Analiza danych pokazuje, że za nami rekordowy rok w branży motoryzacyjnej i aftermarketowej. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku przemysł motoryzacyjny w Polsce funkcjonował na wysokich obrotach. Poprawa popytu na najważniejszych rynkach europejskich, na które trafiają wytwarzane w Polsce pojazdy i komponenty, spowodowała, że znów ustanowiono nowe rekordy – wynika z analizy AutomotiveSuppliers.
W I półroczu 2023 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego wzrósł rok do roku o 46,08 proc. do 26,1 mld euro (+8,24 mld euro). To nowy rekord dla pierwszych sześciu miesięcy roku. W eksporcie części i akcesoriów ustanowiono nowy rekord dla I półrocza, który wyniósł 8,66 mld euro, czyli o 22,05 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Na komponenty motoryzacyjne przypadło 33,16 proc. całego eksportu branży. W porównaniu do I półrocza zeszłego roku udział części i akcesoriów zmalał o 6,5 punktu procentowego. Rynki unijne odpowiadały za 86,93 proc. całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego (+21,32 proc.). Największym partnerem nadal pozostają Niemcy (34,67 proc. całości, +33,03 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (8,97 proc. całości, +7,17 proc.), Słowacja (7,47 proc., +18,83 proc.) i Francja (5,97 proc., +21,07 proc.).
Indeks Menadżerów Zakupów PMI polskiego sektora przemysłowego, opracowany przez S&P Global, wskazuje, że w listopadzie znacznej poprawie uległy nastroje polskich producentów dotyczące przyszłej produkcji. Optymizm mocno wzrósł po raz drugi w ciągu trzech miesięcy, osiągając najwyższy poziom od lutego 2022 roku, czyli od okresu tuż przed inwazją Rosji na Ukrainę. Pozytywne
przewidywania producentów związane były z inwestycjami w nowe produkty i moce produkcyjne, poprawą warunków gospodarczych w Europie, napływem nowych klientów i spadkiem inflacji.
W swojej prognozie gospodarczej z jesieni 2023 r. Komisja Europejska podkreśla, że niepewność i ryzyko pogorszenia perspektyw gospodarczych zwiększyły się w ostatnich miesiącach z powodu przedłużającej się rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie i konfliktu na Bliskim Wschodzie. Jak dotąd wpływ sytuacji na Bliskim Wschodzie na rynki energii jest ograniczony, ale istnieje ryzyko zakłóceń dostaw energii, co może potencjalnie wywrzeć duży wpływ na ceny energii, produkcję globalną i ogólny poziom cen. Rozwój sytuacji gospodarczej w krajach będących najważniejszymi partnerami handlowymi UE, zwłaszcza w Chinach, również może stwarzać ryzyko.
KE prognozuje wzrost realnego PKB w Polsce na poziomie 0,4% w 2023 r., 2,7% w 2024 r. oraz 3,2% w 2025 r. po wzroście o 5,3% zanotowanym w ubiegłym roku. KE zwraca uwagę, że po spowolnieniu w bieżącym roku, wzrost gospodarczy ma przyśpieszyć w kolejnych latach i być wspierany przez odbicie konsumpcji prywatnej, dalszy wzrost inwestycji i dobre wyniki eksportu. KE wskazuje, że inflacja osiągnęła już swój szczyt i prognozuje, że wyniesie w tym roku 11,2%, a w latach 2024-2025 6,2% oraz 3,8%.
Według danych GUS za pierwsze trzy kwartały 2023 r., produkcja 319 wyrobów była niższa niż przed rokiem. Spadek odnotowano m.in. w produkcji tworzyw sztucznych i opon. Wyższa niż w 1-3 kwartale 2022 r. była natomiast produkcja 132 wyrobów i grup wyrobów, w tym zwiększyła się m.in. produkcja: samochodów ciężarowych i ciągników drogowych do ciągnięcia naczep, samochodów osobowych, silników spalinowych do pojazdów mechanicznych i akumulatorów kwasowo-ołowiowych do pojazdów samochodowych.
