Rynek dystrybucji samochodowych części zamiennych 2019 | MOTOFAKTOR

Rynek dystrybucji samochodowych części zamiennych 2019

Co wydarzyło się na rynku aftermarketowym w 2019 r. - podsumowanie.

Zanim przejdziemy do omówienia zmian, jakie zaszły na rynku aftermarketowym w mijającym 2019 roku, warto sięgnąć pamięcią do nieco wcześniejszego okresu. W zestawieniu z końcówki 2018 roku rynek dystrybucji samochodowych części zamiennych wyglądał jak na poniższej grafice przygotowanej dla Motofaktor.pl przez Wolk After Sales Experts.

TOP lista europejskich dystrybutorów 2018

Przypomnijmy sobie zatem najważniejsze wydarzenia z roku 2018. Na początku lipca 2018 Mekonomen, szwedzki dystrybutor należący do grupy LKQ, przejął od Helli część Nordic Forum – duński FTZ i polski Inter-Team. W efekcie tej transakcji Mekonomen umocnił swoją pozycję w sprzedaży samochodowych części zamiennych w Europie Północnej, w Danii i Polsce, gdzie nie prowadził dotąd działalności. W 2019 roku Mekonomen uznano za najsilniejszą markę w branży “Części samochodowe i warsztat” w Szwecji. Nagroda została przyznana w oparciu o badanie przeprowadzone przez firmę badawczą Evimetrix, a wyniki wskazują, jak popularna i rozpoznawalna jest marka wśród konsumentów.

 

Także w 2018 roku amerykańska grupa LKQ sfinalizowała proces przejęcia Stahlgruber GmbH, głównego dystrybutora na rynku niemieckim. Wartość transakcji to około 1,5 miliarda euro. Stahlgruber działa nie tylko w Niemczech, ale także w Austrii, Czechach, we Włoszech, w Słowenii i Chorwacji, a także w Szwajcarii. Firma posiada 228 filii, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Obroty Stahlgrubera w 2017 roku szacowane są na około 1,6 miliarda euro.

Struktura LKQ Europe

Zmiany na rynku aftermarketowym 2019

W październiku 2019 r. John S. Quinn, wiceprezes i dyrektor generalny LKQ Europe, przeszedł na emeryturę. Zastąpił go Arnd Franz, który do tej pory zajmował stanowisko dyrektora operacyjnego LKQ Europe.

 

Po LKQ Corporation kolejna duża amerykańska sieć dystrybucji samochodowych części zamiennych zamierza wejść do Europy. Podczas konwentu Top Garage/Top Carrosserie Grupa AAG przedstawiła plany na najbliższą przyszłość, a także wprowadzenie sieci dystrybucyjnej NAPA do Europy. Alliance Automotive Group zdecydowanie dąży do tego, aby zapewnić swoim klientom kompleksową ofertę produktową i być numerem 1 na rynku. NAPA Auto Parts (National Automotive Parts Association) to istniejąca od 1925 r. firma zajmująca się dystrybucją części samochodowych, akcesoriów i artykułów serwisowych w Ameryce Północnej. W Stanach Zjednoczonych działa ponad 6000 sklepów NAPA Auto Parts, z czego 1142 z nich są własnością Genuine Parts Company, a pozostałe są niezależne.

Gorące wydarzenia ostatnich tygodni

W grudniu 2019 rynek aftermarketowy w Polsce obiegła wiadomość o rezygnacji współzałożyciela Inter Cars, Krzysztofa Oleksowicza, z funkcji członka zarządu spółki. Rezygnacja została podyktowana względami osobistymi. Jednocześnie Krzysztof Oleksowicz zadeklarował dalszą bliską współpracę z zarządem spółki w charakterze doradcy strategicznego.

 

Warto przyjrzeć się także wynikom finansowym Inter Cars. W listopadzie 2019 o 3,5% spadła sprzedaż Inter Cars w Polsce w porównaniu z listopadem 2018 i wyniosła 399,3 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 563,5 mln zł i był o 2,1% niższy niż w analogicznym miesiącu roku 2018. Z kolei w trzecim kwartale 2019 przychody ze sprzedaży Grupy Inter Cars wzrosły z 2,03 mld zł do 2,235 mld zł (10,1%) w porównaniu z Q3 2018.

