Ostatnie lata to okres dynamicznych zmian i trudności, przez które przechodziła Polska i inne europejskie gospodarki. Problemy jakie generuje pandemia COVID-19 oraz napaść Rosji na Ukrainę bardzo mocno odcisnęły się szczególnie na branży motoryzacyjnej. Patrząc jednak na Polskę w szerszej perspektywie, widzimy jak wielki postęp uczyniliśmy w przeciągu ostatniej dekady.
Polska należy do państw, które szybko nadrabiają dystans dzielący je od najbogatszych gospodarek UE. Według danych Eurostatu, pomiędzy 2010 a 2021 r. Produkt Krajowy Brutto naszego kraju zwiększył się realnie o 43 proc., podczas gdy PKB całej Unii Europejskiej wzrósł o niespełna 14 proc.
Te ogólne tendencje gospodarcze przekładają się na rynek samochodów osobowych. Jeśli zamożność Polaków mierzylibyśmy przy pomocy zawartości garażu, to skok ten byłby znamienity. W ciągu 10 lat liczba samochodów marek premium zarejestrowanych w Polsce zwiększyła się ponad cztery razy. W samym 2021 r., w porównaniu do roku poprzedniego, odnotowano 17% wzrost. Od ponad dekady systematycznie co roku przybywa w Polsce samochodów wyższej klasy. Wyjątkiem był tylko pandemiczny 2020 r., kiedy liczba nowych rejestracji była o ok. 4 proc. mniejsza niż w 2019 r.
Rynek opon w tym okresie również przechodził znaczne zmiany. Mimo pandemii Continental kontynuuje prace nad rozwojem nowych modeli opon, kładąc nacisk na zwiększanie przebiegów i oszczędność paliwa. W latach 2018-2020 liczba sprzedanych w Polsce opon osobowych cyklicznie spadała. W 2021 r., gdy dodatkowo obostrzenia związane z pandemią przestały być tak rygorystyczne, rynek opon wzrósł o 30 proc. Co ciekawe, Polacy bardziej pokochali duże koła. Jeszcze w 2012 r. kupowaliśmy głównie opony w rozmiarze poniżej 15’’, a te 18’’ i większe stanowiły lekko powyżej 2 proc. Obecnie, praktycznie co szósta opona zakupiona w Polsce ma co najmniej 18’’. W segmencie tak dużego ogumienia dominują marki premium, ich udział stanowi ponad połowę rynku. Odzwierciedla to zmieniający się park samochodów.
Minione lata to również ogromny rozwój polskich firm w międzynarodowym transporcie drogowym. Aby utrzymywać swoją konkurencyjność na europejskim rynku rodzimi przewoźnicy inwestują w rozwiązania ograniczające koszty, w tym opony marek premium. Pozwala im to mieć pewność, że pojazd dotrze bezpiecznie do celu a do tego spali mniej paliwa. Jeszcze większe oszczędności można osiągnąć instalując czujniki mierzące ciśnienie w oponach, jak np. nasz system ContiConnect 2.0. Prawidłowe ciśnienie zwiększa przebiegi ogumienia i redukuje opory toczenia.
Przed nami kolejne lata nieustannych wyzwań, ale wierzę w to, że dzięki ogromnym nakładom na badania i wprowadzaniu innowacyjnych technologii, opony Continental będą wyznaczać trendy na rynku, a przede wszystkim będą zapewniać największy możliwy poziom bezpieczeństwa i komfortu wszystkim użytkownikom.