Ostatnie miesiące to spory ruch na rynku dystrybucji części zamiennych. Dobre wyniki finansowe dystrybutorów i otwarcia nowych filii wskazują, że ten obszar rynku jest w dobrej kondycji.
Wynikami finansowymi za pierwsze dziewięć miesięcy roku pochwalili się ostatnio dwaj polscy dystrybutorzy części zamiennych notowani na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Wartość sprzedaży Grupy Kapitałowej Auto Partner S.A. w listopadzie 2023 roku wzrosła do 324,425 mln zł – z 259,980 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Narastająco w okresie styczeń – listopad 2023 Grupa odnotowała 29,94-proc. wzrost sprzedaży do 3,395 mld zł w porównaniu z tym samym okresem rok temu.
Mijający rok to dla Auto Partner S.A. jubileusz 30-lecia obecności na rynku i otwarcia nowych oddziałów – w Łomiankach i w Lublinie.
„Bez wątpienia rok 2023 zapisze się w historii jako dobry czas dla firm działających na rynku aftermarket. Jednak dobrą koniunkturę w naszej branży trzeba było umiejętnie wykorzystać, co nie wszystkim się udało – wygrały głównie duże przedsiębiorstwa z przemyślaną strategią działania. Dzięki ciężkiej pracy zespołu Grupy Auto Partner, a także za sprawą naszej strategii, wykorzystaliśmy sprzyjające otoczenie i znacznie urośliśmy zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. Na międzynarodowych rynkach wygrywaliśmy z lokalną konkurencją m.in. szerszą ofertą, elastycznością i jakością obsługi oraz szybkością realizacji zamówienia.
W ostatnich 12 miesiącach nie obyło się też bez wyzwań. W naszym przypadku miały one miejsce przede wszystkim w pierwszej części roku i wynikały m.in. z powodu sprzedaży droższego towaru zakupionego w drugiej połowie 2022 r. (gdy mierzyliśmy się z rekordową słabością złotego i wysokimi kosztami transportu), wysokiej inflacji i presji na wynagrodzenia. Pomimo pojawiających się trudności, już dziś wiemy, że rok 2023 będzie dla nas rekordowy. Według szacunkowych danych, od stycznia do listopada br. przychody Grupy Auto Partner wyniosły blisko 3,4 mld zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku stanowi wzrost aż o ok. 30%” – komentuje dla Motofaktor.pl Piotr Janta, Wiceprezes Zarządu Auto Partner SA.
W przypadku Inter Cars w listopadzie 2023 roku o 7,6% wzrosła sprzedaż w Polsce w porównaniu z listopadem 2022 i wyniosła 724,5 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1 101,8 mln zł i był o 3,5% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Po trzech kwartałach 2023 r. wartość sprzedaży Grupy wyniosła 11 081,7 mln zł i była wyższa o 16,1% od analogicznego okresu w roku 2022.
„Obecna sytuacja jest dla aftermarketu korzystna ze względu na kilka czynników. Nowe auta są coraz droższe, a pod znakiem zapytania stoi wciąż rodzaj napędu, jaki będzie docelowo wykorzystywany w przyszłości. Z tego powodu część osób wstrzymuje się z zakupem nowego samochodu, bo nie wie tak naprawdę jaki typ będzie najbardziej opłacalny i komfortowy w niedalekiej przyszłości. Kupić hybrydę czy jednak elektryka? Wybrać tradycyjny samochód benzynowy, a może postawić na rozwiązanie wodorowe? Pamiętajmy, że w salonach już jest dostępna Toyota Mirai z napędem wodorowym. To wszystko powoduje, że kierowcy użytkują auta dłużej, a co za tym idzie serwisują je na bazie części aftermarketowych w warsztatach niezależnych, które wspieramy od 33 lat. Dla Inter Cars warsztat niezależny to absolutnie kluczowy klient. Robimy wszystko, by budować rynek warsztatów niezależnych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. To był bardzo dobry rok dla naszej branży i uważam, że kolejny nie zmieni tych tendencji. Okres użytkowania auta zdecydowanie się wydłuża – Kierowcy wolą serwisować i naprawiać swoje obecne auta niż iść w jeszcze niepewną przyszłość” – komentuje dla Motofaktor.pl Wojciech Twaróg, Członek Zarządu w Inter Cars S.A.
