Ponad 20 wysoko wykwalifikowanych ekspertów i ekspertek nowej mobilności obroniło prace dyplomowe. To efekt zakończenia pierwszej edycji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”, zorganizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (PW), stanowiących odpowiedź m.in. na rosnący popyt na pojazdy bateryjne, a tym samym zapotrzebowanie na odpowiednio wykształconych specjalistów w sektorze e-mobility.
Agata Wiśniewska–Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA, Fot. PSPA
„Zgodnie z analizami PSPA do 2050 r. udział sektora e-mobility w polskim PKB może sięgnąć nawet 6%. By ten scenariusz mógł się zrealizować, konieczne jest przygotowanie pracowników do dynamicznie zmieniających się realiów w sektorze zrównoważonego transportu. Dlatego w lutym 2023 r. zainicjowane zostały studia podyplomowe „Nowa Mobilność”, stanowiące odpowiedź na potrzeby zmieniającego się m.in. sektora automotive”– mówi Agata Wiśniewska–Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA.
Przez dwa semestry wiedzą ze studentami dzieliło się łącznie 56 wykładowców. Są to przedstawiciele m.in. z międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej, a także aż 47 praktyków sektora biznesu, czołowych ekspertów i ekspertek z firm i instytucji uczestniczących w obecnej transformacji. W trakcie 240 godzin dydaktycznych (30 przedmiotów) słuchacze poszerzyli swoją wiedzę o takie zagadnienia jak infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych, również w ujęciu prawnym i biznesowym, finansowe aspekty rozwoju rynku, prawodawstwo na poziomie krajowym oraz międzynarodowym, pojazdy autonomiczne, strategia nowej mobilności, dekarbonizacja transportu publicznego, jak też podstawy mechaniki czy elektrotechniki i elektroniki.
„Studenci, zainspirowani wykładami i spotkaniami z praktykami rynku, przygotowali pod ich okiem szereg interesujących prac dyplomowych. Ich tematyka obejmowała szeroki zakres zagadnień związanych z nową mobilnością, m.in. rozwój elektromobilności w Polsce, optymalizację procesu budowy stacji ładowania czy wyzwania związane z eksploatacją elektrycznych pojazdów ciężarowych. Niektóre z tych zagadnień zostały po raz pierwszy tak dokładnie przeanalizowane”– dodaje Agata Wiśniewska-Mazur.
Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewniające absolwentom unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy w zakresie zrównoważonego transportu, zostało docenione uzyskując Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości Kształcenia” w 8. edycji konkursu „Studia z przyszłością”. Umocniło to organizatorów w konieczności kontynuacji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”.
„Wyzwania nie ograniczają się jednak do zapewnienia odpowiedniego poziomu edukacji. Dotyczą także przełamania barier pracowniczych w sektorach, które dotychczas były zdominowane przez mężczyzn. W branży automotive czy transportu proporcje te od lat pozostają zaburzone, co ilustruje choćby rynek pracy w Unii Europejskiej, gdzie jedynie 20% zatrudnionych w motoryzacji stanowią kobiety. Dlatego PSPA wraz z partnerem studiów OTOMOTO wdrożyli program wspierający obecność kobiet w sektorze nowej mobilności o nazwie „eLiderki”. Określona liczba kandydatek zainteresowanych uczestnictwem w II edycji Studiów Podyplomowych „Nowa Mobilność”, otrzyma rabat stanowiący jedną czwartą czesnego”– mówi Agata Wiśniewska-Mazur.
Rozpoczęcie drugiej edycji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność” zaplanowano na luty 2024 r. Aplikacje rejestracyjne można składać poprzez system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK) Politechniki Warszawskiej. Na zainteresowanych czekają ostatnie miejsca.