Jak zauważa Konfederacja Lewiatan, obecna sytuacja gospodarcza wpływa na pogorszenie nastrojów przedsiębiorców, które są już niemal tak samo złe, jak w pandemicznym 2020 roku. Przybywa firm, które planują redukcję zatrudnienia, choć ciągle więcej jest tych, które będą poszukiwać nowych pracowników – to wnioski z 46. edycji badania Plany Pracodawców, zrealizowanego przez Instytut Badawczy Randstad wspólnie z Gfk.
Wyniki najnowszego badania potwierdzają to co obserwujemy już od jakiegoś czasu w twardych danych GUS. Przede wszystkim pracodawców czeka bardzo trudny 2023 r. Zdecydowana większość z nich uważa, że będziemy doświadczali przynajmniej stagnacji gospodarczej. Jednocześnie nowe regulacje prawne, ale też przede wszystkim presja płacowa będą zmuszały firmy do dalszego podwyższania kosztów działalności - wzrostu wynagrodzeń.
ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan - Mariusz Zielonka
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego za pierwsze trzy kwartały 2022 roku wynika, że spośród 3221 wyrobów objętych badaniem produkcja 156 z nich była
wyższa niż przed rokiem. Wzrost odnotowano m.in. w produkcji ciągników rolniczych, samochodów ciężarowych i ciągników drogowych do ciągnięcia naczep, silników spalinowych do pojazdów mechanicznych.
Niższa niż w 1-3 kwartale ub. roku była natomiast produkcja 166 wyrobów i grup wyrobów, w tym zmniejszyła się m.in. produkcja: akumulatorów kwasowo-ołowiowych do pojazdów samochodowych, opon, farb i lakierów.
Dane GUS wskazują także, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 17,5% (przy wzroście cen towarów – o 18,8% i usług – o 13,2%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7% (w tym towarów – o 0,7% i usług – o 0,6%).
Z kolei analitycy z DSR podsumowali Giełdowy Indeks Produkcji (GIP) za listopad 2022 r. W listopadzie wartość Giełdowego Indeksu Produkcji (GIP60) wzrosła z początkowych 768,17 pkt. do 848,93 pkt. czyli o 10,51% w trakcie miesiąca, co było najlepszym wynikiem w bieżącym roku. Osiągnięty wynik pozwolił zredukować tegoroczną stratę – w trakcie 11 miesięcy br. indeks GIP60 stracił 25,7%.
Entuzjazm inwestorów wyjątkowo wyraźnie był widoczny na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, szczególnie jeśli spojrzeć na indeks WIG20, który wzrósł o 13,02%. WIG20 można scharakteryzować krótko jako indeks najbardziej płynnych i rozpoznawalnych przez zagranicznych inwestorów spółek z polskiego parkietu, który jest pewnego rodzaju papierkiem lakmusowym nastawiania kapitału międzynarodowego względem naszego rynku. Skoro więc WIG20 był jednym z wyróżniających się indeksów, to może wreszcie "zagranica zauważyła" niedowartościowanie naszego rodzimego rynku? Jeśli na horyzoncie nie pojawi się zagrożenie realizacji nowych ryzyk (szczególnie z grupy tych związanych z wojną za naszą wschodnią granicą), to powrót hossy na rynki akcji powinien być dla naszego rynku bardzo dobry.
analityk i współtwórca GIP z DSR S.A. - dr Maciej Zaręba
W listopadzie 2022 r. wzrosły również niemal wszystkie indeksy branżowe – najwięcej, bo aż o 24,78% wzrósł indeks WIG-GÓRNICTWO, ale niewiele gorzej rosnący o 21,87% WIG-MOTO.
W pierwszym przypadku kluczowy był szok podażowy wywołany brakami na rynku węgla i w konsekwencji wywołujący wzrost cen i marż w branży wydobywczej, natomiast w przypadku branży motoryzacyjnej dobre dane dotyczące wzrostu liczby sprzedanych pojazdów w trzecim kwartale oraz kontynuacja powrotu do normalności na globalnym rynku motoryzacyjnym - przykładowo, listopad był siódmym miesiącem z rzędu, w którym poziom produkcji samochodów osobowych w Niemczech był wyższy niż w analogicznym miesiącu 2021 roku, co z pewnością przełożyło się na kondycję polskich spółek z branży, które od czasów pandemii umocniły swoją pozycję w globalnym łańcuchu dostaw.
- dr Maciej ZarębaDwaj polscy dystrybutorzy samochodowych części zamiennych notowani na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie – Inter Cars i Auto Partner SA – nie narzekają na spadki przychodów. Po trzech pierwszych kwartałach 2022 r.
Grupa Inter Cars odnotowała 24,9% wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu r/r. Dynamika sprzedaży poza granicami Polski wzrosła o 29% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż prowadzona przez spółkę Inter Cars Ukraina odbywa się w znacznie mniejszym zakresie od rozpoczęcia wojny przez Rosję. Skonsolidowana marża na sprzedaży towarów za 3 kwartały 2022 roku wyniosła 31,0%, a skonsolidowany zysk netto za okres 9 miesięcy 2022 roku wyniósł 543 304 tys. zł.