W raporcie półrocznym Inter Cars poinformował, że jego spółka zależna ILS rozpoczęła budowę nowej hali magazynowej w Zakroczymiu. W maju tego roku BYD Truck ogłosił strategiczne partnerstwo z Inter Cars, który od jest dystrybutorem pojazdów ciężarowych i dostawczych BYD Truck w Polsce. To także ważny rok dla Inter Cars Ukraina, który otworzył nowy magazyn części zamiennych w zachodnim rejonie kraju.
W 2023 r. 30-lecie świętuje Moto-Profil. Z tej okazji w październiku zorganizowano uroczyste spotkanie, w którym wzięli udział partnerzy należącej do Moto-Profilu sieci warsztatów ProfiAuto, kontrahenci oraz dostawcy z całej Europy. O podsumowanie roku w firmie i na rynku aftermarketowym poprosiliśmy Michała Tochowicza, prezesa Moto-Profil.
„Mijające 12 miesięcy po raz kolejny udowodniło, że motoryzacyjna branża aftermarket w Polsce ma się bardzo dobrze. W przypadku Moto-Profilu pozyskaliśmy nowych partnerów zarówno w Polsce – poprzez nasz projekt ProfiAuto, jak i zagranicą. To właśnie w kierunku naszych bliższych i dalszych zachodnich sąsiadów planujemy rozwijać naszą działalność w kolejnych latach, jednocześnie wzmacniając sieć hurtowni, sklepów i warsztatów w Polsce. Zachód oraz południe Europy to zresztą kierunek, jaki obrało wielu największych graczy na naszym rynku. Pod tym kątem również w Moto-Profilu będą temu towarzyszyć inwestycje w nowoczesne narzędzia IT, a także w automatyzację wielu procesów – od logistycznych, po marketingowe.
Warto też wspomnieć, że poprzedni rok był też nieco spokojniejszy jeśli chodzi o stabilizację na rynku, choćby pod kątem łańcuchów dostaw. Podobnie jak w przypadku pandemii, uważam, że jako branża dobrze poradziliśmy sobie także z wyzwaniami związanymi z agresją Rosji na Ukrainę.
Choć wiele mówi się o roku 2035 i „końcu ery spalinowych pojazdów”, to przecież ta bardziej klasyczna motoryzacja w obecnym wydaniu będzie jeszcze obecna na drogach przez kilkadziesiąt kolejnych lat. Mówimy o tym jasno naszym partnerom i rozwiewamy ich obawy. Natomiast zdecydowanie przygotowujemy ich też do tego, żeby dotrzymać kroku wyzwaniom elektryfikacji i jest to wyzwanie dla całej branży. Stąd nasze inwestycje w szkolenia z serwisowania hybryd i elektryków, rozwijania asortymentu dla samochodów niskoemisyjnych czy projekt ProfiAuto Wirtualny Warsztat, w którym szkolimy młodych mechaników w wirtualnej rzeczywistości i pomagamy naszej branży przyciągać ich do pracy w warsztatach. To dziś dla nich bardzo istotny problem, który staramy się pomóc im rozwiązać. Jeśli ciesząc się z dobrej koniunktury i zapominając o elektryfikacji teraz „prześpimy” najbliższe lata, później będzie już za późno na dostosowanie się do nowych, „elektrycznych” realiów i nasz biznes przejmą po prostu producenci samochodów i ich ASO.