 

Natomiast przychody Inter Cars po pierwszym półroczu 2019 r. z rynku krajowego stanowiły około 53% przychodów łącznie całej Grupy Kapitałowej natomiast w pierwszym półroczu 2018 udział przychodów Inter Cars z rynku krajowego wynosił 54%. Rynek polski pozostaje podstawowym rynkiem sprzedaży dla Grupy Kapitałowej. Skonsolidowana marża ze sprzedaży całej Grupy wyniosła 29,7% i nieznacznie spadła w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Grupa konsekwentnie realizuje politykę ekspansji terytorialnej na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Rynki te wykazują się dużym potencjałem wzrostu i wyższą rentownością netto dla branży niż rynek krajowy – poinformowała spółka w swoim sprawozdaniu za pierwsze półrocze 2019.

 

A jak wygląda sytuacja drugiego polskiego dystrybutora samochodowych części zamiennych notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – spółki Auto Partner? Grupa po trzech kwartałach 2019 r. wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży – 1,1 mld zł. Mimo wysokiej ubiegłorocznej bazy Grupa zanotowała rekordowy poziom sprzedaży w III kwartale 2019 roku i narastająco po I-III kw. 2019. Blisko 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych. O planach rozwoju spółki rozmawialiśmy z jej prezesem Aleksandrem Góreckim.

Realizacja naszych kluczowych celów, rozbudowa oferty produktowej, ekspansja na nowe rynki i umacnianie obecności w tych krajach, w których już jesteśmy. Optymalizujemy wiele procesów poprzez dalszą informatyzację i automatyzację. Będziemy nadal rozwijać sieć dystrybucji, co roku zamierzamy otwierać kilka filii jednak ich liczba będzie zależna od sytuacji ekonomicznej spółki i otoczenia rynkowego. Obecnie nasza sieć w Polsce to 88 oddziałów. Mamy w planach wprowadzenie kolejnych, nowych linii produktowych. Duże perspektywy mamy przed sobą również w obrębie asortymentu wyposażenia warsztatowego. Od roku dystrybuujemy np. produkty premium marki Rooks, które spotykają się ze świetnym odbiorem klientów. Zamierzamy docierać do innych branż i tam oferować narzędzia, m.in. myślimy o branży budowlanej. Produkty Rooks będą więc dostarczane nie tylko do mechaników, ale także do sklepów oferujących narzędzia pod kątem innych branż niż motoryzacja. Szukamy miejsca pod kolejny magazyn, rozważamy lokalizacje w zachodniej Polsce, by rozwijać działalność w tym rejonie kraju.

Prezes Auto Partner S.A. - Aleksander Górecki

 

Grupa Auto Partner odnotowała w I półroczu 2019 wzrost zysku brutto ze sprzedaży (+25% r/r). Wskaźniki rentowności Grupy były niższe na wszystkich poziomach r/r, na co wpływ miały przede wszystkim przejściowo wyższe koszty związane z dynamicznym rozwojem Grupy (rozbudowa sieci sprzedaży, pozyskiwanie nowych rynków) oraz presja płacowa i wzrost zatrudnienia w II kwartale 2019. Pomimo spadku rentowności Grupa wypracowała solidne wyniki finansowe. Zysk netto Grupy po 6 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 29,0 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu (29,6 mln zł.). W samym II kwartale zysk wyniósł 13,5 mln zł.

 

Tymczasem nowy magazyn uruchomiła firma Moto-Profil. Zlokalizowany w Świebodzinie nowoczesny magazyn typu hub to 10 tys. m kw. powierzchni magazynowej i nowoczesne biura. To drugi co do wielkości obiekt magazynowy, jakim dysponuje Moto-Profil. Hub w Warszawie ma powierzchnię 7,5 tys. m kw., a magazyn główny w Chorzowie – 50 tys. m kw. Asortyment zgromadzony w Świebodzinie pokrywa się z ofertą dostępną w centrali spółki.

