Carlos Sainz: „Przede wszystkim cieszę się, że mogę być częścią ewolucji sportu motorowego. Dzięki całemu swojemu zaangażowaniu i nowym technologiom Audi konsekwentnie przesuwa granice w motorsporcie. Kilka lat temu nie uwierzyłbym, że z napędem elektrycznym da się rywalizować w rajdach. To niesamowite, że teraz mogę wygrywać odcinki specjalne za kierownicą RS Q e-tron i mam nadzieję, że ukończę Dakar na czele stawki. Jestem pod wrażeniem generalnych zalet napędów elektrycznych, takich jak możliwość wykorzystania odpowiedniej siły napędowej w każdej sytuacji na drodze, bez konieczności zmiany biegów. Oczywiście przekonuje mnie również zrównoważenie elektrycznego układu napędowego w jeździe off-roadowej. To wspaniałe być częścią tego projektu i wspierać rozwój nowych technologii.”
Fermín Soneira Santos: „Dla mnie fascynująca jest już sama jazda autem elektrycznym. Nie chodzi tylko o przyjemne właściwości jezdne, ale i o emocje, które każdego dnia budzi samochód taki jak nasz topowy elektryczny model – Audi e-tron GT quattro*. Dyskutując na temat off-roadowych możliwości pojazdu elektrycznego, mówimy o momencie obrotowym, specjalnie dostosowanym podwoziu i zespole napędowym. W przypadku Q8 e-tron editon Dakar* nasi klienci będą mogli przekonać się, co napęd elektryczny potrafi w warunkach terenowych. Model ten oferuje najlepsze połączenie pewności i wydajności poza utartymi szlakami.”
Fermín Soneira Santos: „Inspiracją dla tego projektu było oczywiście Audi RS Q e-tron i nasz udział w Rajdzie Dakar, a także osoba Carlosa. Obydwa pojazdy reprezentują zrównoważony rozwój w jeździe off-roadowej. Chcieliśmy przenieść pewne możliwości RS Q e-tron do modelu produkcyjnego. Przede wszystkim oznacza to prześwit.
W porównaniu do Q8 e-tron* podnieśliśmy podwozie o 67 milimetrów. Dakarowa edycja została również wyposażona w specjalne terenowe ogumienie. Samochód oferuje moc 408 KM i 664 Nm momentu obrotowego. Pomijając bogate wyposażenie standardowe, nabywcy mogą zamówić opcjonalne oklejenie, które już na pierwszy rzut oka zdradza, że inspiracją dla designu edition Dakar było RS Q e-tron.”
Fermín Soneira Santos: „Zwiększony prześwit umożliwia Q8 e-tron edition Dakar* dotarcie tam, gdzie zwykłe auta produkcyjne nie są w stanie dotrzeć. Dodatkowe 67 milimetrów prześwitu można wykorzystać do prędkości 80 km/h. Na autostradach nadwozie obniża się automatycznie. Oczywiście wpływ na właściwości terenowe samochodu ma również rzeźba bieżnika opon, która nie tylko zapewnia lepszą przyczepność na sypkich nawierzchniach, takich jak żwir i śnieg, lecz pochłania też część sił, które działają na podwozie. Co więcej, wzmocniliśmy elementy zawieszenia.”
Carlos Sainz: „Dakar to jedne z najtrudniejszych zawodów, rozgrywane na prawdopodobnie najtrudniejszym terenie, jaki może sobie wyobrazić kierowca rajdowy. Ponadto zmagania trwają aż dwa tygodnie, co w tym sporcie należy do wyjątków. Do tego obejmują rozbudowane odcinki specjalne. Dlatego trzeba być bardzo dobrze przygotowanym, zarówno fizycznie, jak i technicznie. Oprócz wytrzymałości najważniejsza tu jest praca zespołowa. Przy opracowywaniu Q8 e-tron edition Dakar* kluczowe znaczenie miało całe doświadczenie, które zdobyliśmy w Dakarze. Ta specjalne edycja jest idealna dla osób, które chcą jeździć autem elektrycznym także poza utwardzoną nawierzchnią.”
