Rynek części ma przed sobą świetlaną przyszłość

Rynek części ma przed sobą świetlaną przyszłość

Gaël Escribe, dyrektor zarządzający Grupy, opowiada nam o 10. rocznicy NEXUS Automotive International, trendach kształtujących motoryzacyjny rynek części zamiennych i jego przyszłości.

  • NEXUS Automotive International organizuje tegoroczną edycję N! Business Forum w Księstwie Monako w dniach 5-7 marca 2024 r.
  • Podczas trzydniowego wydarzenia odbędzie się sesja plenarna z okazji 10-lecia firmy.
  • Spotkanie będzie okazją do omówienia najnowszych trendów na motoryzacyjnym rynku części zamiennych i nowych możliwości dla społeczności NEXUS.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Gaël Escribe, założyciel i dyrektor generalny NEXUS Automotive International, rozmawia z nami o obchodach 10. rocznicy i perspektywach dla rynku części zamiennych.

Jakie trendy mają obecnie największy wpływ na rynek aftermarketowy

Gaël Escribe, dyrektor generalny Nexus Automotive International
Gaël Escribe, dyrektor generalny Nexus Automotive International

Główny trend, jaki obecnie obserwujemy, to globalne, stopniowe starzenie się parku samochodowego. Z bardzo prostego powodu: od 2017 roku spada produkcja samochodów, co wpływa na ich średni wiek w Europie, ale także poza nią. Jest to bardzo korzystna tendencja dla motoryzacyjnego rynku wtórnego przynajmniej na najbliższe 5–10 lat. W efekcie zmienia się portfolio produktów oferowanych klientom. Segment wielomarkowy, dedykowany wszystkim modelom samochodów, staje się coraz ważniejszy i odpowiada na potrzeby konsumentów. Zatem w kontekście marketingu i zarządzania produktami jest to coś, co również napędza pojawienie się marek własnych. Gdybyś zadała to pytanie przed pandemią Covid-19, odpowiedziałbym: globalizacja, konsolidacja, cyfryzacja. Te trendy oczywiście cały czas kształtują rynek, który się konsoliduje, cyfryzuje i globalizuje, ale w tej chwili najważniejsze jest to, że zmienia się struktura parku samochodowego i przynosi to szereg konsekwencji z korzyścią dla naszej branży.

To bardzo dobra wiadomość dla aftermarketu. Jaki wpływ na ten trend ma elektromobilność?

Średni wiek samochodu w Europie to obecnie około 12 lat. W mojej ocenie rozwój elektromobilności nie ma jeszcze tak dużego wpływu na ofertę, jaką wprowadza się na europejski rynek wtórny nawet w kontekście tego, że Europa jest po Chinach jednym z regionów na świecie, gdzie rozwój elektromobilności jest bardzo znaczący. Upierałbym się jednak, że park samochodowy się starzeje i jest to dobre dla rynku części zamiennych, napędza zmianę segmentacji produktów. Dlatego NEXUS stworzył podmiot SmartParts, który będzie zarządzał wdrażaniem marki własnej części zamiennych DRIVE+, aby odpowiedzieć na zjawisko starzenia się floty pojazdów. Mamy więc markę własną koncentrującą się na pojazdach wszystkich marek, segmencie starszych samochodów, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.

Czy NEXUS przygotowuje się mimo wszystko na potrzeby rynku związane z elektrombilnością?

Jak najbardziej, jesteśmy przygotowani na elektromobilność. W tym roku zamierzamy otworzyć centrum kompetencji dedykowane pojazdom elektrycznym, które zostanie zlokalizowane najprawdopodobniej w Finlandii. Celem jest kształcenie nie tylko mechaników samochodowych, ale także menedżerów średniego szczebla oraz liderów branży w zakresie pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym. Mamy Akademię NEXUS, która bardzo aktywnie działa w tej dziedzinie, ale doszliśmy do wniosku, że wraz z pojawieniem się pojazdów eklektycznych, nadszedł czas na utworzenie odrębnej, dedykowanej jednostki specjalizującej się wyłącznie w tym obszarze, która będzie wspierać transformację rynku wtórnego, na którym obecne są wyłącznie samochody spalinowe, w rynek mieszany z pojazdami spalinowymi, hybrydowymi i w pełni elektrycznymi.

Wspomniałeś o Chinach, które obecnie są światowym liderem elektromobilności. Czy Chiny mogą zagrozić Europie w innych obszarach motoryzacji?