Natomiast w kontekście powyższego, w przyszłym i kolejnych latach w ślad za naszymi wysiłkami musi pójść właściwa legislacja dla rynku i to z perspektywy branży jest jednym z kluczowych wyzwań. Dlatego też tak mocno stawiamy na współpracę z takimi organizacjami, jak Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych czy międzynarodowy TEMOT International, gdzie ręka w rękę z naszymi partnerami reprezentujemy naszą branżę na europejskim rynku motoryzacyjnym. Pod tym kątem cieszą nas takie decyzje w Brukseli, jak choćby ta z 9 listopada br. Wtedy Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że producenci samochodów mają obowiązek udostępnić warsztatom i dystrybutorom części dane samochodów potrzebne do napraw, w tym numery VIN. To dla naszej branży kluczowe kwestie, które pozwolą nam działać na rynku, a kierowcom – zgodnie z zasadami wolnego rynku – decydować gdzie i za ile chcą serwisować ich pojazdy” – mówi Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil.
W ostatnim kwartale 2023 r. na mapie Polski przybyło sporo nowych filii dystrybutorów. Inter Parts ma nowy oddział w Warszawie, Auto Land w Nowym Targu i w Zabrzu. Inter-Team otworzył filię w Wejherowie. Hurtownia motoryzacyjna Hart otworzyła nowy obiekt w Wieliczce, a Inter-Team otworzył oddział w Lesznie.
Również dystrybutorzy części ciężarowych rozbudowali swoje sieci sprzedaży. Autos otworzył oddział w Kościerzynie, Martex w Koninie, Opolu, Zielonej Górze i Zabierzowie, a Opoltrans w Pyskowicach. Także w tym roku oddział Auto Land w Łomiankach zmienił swoją dotychczasową lokalizację, również oddział Auto Land w Pułtusku działa w nowym miejscu. Filia Martex Poznań-Dąbrowa także przeniosła się do nowej siedziby. EUROPART otworzył oddział w Śremie.
O podsumowanie roku 2023 w branży ciężarowej poprosiliśmy Andrzeja Parzocha, Wiceprezesa Zarządu Martex sp. z o.o.
„Jesteśmy jednym z wiodących dystrybutorów części zamiennych do samochodów ciężarowych w Polsce. Kończący się rok 2023 był dla naszej firmy kolejnym rokiem budowania i wzmacniania naszej pozycji na rynku Aftermarketu. Konsekwentnie poszerzamy sieć sprzedaży. Otworzyliśmy nowe oddziały w Zielonej Górze, Koninie, Zabierzowie i Opolu. Tym samym nasza sieć sprzedaży liczy 43 oddziały. Ten rok był wyjątkowo trudny dla branży transportowej. Pakiet Mobilności wprowadzony przez Parlament Europejski spowodował znaczny wzrost kosztów funkcjonowania firm transportowych. Również brak regulacji dla firm transportowych z Ukrainy wpłynął negatywnie na naszą branżę transportową. Pomimo tych trudności rok 2023 zakończymy znacznym wzrostem sprzedaży. W kończącym się roku osiągniemy sprzedaż na poziomie przekraczającym 1 mld. złotych. Rok 2024 będzie dla naszej firmy czasem kluczowych inwestycji niezbędnych dla dalszego rozwoju i umacniania pozycji rynkowej. Planujemy relokację magazynu centralnego. W nowej lokalizacji będziemy dysponować prawie 45.000 m2. Nowy magazyn będzie wyposażony w najnowocześniejsze dostępne obecnie rozwiązania automatyzujące procesy składowania, transportu wewnętrznego, sortowania, kompletacji i pakowania„- mówi Andrzej Parzoch, Wiceprezes Zarządu firmy Martex.
Z raportu opublikowanego w listopadzie 2023 r. przez sieć warsztatów Q Service Castrol wynika, że w 2022 r. do sieci serwisowych w Europie należało 75 tys. warsztatów, co w porównaniu z 2012 r. stanowi wzrost o 30%. Dane Wolk After Services Experts wskazują, że aktualnie na czele rynku europejskiego pod względem działalności sieci warsztatowych jest Norwegia, gdzie 88% serwisów należy do konceptów sieciowych. Z kolei ponad połowa punktów napraw zrzeszona pod jednym szyldem jest w takich krajach, jak Niemcy, Francja, Włochy czy Szwecja. Szacuje się, że w Polsce 1/3 obecnie funkcjonujących punktów napraw jest zrzeszona w sieciach serwisowych.
