Przygotowany w Ministerstwie Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza nową metodę poboru opłaty na państwowych autostradach.
Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu.
minister finansów, funduszy i polityki regionalnej - Tadeusz KościńskiPrzygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia.
szefowa Krajowej Administracji Skarbowej - Magdalena RzeczkowskaW obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.
W systemie e-TOLL użytkownik ma mieć dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie, który ma zostać uruchomiony w maju 2021 r. Ułatwieniem dla przewoźników ma być ograniczony zakres danych wymaganych do rejestracji w systemie e-TOLL oraz brak konieczności zawierania umowy.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony):
Chcemy, aby możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL dla pojazdów ciężkich, czyli już w czerwcu 2021 r.
- Magdalena Rzeczkowska
Dla kierowców wnoszących opłatę elektroniczną, mają zostać udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na państwowych autostradach.
Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą ma spoczywać na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.
Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia (kamery typu OCR) służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Ujawnienie nieprawidłowości we wnoszeniu opłat będzie wynikiem na bieżąco realizowanego procesu automatycznej analizy danych. Niewniesienie opłaty za przejazd autostradą ma skutkować nałożeniem opłaty dodatkowej. Opłata dodatkowa ma nie być pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, zostanie zakupiony bilet elektroniczny za nieopłacony przejazd.
Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów, będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz uzupełniająco funkcjonariuszy Policji i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku opłaty za przejazd, kierujący otrzyma mandat. W takiej sytuacji nie będzie naliczana opłata dodatkowa.
Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. Pozwolić ma to w szczególności na wdrożenie interoperacyjności krajowej i wnoszenie opłat z wykorzystaniem istniejących rozwiązań wykorzystywanych do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.
Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa