyną to Mercedes CLK z 1998 roku. W lutym jego cena wynosiła 8 299 zł, a przebieg 357 806 km. Na przeciwnym biegunie znajdowały się oferty samochodów z silnikiem diesla, których przed miesiącem na wtórnym rynku było aż 4 775. Trzy pierwsze miejsca pod względem największej liczby ofert zajmowały modele Grupy Volkswagen, odpowiednio: Volkswagen Passat, Audi A4 i Volkswagen Golf. O ile mediany cen obu Volkswagenów były porównywalne i wynosiły 6 600 oraz 6 500 zł, to mediana ceny Audi A4 była wyższa o 3 500 zł (10 000 zł).
Strefy czystego transportu to jeden z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z toksycznym powietrzem w miastach. Ograniczanie wjazdu do nich starym samochodom zwiększa także bezpieczeństwo na drodze, a w dłuższej perspektywie eliminuje z rynku wtórnego zużyte pojazdy. Bardzo rzadko zdarza się, że samochód w wieku powyżej 20-tu lat i z przebiegiem około 300 tys. kilometrów, jest w dobrym stanie. Najczęściej są to pojazdy, które wymagają poważnej naprawy, a co za tym idzie, konieczności poniesienia dużego wydatku. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup młodszego auta, a więc bardziej nowoczesnego i spełniającego wyższe normy emisji spalin – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Według danych Unii Europejskiej, liczba stref czystego transportu w Europie wzrosła od 2019 r. o 40%. Strefy zostały już wprowadzone w 320 europejskich obszarach miejskich, a ich liczba do 2025 r. wzrośnie o ponad połowę, do 507. Z kolei, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) orzekła, że zanieczyszczenie powietrza jest „stanem zagrożenia zdrowia publicznego”, odpowiedzialnym za ponad 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w Unii Europejskiej. Uważa się, że zanieczyszczone powietrze skraca średnią długość życia na świecie średnio o prawie 2 lata, co czyni je największym środowiskowym zagrożeniem dla ludzkiego zdrowia.
W Krakowie i Warszawie w 2026 r. zaczną obowiązywać ostrzejsze normy euro 3 i euro 5, co oznacza granicę wiekową dla samochodów benzynowych 25 i diesli 16 lat. Trzeci etap rozpocznie się w 2028 r., w którym zaczną obowiązywać normy euro 4 i euro 6, a granicą wieku będą odpowiednio 22 i 13 lat.
Źródło: AAA AUTO