Według danych GUS w czerwcu 2023 r. produkcja sprzedana przemysłu była niższa o 1,4% w porównaniu z czerwcem ub. roku, kiedy notowano wzrost o 10,4% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu z majem br. wzrosła o 1,2%. W okresie styczeń – czerwiec br. produkcja sprzedana przemysłu była o 1,7% niższa w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku, kiedy notowano wzrost o 13,6% w stosunku do porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu, w porównaniu z czerwcem ub. roku, wystąpił w 12 działach, m.in. w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 19,7%, urządzeń elektrycznych – o 9,7%, maszyn i urządzeń – o 7,4%, w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń – o 7,1%, w produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych – o 3,0%.
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 11,5% (przy wzroście cen usług – o 11,7% i towarów – o 11,4%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług utrzymały się na tym samym poziomie (w tym towarów spadły – o 0,2%, a ceny usług wzrosły – o 0,6%). W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,1%), restauracji i hoteli (o 0,7%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc., 0,04 p. proc. i 0,03 p. proc.
Z kolei indeks PMI przemysłu nurkuje, spadek liczby zleceń z przemysłu raportuje branża transportowa – zauważa firma faktoringowa Finea. Indeks Menadżerów Zakupów polskiego sektora przemysłowego w czerwcu spadł gwałtownie do 45,1 pkt. z 47,0 pkt. w maju. W lipcu był jeszcze niższy – 43,5 pkt. To kolejny miesiąc poniżej neutralnego progu 50,0 i najgorszy odczyt od listopada 2022 r. To wskazuje na pogorszenie koniunktury w polskim przemyśle piętnasty miesiąc z rzędu. Czerwcowe dane dowodzą mniejszego popytu na polskie produkty przemysłowe. To oznacza mniej zleceń dla przewoźników.
W naszym portfelu firmy transportowe to około 50% wszystkich korzystających z finansowania, więc mamy wiedzę, jak ma się branża. Przedsiębiorców TSL wnioskujących o finansowanie cały czas przybywa, jednak zmniejsza się liczba faktur, które przekazują do sfinansowania. W idealnym świecie dzisiaj wykonana praca, jutro byłaby opłacona, jednak tak nie jest. Wg danych faktura.pl średni czas oczekiwania na przelew z wszystkich branż najdłuższy jest właśnie w transporcie i wynosi 20 dni. Oznacza to, że spadek liczby faktur przekazywanych do finansowania, to zła wiadomość dla TSL i gospodarki, bo wynika ze spadku liczby zleceń. Dodatkowo w związku z dużym popytem na zlecenia i ich małą podażą, stawki frachtowe stoją na niskim poziomie. Rentowność przewozów spada, a konkurencja o zlecenia rośnie.
Finea - Wojciech Miklaszewski
Z Barometru EFL na III kwartał tego roku wynika, że 50,5% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez rosnące ceny. To o 8 pp. mniej niż kwartał wcześniej. Najbardziej zagrożone inflacją są firmy handlowe i HoReCa (po 59% wskazań). Natomiast transport, który kwartał temu czuł się najbezpieczniej, jest jedynym sektorem ze wzrostem obaw inflacyjnych (z 32,5% do 47,5%). Z drugiej strony, coraz mniej MŚP obawia się negatywnych skutków wojny w Ukrainie (z 22,5% w II kwartale br. do 17% w III kwartale br.).
Wśród 5 z 6 badanych sektorów (budownictwo, handel, HoReCa, przemysł, usługi) widać spadające obawy o wpływ inflacji na prowadzony biznes. Największy odsetek przedsiębiorców, którzy obawiają się o ten czynnik, występuje w branży handlowej (59% wskazań, spadek o ponad 14 p.p. w stosunku do II kwartału) oraz HoReCa (59% wskazań, spadek o ponad 21 p.p. w stosunku do II kwartału).
Z odwrotną sytuacją, niż to miało miejsce w poprzednim kwartale, mamy do czynienia w branży transportowej. W II kwartale była tutaj najmniej liczna grupa pesymistów inflacyjnych. Tym razem na negatywny wpływ inflacji na biznes transportowy wskazuje 47,5% zapytanych. Trzy miesiące wcześniej było to 32,5%.
Z trwającą pandemią czy wojną w Ukrainie przedsiębiorcy potrafili się oswoić. Negatywne skutki tych wydarzeń w szczególności w początkowym okresie wywoływały niepokój, zmuszały do podejmowania nieplanowanych działań. Z czasem jednak „stawały się codziennością” i budziły mniejsze obawy. Inaczej jest jednak z inflacją, która utrzymuje się od kilku miesięcy na tzw. płaskowyżu i perspektywa zejścia z niego nie jest zbyt optymistyczna. Naturalnie więc ten czynnik wywołuje negatywne emocje wśród przedsiębiorców, w szczególności reprezentujących takie branże jak HoReCa, handel czy produkcja. Polacy odczują to także w swoich portfelach – nie tylko robiąc codzienne zakupy, ale planując wyjazdy w sezonie urlopowo-wakacyjnym.
prezes zarządu EFL - Radosław WoźniakNa warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych notowane są akcje dwóch polskich dystrybutorów samochodowych części zamiennych Inter Cars i Auto Partner SA.
W czerwcu 2023 roku o 17,2% wzrosła sprzedaż Grupy Inter Cars w Polsce w porównaniu z czerwcem 2022 i wyniosła 626,6 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1,042 mld zł i był o 18,3% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Sprzedaż zagranicznych spółek dystrybutora była o 23,5% wyższa niż przed rokiem.
Wartość sprzedaży Grupy Kapitałowej Auto Partner w czerwcu 2023 roku wzrosła do 317,310 mln zł – z 246,507 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Narastająco w okresie styczeń – czerwiec 2023 Grupa odnotowała 31,83-proc. wzrost sprzedaży: do 1,775 mld zł z 1,346 mld zł w okresie styczeń – czerwiec 2022 roku.
W maju tego roku BYD Truck ogłosił strategiczne partnerstwo z Inter Cars, który od jest dystrybutorem pojazdów ciężarowych i dostawczych BYD Truck w Polsce.
Kolejny rok z rzędu Inter Cars zajmuje wysokie miejsce w opublikowanym w maju rankingu „200 największych polskich firm” przygotowanym przez tygodnik „Wprost„. Dystrybutor ponownie został wyróżniony przez dziennik „Rzeczpospolita” również w zestawieniu największych polskich firm.
A co innych polskich dystrybutorów? Dystrybutor części zamiennych do pojazdów ciężarowych – Martex – otworzył nowy oddział pod Krakowem. W maju rozpoczął działalność nowy oddział Inter-Team w Pile, a EUROPART otworzył oddział w Śremie.
Stellantis ogłosił, że zamówienia na oryginalne części zamienne do pojazdów marek Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Jeep i Lancia obsługuje marka Distrigo.
Drugi kwartał 2023 r. to sporo nowych inwestycji. Na polskim rynku firma Brembo rozpoczęło rozbudowę zakładu w Dąbrowie Górniczej, z kolei Tenneco otworzyło nowoczesne centrum inżynieryjne w Gliwicach.
MAN zakończył rozbudowę swojego zakładu w podkrakowskich Niepołomicach. Ale są też pesymistyczne informacje – Scania ogłosiła, że zamyka fabrykę nadwozi autobusów w Słupsku.
AVA CEE zmieniła nazwę na Highway Automotive i zaprezentowała nowe logo spółki, natomiast BorgWarner podjął decyzję o przeniesieniu swoich dotychczasowych działań prowadzonych w Krakowie do nowej siedziby w kompleksie Ocean Office Park.