Q Service Castrol świętuje w tym roku 5-lecie istnienia na polskim rynku – od 2018 roku do projektu dołączyło blisko 600 serwisów.
Zdaniem ekspertów sieci Q Service Castrol, jeden z najważniejszych trendów dotyczących rynku warsztatowego, związany jest z elektryfikacją branży aftermarketowej. Rynek części warsztatów musi się przygotować na znaczące przyspieszenie elektryfikacji, co w efekcie spowoduje spadek popytu na klasyczne komponenty. Zdaniem ekspertów, na znaczeniu zyskają usługi konserwacji zapobiegawczej, naprawy systemów baterii, nowe rozwiązania diagnostyczne dla warsztatów, w szczególności w przypadku wymagającego oprogramowania i zarządzania danymi pojazdów elektrycznych z akumulatorem z nową elektroniką i platformami łączności.
Mijający rok to dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości EU, istotne szczególnie z punktu widzenia rynku warsztatowego. ETS wskazał, że niezależne podmioty powinny uzyskać nieograniczony dostęp do informacji przez OBD, niezbędnych do prowadzenia działalności w łańcuchu dostaw na rynku napraw i konserwacji pojazdów. W kolejne sprawie TSUE orzekł, że producenci samochodów mają obowiązek udostępnić warsztatom i dystrybutorom części dane samochodów potrzebne do napraw, w tym numery VIN.
W czerwcu odbyła się coroczna Konferencja Sieci EuroWarsztat, podczas której goszczono międzynarodowe grono, w tym partnerów Groupauto CEE z Groupauto Rumunia, a także przedstawicieli Bułgarii, Czech, Słowacji i Węgier. Integralną częścią Konferencji EuroWarsztat była zainaugurowana w 2022 roku sieć NexDrive, dedykowana obsłudze pojazdów z napędami alternatywnymi.
ZF Aftermarket wprowadził w Polsce nowy koncept serwisowy ZF [pro]Service. O O wyzwaniach dla rynku warsztatów niezależnych rozmawialiśmy z Peterem Rothenhöferem, Dyrektorem Regionalnym ZF Aftermarket odpowiedzialnym za Europę Północno-Wschodnią.
Sieć serwisów Petronas powiększyła się o nową placówkę, która zyskała status okrętu flagowego firmy. Tak zwany okręt flagowy to miejsce, gdzie klienci serwisów zdobędą wszystkie informacje na temat produktów Petronas. Firma zapowiada tworzenie kolejnych tego typu warsztatów, a o szczegółach opowiedział nam Adam Bober – Market Manager marki Petronas w Polsce.
W czwartym kwartale 2023 nastąpiło kilka akwizycji, na które warto zwrócić uwagę. Clarios przejął firmę Paragon zajmującą się produkcją akumulatorów, a TMD Friction został przejęty przez firmę AEQUITA, prywatną grupę przemysłową z siedzibą w Monachium. Natomiast
BorgWarner kupił udziały w Electric Hybrid Systems (EHS), segmencie biznesowym Eldor Corporation.
Tymczasem w Polsce – spółka DTE Power przejęła firmę DeltaTech Electronics, kierowaną do tej pory przez Joannę Bogusz.
Branża nie zwalnia tempa w obszarze inwestycji. Firma Cummins zainaugurowała działanie Europejskiego Centrum Odbudowy Silników o dużej mocy w Krakowie – jest to pierwsza tego typu inwestycja na naszym kontynencie. Z kolei producent opon, firma Hankook, rozbuduje swój europejski zakład o nową linię produkcyjną opon do pojazdów ciężarowych i autobusów.
Ten rok to także zmiany w Valeo, które ogłosiło sprzedaż swojego działu Powertrain Systems funkcjonującego na terenie Rosji firmie NPK Avtopribor. Natomiast MAHLE sprzedaje swoją działalność w zakresie termostatów holdingowi przemysłowo-inwestycyjnemu ADMETOS.