Z kolei Grupa Auto Partner SA po dziewięciu miesiącach 2022 r. zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 2,1 mld zł, co oznacza wzrost o 25,3% r/r. W okresie trzech kwartałów br. mocno wzrosła sprzedaż Grupy zarówno poza granicami – to aż 37,3%, jak i w Polsce, gdzie zwiększyła się o 15,3%. W tym samym okresie wynik EBITDA wyniósł prawie 236 mln zł (+16% r/r), a zysk netto Grupy sięgnął 156,5 mln zł (+8,4% r/r).
Jesteśmy pozytywnie nastawieni do naszych perspektyw dalszego rozwoju. Bardzo dobrze rozpoczęliśmy ostatni kwartał roku – szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy za październik 2022 r. wyniosły 254,7 mln zł, czyli ponad 25% więcej niż rok temu. Oznacza to, że po 10 miesiącach już przebiliśmy ubiegłoroczny poziom sprzedaży.
Prezes Zarządu Auto Partner SA - Aleksander Górecki
W maju Auto Partner SA przeniósł cały dział sprzedaży z Bierunia do Tychów.
Niewątpliwym newsem 2022 r. jest rozpoczęcie działalności w Europie przez nowego dystrybutora części zamiennych – International Automotive Group (IAG), której założycielem i prezesem jest Tomas Kastil, były członek zarządu Inter Cars. IAG jest już obecna w Polsce, na Węgrzech i w Czechach, a w 2023 roku otworzy oddział w Chorwacji.
Na początku listopada tego roku rozpoczął działalność nowy magazyn centralny LKQ Europe zlokalizowany w kompleksie logistycznym Kraków Airport w Modlniczce. Magazyn ma być obsługiwany przez LKQ ELIT Polska, który jest częścią LKQ Europe.
Hurtownia motoryzacyjna Hart dołączyła do Groupauto Polska, które w lipcu tego roku zmieniło nazwę na Groupauto CEE Sp. z o.o.
W listopadzie Inter-Team otworzył filię w Koninie – to 4. oddział spółki w Wielkopolsce i 82. w Polsce.
Na polskim rynku pojawił się koncept warsztatowy NexDrive, dedykowany obsłudze pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W Polsce wdraża go Alliance Automotive Group (większościowy udziałowiec Groupauto CEE).
Mijający rok może uznać za udany sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol. Po trzech latach obecności na rynku, należąca do Inter Cars sieć serwisowa, pochwaliła się włączeniem do niej 500. warsztatu.
Z kolei należąca do Goodyeara sieć Premio, która liczy w tej chwili 155 serwisów rozlokowanych w całej Polsce, ogłosiła, że chce docierać do miejsc, gdzie brakuje ASO.
Mimo zawirowań gospodarczych na rynku motoryzacyjnym nie brakuje inwestycji. Informacja sprzed kilu dni dotyczy Mercedes-Benz Group AG, która ogłosiła, że otworzy nowy zakład w Jaworze, gdzie produkowane będą w pełni elektryczne samochody dostawcze.
Ale „hitem” roku, może nie do końca inwestycyjnym, jest podpisanie umowy przez spółkę ElectroMobility Poland umowy z chińskim Geely Holding na dostawę platformy SEA dla polskiego samochodu elektrycznego Izera.
BorgWarner rozbudowuje zakład w Błoniu pod Warszawą w związku z planami rozpoczęcia produkcji części do pojazdów elektrycznych. BorgWarner inwestuje także w nowe centrum techniczne w Krakowie, które skupi się na rozwoju energoelektroniki dla sektora motoryzacyjnego,
Umicore otworzył pod Nysą pierwszą w Europie gigafabrykę, która jest największym w Europie zakładem produkującym materiały katodowe do baterii samochodów elektrycznych.
A poza Polską – Goodyear otworzył nowoczesny zakład produkcyjny w Luksemburgu, Volvo Cars i Northvolt wybrały Goeteborg w Szwecji na lokalizację wspólnej inwestycji, jaką będzie zakład produkcji akumulatorów.
Rok 2022 nie obfitował w szczególnie dużą liczbę akwizycji. Warto jednak wspomnieć o kilku z nich.
Faurecia i Hella ogłosiły nazwę nowo połączonej Grupy Forvia, utworzonej w 2021 roku po przejęciu pakietu kontrolnego akcji Hella przez Faurecię.
Z kolei BorgWarner przejął szwajcarską firmę Drivetek AG, co ma mu pomóc w rozwijaniu oferty dla napędów elektrycznych. To nie jedyna aktywność BorgWarner w tym zakresie. W lutym firma ogłosił, że zakończyła przejęcie AKASOL AG. Dzięki temu BorgWarner ma wzmocnić swoją ofertę do pojazdów użytkowych.