Fermín Soneira Santos: „Q8 e-tron edition Dakar* ucieleśnia kwintesencję DNA Audi, charakteryzującą się równowagą solidności, kontroli i łączności. Całkowicie bazuje na współdziałaniu poszczególnych komponentów – podwozia, układu kierowniczego i napędu, a także układu hamulcowego oraz systemów sterowania. Q8 e-tron edition Dakar* to model premium segmentu C. Jego kierowcy będą mieli okazuję docenić jakość materiałów we wnętrzu, komfort jazdy oraz akustykę. I mamy tu do czynienia z quattro, co w pojeździe terenowym jest szczególnie ważne.”
Fermín Soneira Santos: „Nasza współpraca z Audi Sport stanowi integralną część rozwoju aut produkcyjnych; korzystamy tu z bogatego doświadczenia zdobytego w motorsporcie. Ponadto nasi koledzy w ekstremalnych warunkach pogodowych testują technologie, które opracowujemy dla samochodów seryjnych.
Nasza bezwarunkowa, ścisła kooperacja jest zatem korzystna dla wszystkich stron. Oba działy prowadzą otwartą współpracę, co przynosi korzyści zarówno Audi Sport, jak i rozwojowi w obszarze produkcji seryjnej.”
Carlos Sainz: „Po pierwsze nigdy nie widziałem, by taki układ napędowy był używany w świecie rajdów. To przełomowe, niezwykle ekscytujące doświadczenie. Koncepcja napędu elektrycznego łączy wytrzymałość, responsywność i, co najważniejsze, pewność – to cechy kluczowe dla kierowców rajdowych. Samochód reaguje tak, jak tego oczekuję. Po dwóch latach z RS Q e-tron jesteśmy bardzo dobrze przygotowani i nie możemy doczekać się kolejnego Dakaru.”
Carlos Sainz: „Ważne, aby prawidłowo ocenić nawierzchnię. Kluczowa jest znajomość pojazdu i jego dostępnych funkcji, a także zrozumienie swoich osobistych możliwości i ograniczeń.”
Fermín Soneira Santos: „Jeśli chodzi o RS Q e-tron, mówimy o samochodzie zaprojektowanym do ekstremalnych zastosowań, prowadzonym przez profesjonalistów ze świata motorsportu. Z kolei Q8 e-tron edition Dakar* jest dopuszczoną do ruchu drogowego specjalną edycją, którą zazwyczaj nie jeżdżą profesjonalni kierowcy. Oba te auta łączy jednak duch przygody oraz pasja do odkrywania i przekraczania granic. Ze swoimi elektrycznymi zespołami napędowymi idealnie nadają się do jazdy w terenie.”
Carlos Sainz: „Ogumienie Q8 e-tron edition Dakar* musi sprawdzać się zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Moim zdaniem opony terenowe oferowane przez Audi, dostępne obok opon standardowych, doskonale uzupełniają potencjał tego wyjątkowego modelu.”
Carlos Sainz: „Możemy już rywalizować z silnikami spalinowymi. Mam nadzieję, że nowe przepisy Rajdu Dakar zwiększą naszą konkurencyjność i zapewnią dodatkowe możliwości, jeśli chodzi o wywalczenie zwycięstwa w klasyfikacji generalnej. Teraz jesteśmy karani choćby za krótkotrwałe nadwyżki mocy, np. gdy koła mają niewielki kontakt z podłożem lub nie mają go w ogóle. Zaledwie cztery lata temu większość ekspertów – w tym ja – wątpiła w przydatność elektrycznych układów napędowych w rajdach wytrzymałościowych. Nasz sukces z RS Q e-tron pokazuje, że producent skupiający się na zrównoważonych technikach napędu może jednak odnieść sukces także w motorsporcie.”
Fermín Soneira Santos: „Sukcesy w sporcie motorowym zawsze były i będą ważne dla Audi. RS Q e-tron to najlepsza platforma reprezentująca zarówno naszą historię, jak i przyszłość marki. To samochód, który podkreśla zaangażowanie Audi w innowacje, demonstrując tego samego pionierskiego ducha, co w latach 80., gdy w rajdach debiutowało quattro. Niezależnie od wyniku Dakaru w 2024 roku zapisaliśmy się już w historii motoryzacji.”
Fermín Soneira Santos: „Nasi dealerzy wyrażają ogromny entuzjazm dla tej edycji. Mam szczerą nadzieję, że Q8 e-tron edition Dakar* odniesie sukces. Jeśli tak, prawdopodobnie nie będzie to ostatni taki samochód.”
Wywiad udostępniony przez Audi
Zdjęcie główne: AUDI AG