Chiny i Tesla to niewątpliwie liderzy elektromobilności. Na chińskim rynku działa bardzo znaczna liczba graczy produkujących samochody elektryczne, zatem przywództwo w tej dziedzinie jest po stronie chińskiej. Im szybciej społeczność europejska otworzy bramy chińskim producentom samochodów elektrycznych, tym będzie im łatwiej wejść na ten rynek w przeciwieństwie do producentów pojazdów z tradycyjnymi napędami, którzy do tej pory ponieśli zbyt wysokie koszty homologacji, aby teraz penetrować rynek europejski. Myślę, że jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, społeczność europejska będzie nieco bardziej elastyczna w stosunku do Chińczyków, więc z pewnością będzie to miało wpływ na nasz rynek, ale także na regiony takie jak Afryka, czy Bliski Wschód, gdzie Chińczycy już w tej chwili zajmują sporą część rynku. To ważne również dla Polski, gdzie chińscy producenci są już obecni.

NEXUS Automotive International świętuje w tym roku jubileusz 10-lecia obecności na rynku. Jakie są największe osiągniecia Grupy w ciągu tych 10 lat?

W ciągu 10 lat udało nam się stworzyć największą na świecie społeczność zrzeszającą firmy działające na rynku samochodowych części zamiennych – od hurtowników, poprzez detalistów aż po graczy zajmujących się e-commerce. Zrzeszamy ponad 2200 firm z 137 krajów. To ogromna społeczność, niezwykle zjednoczona. Zaoferowaliśmy producentom części globalny zasięg. Początkowo NEXUS skupiał się na szybko rozwijających się rynkach, rynkach wschodzących, zdobyliśmy sporą część rynku w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku, co daje producentom części ogromne możliwości wzrostu. Dziś NEXUS to nie tylko społeczność między Francją, Niemcami, Polską, Hiszpanią, Włochami, czy Wielką Brytanią, ale ogromna, globalna Grupa oferująca producentom mnóstwo możliwości rozwoju w regionach, które mają znaczny potencjał wzrostu.

Udało nam się równie szybko zdywersyfikować naszą działalność. Po pięciu, sześciu latach zaczęliśmy inwestować w innowacje, m.in. start-upy związane z motoryzacyjnym rynkiem wtórnym. Stworzyliśmy w Izraelu fundusz inwestycyjny Mobilion, sami założyliśmy wiele start-upów, takich jak m.in. Marketparts.com, który stał się największą internetową platformą zakupową B2B części zamiennych na świecie. NEXUS wykorzystał swoją kulturę przedsiębiorczości do inwestowania w przyszłość, w transformację rynku części zamiennych.

W czasie ostatnich 18 miesięcy NEXUS przekształcił się w przedsiębiorstwo, dla którego działalność w zakresie handlu międzynarodowego jest absolutnym priorytetem. Stworzyliśmy podmiot SmartParts, który będzie zarządzał rozwojem naszej marki DRIVE+, z kluczowym magazynem zlokalizowanym w Polsce. Utworzyliśmy także firmę Autoparts United, która pomaga w tworzeniu skonsolidowanych grup dystrybucyjnych na poziomie regionalnym, więc kreujemy NEXUS za pośrednictwem Autoparts United na konsolidatora rynku.

Fundamentalne dla nas jest, że jeszcze kilka lat temu mówiliśmy tylko o LKQ, Inter Cars, czy GPS. Teraz NEXUS stał się częścią ekosystemu rynku części zamiennych jako dynamiczny operator, a firma jest rozpoznawalna w wielu obszarach światowego rynku aftermarketowego. Wiarygodność przywództwa w połączeniu z takimi wartościami jak przedsiębiorczość, operacyjność, innowacyjność, sprawiła, że NEXUS jest obecnie marką szanowaną na motoryzacyjnym rynku wtórnym.

Jakie korzyści mają członkowie Grupy z przynależności do NEXUS Automotive International?

Dla dostawców NEXUS jest akceleratorem wzrostu. Dostawcy części oczekują rozwoju i my im to zapewniamy. Mamy szansę być obecni w wielu szybko rozwijających się obszarach świata. Zatem to jest priorytet numer jeden. Korzyścią numer dwa dla dostawców jest bardzo dynamicznym ekosystemem. Uczestnictwo w spotkaniach i konferencjach organizowanych przez NEXUS to nowe pomysły, kontakty, możliwości, które są bardzo ważne dla lidera, ponieważ pomagają mu profilować przyszłość organizacji. Członkostwo w NEXUS to zatem poza szansą rozwoju, wiele istotnych informacji, dzięki którym dostawcy mogą budować swoją przyszłość.

Z kolei dystrybutorom części na całym świecie pomagamy w nawiązywaniu kontaktów z dostawcami. Dzięki temu wiele firm, które miały bardzo ograniczone kontakty, po dołączeniu do nas zbudowało cenne relacje na motoryzacyjnym rynku części zamiennych, co pomogło im się rozwijać. Takim przykładem jest jedna z firm w Turcji, która na początku naszej działalności dołączyła do NEXUS i była wówczas na siódmej czy ósmej pozycji na rynku tureckim, teraz jest numerem jeden. Dlaczego? Bo umożliwiliśmy jej kontakty z kilkudziesięcioma dostawcami i dzięki temu rosła, włączając wszystkie te marki do swojego portfolio.