Dodatkowo, BorgWarner zamierza wydzielić ze struktur firmy swoje segmenty Układów Paliwowych i Aftermarketu i stworzyć z nich oddzielną spółkę notowaną na giełdzie.
Capidea i pozostali udziałowcy Budweg Caliper A/S sfinalizowali sprzedaż 100% udziałów spółki na rzecz BBB Industries. Budweg jest jedną z wiodących firm w Europie w zakresie regeneracji używanych zacisków hamulcowych.
Koncern Yokohama Rubber zawarł umowę ze szwedzkim Trelleborg AB w celu nabycia pozostających w obrocie udziałów Trelleborg Wheel Systems Holding AB (TWS), który zajmuje się produkcją i sprzedażą opon off-highway (OHT/OTR) do maszyn rolniczych i przemysłowych.
Rok 2022 przyniósł sporo zmian personalnych. We wrześniu w LKQ Corporation nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora generalnego LKQ Europe. Varun Laroyia, dotychczasowy wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy, został powołany na stanowisko dyrektora generalnego i dyrektora zarządzającego LKQ Europe. Laroyia zastąpił Arnda Franza, który przeszedł do Mahle Group jako dyrektor generalny.
KYB Europe ma nowego prezesa – został nim Fumihiko Izumi, który zastąpił na tym stanowisku Takashi Saito.
Także Exide Technologies SA ma nowego prezesa zarządu – w marcu tę funkcję objął Marek Roguszka.
Zmiany nie ominęły także NGK SPARK PLUG – od listopada listopada 2022 r. stanowisko dyrektora generalnego NGK SPARK PLUG Eastern Europe pełni Tomasz Supady.
Z kolei dyrektorem generalnym TotalEnergies Marketing Polska został Jesper Rosenkrans, a jego poprzednik Nicolas Leblond objął stanowisko dyrektora generalnego TotalEnergies w Luksemburgu.
Natomiast 1 grudnia 2022 r. Anna Burakowska objęła funkcję dyrektor generalnej Continental Opony Polska. Na stanowisku zastąpiła Constantina Batscha.
Bartłomiej Kubit został dyrektorem zarządzającym w firmie Moto-Profil, a NRF powołał Zbigniewa Rubę swoim Dyrektorem Handlowym Aftermarketu.
Co czeka rynek wtórny samochodowych części zamiennych w 2023 roku i czego możemy się spodziewać z kolejnych latach? Branża motoryzacyjna od ponad dwóch lat zmaga się z problemami, które przechodzą przez nią jak huragan, uniemożliwiając długofalowe planowanie, co do tej pory było normą.
Wzrost cen i zakłócenia w dostawach dały się we znaki zarówno przedsiębiorcom i kierowcom i wydaje się, że to jeszcze nie koniec. W opinii 81% przedstawicieli motozakładów, którzy wzięli udział w badaniu MotoBarometr 2022 firmy ExactSystems, ceny nowych samochodów osobowych w Polsce do 2023 roku wzrosną od 1 do 20%.
Pandemia i wojna przyspieszyły koniec tradycyjnego automotive, jaki znamy od kilkudziesięciu lat, i wprowadzają do naszej branży procesy, na które do tej pory większość graczy była bardzo oporna. Żyjemy w świecie VUCA, czyli zmiennym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym, i tylko ci, którzy dostosują się do zmian i będą gotowi na nowe rozwiązania, przetrwają.
Prezes Zarządu Exact Systems - Paweł Gos
Podczas prezentacji raportu MotoBarometr w październiku tego roku, Paweł Wideł Prezes Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych podkreślał, że przewidywania dotyczące przyszłości są najtrudniejsze. Wydaje się, że długotrwały okres stabilności, wzrostu i przewidywalności mamy już za sobą.
Zarówno organizacje, jak i rządy muszą być gotowe na nieprzewidywalne. Elastyczne, zwinne, odporne i zdolne do szybkiej nauki i zmian kurs. W tym widzę zagrożenie dla motoryzacji w Polsce, ale też szansę, wynikającą z naszej zdolności do adaptacji i pomysłowości, często wynikającej z trudnej historii i położenia. Czy te szanse wykorzystamy? Nie wiem, ale mam nadzieję, że zdamy ten trudny egzamin, solidarni i mądrzy.
Prezes Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych - Paweł Wideł
Przed nami rok 2035 i zakaz rejestracji nowych pojazdów z napędem spalinowym. Producenci samochodów i części zamiennych już przygotowują się do nowej rzeczywistości. Polska chce być jednym z liderów elektromobilności w Europie – w produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich. Jak wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości, odpowiadamy za 30% europejskiej produkcji komponentów do pojazdów elektrycznych. Pod Wrocławiem działa największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych firmy LG Energy Solution.
Z pewnością czeka nas czas pełen zmian i zawirowań na rynku.