Wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz zapowiedziała zmiany dotyczące procederu usuwania filtrów DPF podczas konferencji prasowej „Innowacyjny ekosystem dla elektromobilności. Wyniki programu akceleracyjnego Pilot Maker Elektro ScaleUp„.
Jeżeli chodzi o regulacje związane z napływem do Polski tak dużej liczby używanych samochodów to nie będzie tajemnicą, jeśli powiemy, że wprowadzamy mocne regulacje dotyczące wycinania filtrów DPF. Regulacja ma wprowadzić zarówno wzmożony monitoring i kontrole samochodów na ulicach, ale także narzucanie pewnych norm i kontrolę tego, co dzieje się w stacjach kontroli pojazdów, aby pojazdy z wyciętym filtrem nie były dopuszczane do ruchu, bo to jest łamania prawa.
wicepremier, minister rozwoju - Jadwiga Emilewicz
Nie jest to pierwsza zapowiedź działań w kwestii filtrów DPF. W maju tego roku, w odpowiedzi na interpelację poselską, Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, zaostrzającą przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów.
Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniało wówczas, że reagując na dochodzące sygnały m.in. o dużym napływie z zagranicy aut wiekowych, nie spełniających norm technicznych, w resorcie została przygotowana propozycja wprowadzenia nowego systemu wysokiej jakości badań technicznych pojazdów. Propozycja ta opierała się na naprawie systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów, poprzez nowelizację ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, która to zakładała:
Uzasadnieniem dla wprowadzenia tych zmian były ww. napływające niepokojące sygnały, np. wyniki raportu NIK z 2017 r. gdzie wprost wskazano, że w 2015 r. funkcjonariusze policji w wyniku przeprowadzonej kontroli na drodze obejmującej tylko nieznaczny odsetek pojazdów uczestniczących każdego dnia w ruchu drogowym, zatrzymali 425,2 tyś dowodów rejestracyjnych pojazdów, które zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego, porządkowi na drodze i środowisku naturalnemu. Prawie 152 tys. spośród tych pojazdów nie posiadało ważnych badań technicznych.
W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, zaproponowane wdrożenie projektu przepisów pozytywnie wpłynęłoby na:
Projekt ustawy został jednak wstrzymany na etapie drugiego czytania w Sejmie w grudniu 2018 roku.