Dystrybutorzy części zyskują więc wiele nowych kontaktów i budują relacje. Uczestnicząc w wydarzeniach organizowanych przez NEXUS nasi członkowie zyskują inspirację jak budować pozycję swoich firm i kształtować ich przyszłość. Jesteśmy zaangażowani w wiele inicjatyw na rynku części zamiennych. Staramy się wykorzystując potencjał NEXUS wyznaczać trendy, angażować się w wiele obszarów służących transformacji rynku motoryzacyjnego.

NEXUS to także społeczność, która zapewnia korzyści finansowe – powiedzmy to sobie jasno. Zapewniamy dystrybutorom ogromną ilość korzyści finansowych. Kontakty i relacje są bardzo ważne, bo dzięki nim liderzy kształtują przyszłość swoich firm, natomiast priorytetem każdej z nich są także dochody.

Przejdźmy teraz do rynku polskiego. Czy NEXUS planuje w Polsce jakieś zmiany?

Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem. Naszym głównym partnerem jest Inter Land w Olsztynie – wspólna platforma zakupowa dwóch dystrybutorów, Inter Parts i Auto Land Polska. Nadal chcemy się rozwijać w Polsce. Jeden z segmentów polskiego rynku, na który kładziemy nacisk, to sieć niezależnych warsztatów NEXUS Auto, druga co do wielkości na świecie.

Polska jest także bardzo aktywna w budowaniu naszej marki własnej części zamiennych DRIVE+ dlatego cała infrastruktura logistyczna, obsługi klienta dla Europy jest zlokalizowana w Olsztynie. Także zespół, który rozwija markę, w dużej części pochodzi z Polski. Przez najbliższy rok zmierzamy rozwijać sieć naszych warsztatów samochodowych w Polsce i podnosić jakość usług, które im oferujemy. Będziemy również budować pozycję naszych marek własnych w Polsce i poza nią w oparciu o magazyn, który posiadamy w Olsztynie.

Jak NEXUS będzie obchodził 10 rocznicę obecności na rynku?

Jubileusz 10-lecia to symboliczny kamień milowy w rozwoju firmy. Planujemy wiele uroczystości na całym świecie, ale najważniejsza z nich to spotkanie w dniach 5-7 marca w Monako, gdzie odbędzie się nasze coroczne N! Business Forum – to będzie punkt kulminacyjny obchodów, w którym weźmie udział około 700 liderów NEXUS. Będzie to doskonała okazja, by poczuć dumę z przynależności do społeczności NEXUS, z tego, czego udało się dokonać przez ostatnie 10 lat. Nie zabraknie także merytorycznych spotkań i prezentacji, które zawsze są niedołączaną częścią N! Business Forum.

Jak widzisz przyszłość rynku aftermarketowego?

Jestem przekonany, że na rynku aftermarketowym nie należy spodziewać się radykalnych zmian w najbliższym czasie. Nie widzę Polski pełnej samochodów elektrycznych do 2040 roku. Nie przewiduję rewolucji, zmiany będą następowały stopniowo, ewolucyjnie. Park samochodowy będzie mieszany, ale apetyt na elektromobilność przełoży się na rozwój nowych technologii. Sadzę, że rynek części zamiennych czeka wspaniała przyszłość. Nie zgadzam się z prognozami firm konsultingowych, które przedstawiają apokaliptyczną przyszłość rynku aftermarketowego. Starzejący się park samochodowy jest czymś, czego w 2019 roku nie przewidziała żadna firma konsultingowa.

Branża części zamiennych posuwa się do przodu krok po kroku, tu nie będzie rewolucji. Mieszany park samochodowy będzie wymagał serwisowania samochodów spalinowych i elektrycznych, z bardzo znaczącym udziałem tradycyjnych napędów. Jestem pewien, że rozwój technologii pojazdów spalinowych również zapewni redukcję emisji CO2. Oczywiście nie brakuje wyzwań takich jak brak mechaników, pracowników w warsztatach blacharskich, czy na stanowiskach menedżerskich. To ogromny problem, dlatego stworzyliśmy stowarzyszanie Talents4AA, aby jeszcze lepiej promować naszą branżę. Jestem przekonany, że mamy przed sobą wspaniałą dekadę, ale musimy znaleźć wykwalifikowanych ludzi, którzy pomogą nam wspierać ewoluuję, przez którą przechodzi rynek części zamiennych.

 

belka Wiadomości Google

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).