Firmy ZF Friedrichshafen AG (ZF Group) oraz Hon Hai Technology Group (Foxconn), największy na świecie producent elektroniki, ogłosiły partnerstwo 50-50 w zakresie systemów podwozi samochodów osobowych. Milwaukee otworzyło centrum logistyczne w Polsce.
Brembo rozpoczęło rozbudowę zakładu w Dąbrowie Górniczej, z kolei Tenneco otworzyło nowoczesne centrum inżynieryjne w Gliwicach. MAN zakończył rozbudowę swojego zakładu w podkrakowskich Niepołomicach. Ale są też pesymistyczne informacje – Scania zamyka fabrykę nadwozi autobusów w Słupsku.
AVA CEE zmieniła nazwę na Highway Automotive i zaprezentowała nowe logo spółki.
Ostatnie miesiące i mijający rok 2023 to także zmiany personalne. Vesna Di Tommaso została mianowana CEO Castrol Europe, a LKQ Corporation dokonało zmian prezesów w podległych sobie jednostkach w USA i Europie.
Decyzją Rady Nadzorczej Inter Cars Wojciech Aleksandrowicz został nowym członkiem zarządu spółki. Będzie też jej Dyrektorem Zarządzającym ds. Logistyki i IT.
Prezes zarządu FO Dębica Leszek Szafran złożył rezygnację, a na stanowisku zastąpił go Ireneusz Maksymiuk.
Podczas Zgromadzenia Akcjonariuszy ATR International AG w Kopenhadze Krzysztof Soszyński (Inter Cars) i Varun Laroyia (LKQ Europe), zostali wybrani do Rady Nadzorczej spółki.
Jak podaje ACEA, we wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki, co oznacza czternasty z rzędu miesiąc wzrostu na rynku samochodowym w UE. We wrześniu udział w rynku samochodów elektrycznych z napędem bateryjnym (BEV) osiągnął 14,8%, co oznacza wzrost z 14,1% we wrześniu roku poprzedniego. To już trzeci raz w 2023 roku, kiedy samochody zasilane akumulatorowo przewyższają w statystykach diesle, co czyni je trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów.
Najnowsze dane Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM wskazały, że w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2023 r. liczba BEV w Polsce wzrosła o 54% r/r. Pod koniec listopada 2023 r. po polskich drogach jeździły 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 49 139 szt., a park hybryd typu plug-in – 45 433 szt. Liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 669 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 19 411 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 658 547 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1120 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada 2023 r. w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). 25% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Od II półrocza 2021 roku na drugiej pozycji eksportowej umacniają się akumulatory litowo-jonowe wykorzystywane w autach elektrycznych – wynika z danych AutomotiveSuppliers. W I półroczu 2023 roku w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku ich eksport uległ podwojeniu i osiągnął rekordową wartość 6,37 mld euro (+110,8 proc.).
Jednocześnie ustanowiono nowy miesięczny rekord (maj 2023: 1,14 mld euro). Po I półroczu bieżącego roku akumulatory litowo-jonowe odpowiadała za blisko ¼ (24,4 proc.) całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski, wobec 16,91 proc. 12 miesięcy wcześniej. Na rynki krajów UE trafiło 82,89 proc. całego eksportu akumulatorów. Ponad połowę (53,61 proc.) wyeksportowano do Niemiec (wzrost rok do roku o 184,42 proc.). Kolejne miejsca należały do: Francji (10,75 proc., +197,64 proc.), Meksyku (10,03 proc., +0,3 proc.) i Belgii (4,56 proc., +77,42 proc.).
Rok 2023 rozgrzewały dyskusje o realizacji projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera oraz dyskusje o roli Chin w światowej gospodarce i na rynku automotive.
Na początku grudnia, rok po rozpoczęciu współpracy z Geely, spółka ElectroMobility Poland podsumowała efekty dotychczasowych prac nad Izerą. Władze spółki poinformowały, że projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera został zrealizowany w około 40%.
Rozpoczęcie prac budowlanych przy fabryce w Jaworznie planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku, a ich koniec przewidziany jest na ostatni kwartał 2025 roku. Udało się nawiązać rozmowy o zakresie potencjalnej współpracy z ponad 250 dostawcami specjalizującymi się w dostawach komponentów motoryzacyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W branży elektromobilności mocno rozpychają się Chiny. Z analiz firmy JATO Dynamics wynika, że według stanu na listopad 2023 r. obecnie na świecie dostępnych jest 319 modeli osobowych samochodów elektrycznych 166 marek – na najwyższym stopniu podium w tej kategorii są Chiny, za nimi uplasowały się: Europa, USA, Korea i Wietnam.
Inwestycje związane z elektromobilnością wyrastają jak grzyby po deszczu. Bosch rozpoczął produkcję nowych układów napędowych opartych na 800-woltowej technologii, które umożliwią szybsze ładowanie i przyspieszą dalszy rozwój elektromobilności. Natomiast ZF wyprodukował już ponad trzy miliony silników elektrycznych, które są wykorzystywane na całym świecie w pojazdach elektrycznych.
Stellantis i Bosch realizują inwestycje związane z recyklingiem akumulatorów do pojazdów elektrycznych i ogniw paliwowych. Nowy europejski producent materiałów do produkcji akumulatorów do EV IONWAY zdecydował się zbudować swój pierwszy zakład produkcyjny w Nysie, przy Umicore.
Stellantis otworzył swoje pierwsze Battery Technology Center w zakładzie przemysłowym Mirafiori w Turynie, a Bosch centrum testowe półprzewodników w Penang w Malezji. Ma ono być jednym z najważniejszych ogniw w globalnej sieci produkcji firmy. W północnej części Lipska Grupa BMW wybuduje centrum logistyczne akumulatorów wysokonapięciowych.
Do Polski weszła firma Quantron, dostawca systemów e-mobilności zasilanych czystą energią z akumulatorów i wodorem dla pojazdów użytkowych.
Według prognoz ekonomistów w 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu. O tym, co czeka polską gospodarkę, mówił agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Mrowiec, minister gospodarki w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.
„Polska gospodarka w przyszłym roku będzie funkcjonować w otoczeniu słabego wzrostu globalnego i w otoczeniu globalnej niepewności związanej m.in. z geopolityką, dlatego nie możemy liczyć na to, że szybko nabierze wiatru w żagle. Widać to już w bieżących odczytach i prognozach eksportowych naszych przedsiębiorstw” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Mrowiec, minister gospodarki w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.
Według danych z różnych źródeł, prognozy wzrostu gospodarczego dla Polski na przyszły rok oscylują wokół 3 proc. Według Międzynarodowego Funduszu Walutowego będzie to 2,3 proc. po wzroście o 0,6 proc. w 2023 roku. Komisja Europejska prognozuje 2,7 proc., Morgan Stanley – 3,4 proc., a ekonomiści PZU nawet 3,5 proc.
„Najważniejszy partner gospodarczy naszego kraju, czyli Niemcy, nie będą rozwijały się szybko. Coraz częściej stawiane są pytania o model rozwoju gospodarki niemieckiej, który w dużej mierze oparty był o tanie surowce, m.in. z Rosji, oraz o duży eksport m.in. do Chin. Z powodów geopolitycznych, wojny w Ukrainie, surowce tanie dla gospodarki europejskiej, w tym niemieckiej, się skończyły, teraz trzeba płacić więcej, a równocześnie niemiecka lokomotywa eksportowa dostaje zadyszki. W związku z tym powstaje pytanie o rozwój gospodarki niemieckiej w średnim i dłuższym terminie” – mówi Marcin Mrowiec.
O prognozę dla rynku aftermaketowego i wskazanie trendów, które będą miały na niego znaczący wpływ, poprosiliśmy Marka Garlickiego, dyrektora GIPA Polska.