Tymczasem na rynkach zagranicznych – firmy Stellantis i Foxconn powołały SiliconAuto, spółkę joint venture, która od 2026 r. ma projektować i sprzedawać najnowocześniejsze półprzewodniki dla branży moto, a Stellantis i Galloo przymierzają się do utworzenia spółki joint venture zajmującej się recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji.
W czerwcu odbyła się coroczna Konferencja Sieci EuroWarsztat, podczas której goszczono międzynarodowe grono, w tym partnerów Groupauto CEE z Groupauto Rumunia, a także przedstawicieli Bułgarii, Czech, Słowacji i Węgier. Integralną częścią Konferencji EuroWarsztat była zainaugurowana w ubiegłym roku sieć NexDrive, dedykowana obsłudze pojazdów z napędami alternatywnymi.
Sieć Q Service Castrol zyskała nowego partnera – do grona firm wspierających warsztaty zrzeszone pod logiem „Q” dołączył NRF.
Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars, został wybrany na dwuletnią kadencję do zarządu Polskiej Rady Biznesu na funkcję wiceprezesa.
Podczas Zgromadzenia Akcjonariuszy ATR International AG w Kopenhadze Krzysztof Soszyński (Inter Cars) i Varun Laroyia (LKQ Europe), zostali wybrani do Rady Nadzorczej spółki.
Philipp Grosse Kleimann został nowym szefem jednostki biznesowej Aftermarket i członkiem komitetu zarządzającego MAHLE.
Podczas Walnego Zebrania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) w maju wyłoniono nowy Zarząd SDCM. W jego skład weszli: Joanna Krężelok – TMD Friction, Krzysztof Soszyński – Inter Cars, Adam Kapek – Moto-Profil, Mariusz Dankowski – Groupauto CEE oraz Sławomir Welezinski – Delphi Technologies. Prezesem Zarządu wybrany został jednogłośnie dotychczasowy dyrektor zarządzający SDCM Tomasz Bęben.
Na ostatnim Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Spółki Firmy Oponiarskiej Dębica w czerwcu został wybrany 8-osobowy skład jej Rady Nadzorczej na nową kadencję.
W I połowie br. liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 11 489 sztuk (+72% r.r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. Pod koniec czerwca 2023 r. po polskich drogach jeździły 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 40 780 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 39 452 szt.
Liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 4 459 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17 888 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 572 426 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 szt.
Pod koniec czerwca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły ważne rozporządzenie dla rynku elektromobilności – baterie wysokiego napięcia do pojazdów mają być trwalsze, wydajniejsze i prostsze w recyklingu.
Rozwój elektromobilności to również duże inwestycje i nowoczesne technologie. W regionie Hauts-de-France ruszyła pierwsza gigafabryka akumulatorów utworzona przez firmę Stellantis wraz z TotalEnergies i Mercedes-Benz.
Ford otworzył Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii, w którym będą powstawać jego elektryczne modele osobowe nowej generacji.
Hyundai Motor Group i LG Energy Solution ogłosiły utworzenie spółki joint venture w USA, w zakresie produkcji ogniw do akumulatorów EV.
Toyota zapowiedziała wprowadzenie nowej generacji wodorowych ogniw paliwowych w 2026 roku. Ich zasięg względem obecnych ogniw ma być większy o 20%, a BorgWarner przejmuje segment biznesowy Electric Hybrid Systems (EHS) od firmy Eldor.
Chiński producent elektrycznych samochodów osobowych, SUV-ów i samochodów sportowych NIO coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na Europie powiększając sieć tzw. NIO House oraz punktów wymiany baterii. Najbliższy jest w Berlinie. Obecnie w ofercie NIO dostępne są 3 modele: ET 5, ET7 oraz EL7. Wszystkie auta oferowane są z jednakowymi pakietami bateryjnymi o pojemności 75 kWh lub 100 kWh (w przyszłości pojawić ma się również wersja 150 kWh).
ORLEN VC, należący do Grupy ORLEN największy w Polsce korporacyjny fundusz venture capital, zainwestował w platformę umożliwiającą recykling akumulatorów z samochodów elektrycznych.