 

Ten rok przyniósł także spółce smutne wydarzenia. 1 marca 2019 r. zmarł Piotr Tochowicz, prezes zarządu Moto-Profil. .Stanowisko prezesa objął Leszek Żurek

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa

Ten rok to także zmiany u mniejszych graczy rynkowych. Arpol Motor Company, znaczący w centralnej Polsce dystrybutor z blisko 30 letnią historią, posiadający 15 filii na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego połączył się z Auto Land Polska S.A., który od 1991 roku z powodzeniem buduje ogólnopolską sieć dystrybucji, opartą obecnie na 90 filiach. I, jak się okazuje, nie powiedział jeszcze w tej kwestii ostatniego słowa. O planach rozwoju sieci mówił w wywiadzie dla Motofaktor.pl Janusz Andrzejewski, prezes Auto Land Polska.

Naszą ambicją jest bycie czołowym dystrybutorem w Polsce, poprzez sukcesywną rozbudowę sieci dystrybucji. Połączenie z Arpol było znaczącym krokiem do realizacji tego celu, aczkolwiek jeszcze wiele pracy przed nami. Docelowo chcemy osiągnąć ok. 180 filii na terenie kraju. Zaplecze logistyczne dla sieci sprzedaży tego kalibru powstaje obecnie w Stawigudzie. Nowy magazyn centralny o pow. 22 000 m. kw. wyposażony w zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, planujemy oddać do użytku pod koniec 2020 roku.

Prezes Auto Land Polska - Janusz Andrzejewski
Sieć dystrybucji Auto Land Polska po połączeniu z firmą Arpol

Początek 2019 roku przyniósł także zmiany w Groupauto Polska. Z GA PL wystąpiła hurtownia Gordon, która przystąpiła do AD International i stała się 25. partnerem sieci. Obecną strukturę GA PL przedstawia poniższa mapa.

Groupauto Polska

GA PL to obecnie:

 

  • 141,5 tys. powierzchni magazynowej
  • 550 mln euro to roczny obrót grupy za 2018 r.
  • 1993 pracowników
  • 107 punktów sprzedaży
  • 280 warsztatów samochodowych

Intrygujące zmiany

Z pewnością warto bliżej przyjrzeć się i bacznie obserwować działania Swiss Automotive Group. Do SAG dołączyli w tym roku były prezes Inter Cars Robert Kierzek. Z kolei stanowisko Chief Logistics Officer (Grupa CLO) objął Wojciech Milewski, w przeszłości także związany z Inter Cars.

 

SAG-Autonet Group to rodzinna firma o szwajcarskich korzeniach. Jest to dystrybutor części i usług związanych z naprawami i przeglądami pojazdów zarówno osobowych, jak i ciężarowych, działająca na niezależnym rynku motoryzacyjnym. SAG jest obecny w Szwajcarii, Austrii, Belgii, Włoszech, Rumunii, Węgrzech, Słowacji i Słowenii. Patrząc na mapę lokalizacji oddziałów SAG nasuwa się pytanie, czy grupa wejdzie na polski rynek.

 

Strategia SAG wskazuje, że Polska może być jak najbardziej w centrum zainteresowania Grupy. Mówił o tym w styczniu tego roku w wywiadzie dla Motofaktor.pl Robert Kierzek, dyrektor ds. zakupów w Swiss Automotive Group.

Na razie to, co mogę powiedzieć, a co widać wyraźnie, strategią grupy jest rozwój sieci dystrybucji w Europie Środkowo-Wschodniej. Polska to też kraj tego regionu i zdziwiłbym się, gdyby wcześniej czy później nie znalazł się w planie inwestycyjnym grupy.

dyrektor ds. zakupów w Swiss Automotive Group - Robert Kierzek
Swiss Automotive Group

Nowi gracze na rynku aftermarketowym

Rynkiem aftermarketowym w Polsce mocno zainteresowana jest Grupa PSA. Obecna co prawda na rynku wtórnym od dwóch lat, teraz zapowiada silną ekspansję zarówno w segmencie dystrybucji samochodowych części zamiennych, jak i sieci warsztatowej. Po większy kawałek aftermarketowego tortu Grupa PSA zamierza sięgnąć rozwijając trzy filary – sieć dystrybucji samochodowych części zamiennych Distrigo, markę własną części zamiennych Eurorepar oraz sieć warsztatów samochodowych Eurorepar Car Service.