„Rynek części zamiennych jest niewątpliwie związany z globalną sytuacją makroekonomiczną. W ostatnich kilku latach mieliśmy do czynienia, z istotnymi zawirowaniami, czy wręcz kryzysami. Najpierw w 2020 r. WHO uznało pandemię Covid-19, dwa lata później wybuchła wojna na Ukrainie. Oba te zdarzenia wstrząsnęły światem wpływając na sektor energetyczny oraz na zakłócenia w łańcuchach dostaw, w tym braki półprzewodników. Przełożyło się to przede wszystkim na sprzedaż samochodów nowych. W całej Europie od dwóch lat odnotowujemy spadki. Z kolei spadek nowych rejestracji, przekłada się na wzrost średniego wieku parku samochodowego. Natomiast starszy park, to większy potencjał dla rynku posprzedażowego, przede wszystkim dla rynku niezależnego (IAM).
Z jednej strony mamy do czynienia z kryzysami makroekonomicznymi. Z drugiej strony polityka UE dąży do wprowadzania coraz bardziej zrównoważonej gospodarki oraz ograniczania śladu węglowego. Mamy do czynienia z ograniczeniami w dużych miastach i tzw. Strefami Czystego Transportu. Rządy krajowe promują odnawialne i alternatywne źródła energii różnego rodzaju dopłatami bądź ulgami. Natomiast od 2035 roku ma zostać wprowadzony zakaz sprzedaży aut spalinowych (pod naciskiem Niemiec wyłączono z tego zakazu e-paliwa). Wszystko to przyczynia się do wzrostu sprzedaży pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
Z kolei szybko postępująca elektryfikacja parku samochodowego, to wyzwanie dla aftermarketu. Nie tylko pod względem przeszkolenia z obsługi pojazdów tego typu. Jest to wyzwanie dla całej branży, ponieważ w pojazdach elektrycznych zużywają się częściej nieco inne części zamienne niż w pojazdach spalinowych, a wielu części silnikowych po prostu nie ma. Zatem struktura aftermarketu i rynku części zamiennych może się stopniowo zmieniać. Pewnym ratunkiem dla obecnej struktury aftermarketu jest właśnie dążenie w kierunku rozwoju e-paliw i dalszej produkcji silników spalinowych, ale nieemitujących szkodliwych substancji. Wydaje się, że niemiecki przemysł motoryzacyjny będzie się starał iść w tym kierunku.
Mówiąc o zrównoważonym rozwoju należy wspomnieć także o recyklingu i tzw. gospodarce o obiegu zamkniętym. Jest to bardzo istotna kwestia z perspektywy przemysłu motoryzacyjnego i produkcji części zamiennych. Coraz częściej stawia się na wykorzystanie części używanych, regenerowanych, czy recyklingowych. Niesie to jednak za sobą wyzwania związane z odbiorem zużytych części i mentalnością kierowców – przekonaniem ich, że produkty regenerowane też są bezpieczne.
Kolejny trend, który nie jest nowy, ale zdecydowanie przyspieszył w trakcie pandemii Covid-19, to rozwój branży e-commerce i sprzedaży online. Lockdown i ograniczenia w swobodnym przemieszczaniu się spowodowały, że jeszcze więcej branży przeniosło się do świata wirtualnego, a sprzedaż przez Internet rosła w zawrotnym tempie. Także w przypadku części zamiennych, zwłaszcza opon czy nieskomplikowanych części eksploatacyjnych, Internet jest bardzo znaczącym kanałem sprzedaży. Dla niektórych produktów jest istotnym zagrożeniem dla tradycyjnych dystrybutorów części. W przypadku bardziej skomplikowanych części mechanicznych udziały Internetu nie są aż tak znaczące, ale niewątpliwie wpływa to na rozwój kanałów sprzedażowych. Zwłaszcza w krajach gdzie popularne jest wykonywanie napraw samodzielnie (DIY) czy też przyjeżdżanie do warsztatu z własnymi produktami (Buy&Fit)”.
Z pewnością w najbliższej przyszłości rynek części zamiennych i warsztatów musi się przygotować na przyspieszenie elektryfikacji, która pociągnie za sobą spadek popytu na klasyczne komponenty.