Chcemy, aby Grupa PSA była bardzo ważnym graczem na rynku aftermarketowym, aby była w czołówce, jeśli chodzi o obsługę posprzedażną. Oczywiście bardzo ważna jest dla nas sieć serwisów autoryzowanych, obecnie jest to ponad 200 punktów, klienci bardzo wysoko ją oceniają. Ale z drugiej strony zdajemy sobie sprawę jak ogromny rynek funkcjonuje poza ASO. Klienci posiadający starsze samochody szukają alternatywnych rozwiązań, niezależnych sieci. Bez wzmocnienia pozycji w tym obszarze, trudno mówić o mocnym wzroście Grupy PSA.

Dyrektor Generalny Groupe PSA w Polsce - Wojciech Mieczkowski

 

Cel strategiczny to pozycjonowanie Grupy PSA jako lidera wielomarkowego rynku obsługi posprzedażnej – wyjaśniał Piotr Karaszewicz, Dyrektor Części Zamiennych i Serwisu Groupe PSA w Polsce w wywiadzie dla Motofaktor.pl.

Zdajemy sobie sprawę, że Polska w porównaniu do innych krajów, jest jednym z najbardziej profesjonalnych i rozwiniętych rynków dystrybucji części zamiennych. Gdy porównujemy oferty, jakie obecnie kierują do warsztatów niezależnych główni dystrybutorzy, to są one na jednym z wyższych, jeśli nie na najwyższym poziomie w Europie. Wiemy, że ten rynek jest poukładany i że konkurencja jest bardzo ostra, dlatego też mierzymy siły na zamiary. Nasze inwestycje są stopniowe, bardziej idziemy w stabilny wzrost sprzedaży niż w inwestycje, które miałyby sprawić, że znajdziemy się od razu w pierwszej trójce czy piątce. Powoli zdobywamy ten rynek. Widzimy, jakie są tendencje, jeśli chodzi o dystrybucję części na świecie i w Europie.

Dyrektor Części Zamiennych i Serwisu Groupe PSA w Polsce - Piotr Karaszewicz

Prognozy 2020

Przedstawiciele motobranży w Polsce pozostają optymistami, pomimo niepewności co do koniunktury na rynkach zachodnich. Co czwarty przedstawiciel motobranży w Polsce jest zdania, że produkcja w ciągu najbliższych 12 miesięcy zostanie na obecnym poziomie. Lepsze nastroje od Polaków mają tylko Turcy (67%). Brytyjczycy, Portugalczycy i Rumuni są umiarkowanymi optymistami – mniej więcej co drugi wierzy we wzrost produkcji. W Czechach, Niemczech, Rosji, na Słowacji i Węgrzech przynajmniej połowa zapytanych nie spodziewa się znaczących zmian – wynika z raportu Exact SystemsMotoBarometr 2019. Nastroje w automotive”, opublikowanego w listopadzie 2019 r.

 

Motoryzacja jest jedną z najmocniej zglobalizowanych branż, dlatego kondycja polskiego automotive zależy w dużym stopniu od sytuacji na rynkach zagranicznych i zamówień stamtąd napływających. 79% zapytanych uważa, że nowe zlecenia od partnerów z zagranicy mogą wpłynąć na wzrost produkcji. Natomiast 100% ankietowanych spodziewa się jej spadku, jeśli tych zamówień będzie mniej lub jeśli nastąpi załamanie popytu i produkcji aut w krajach, do których eksportujemy nasze wyroby motoryzacyjne. Mniej odczuwalne będą spadające zamówienia od kontrahentów z Polski, na co wskazuje 75% ankietowanych.

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).