Okazało się, że kreatywne pomysły inżynierów pozwalają osiągnąć w tej dziedzinie znacznie więcej, niż można przypuszczać. Nowoczesny, szklany dach nie tylko doświetla wnętrze samochodu, zwiększając poczucie przestrzeni. Umożliwia również dyskretne zamontowanie czujników i kamer, niezbędnych dla autonomicznej jazdy.
We wnętrzu wielowarstwowej tafli szklanego dachu kryją się rozwiązania, umożliwiające np. jego zaciemnianie, bez użycia rolety. Zmienia się wówczas przejrzystość szkła i jego przepuszczalność dla promieni słonecznych. Najnowsze technologie pozwalają ponadto, by z wnętrza szklanej tafli emitować nastrojowe oświetlenie wnętrza albo prezentować na niej obrazy lub filmy. Kolejnym, innowacyjnym produktem Webasto są szklane dachy, zintegrowanie z panelami słonecznymi, wspomagającymi doładowywanie akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych.
Mamy wysokie osiągnięcia, możliwości i kompetencje w obszarach, powiązanych z elektromobilnością, autonomiczną jazdą oraz komfortem podróżowania.
odpowiedzialna w Webasto za komunikację na temat produktów i technologii - Constanze KnupferPośród najnowszych osiągnięć technicznych Webasto najbardziej wyróżnia się nowy, panoramiczny dach, przeznaczony do samochodów z możliwością autonomicznej jazdy.
Ponieważ czujniki i kamery widzą więcej, gdy są zamontowane wysoko, rozmieściliśmy je w narożnikach dachu. Aby mogły działać w każdych warunkach atmosferycznych, zaopatrzyliśmy je w spryskiwacze i własne ogrzewanie, zapewniające doskonałą widoczność i działanie systemu w każdych warunkach atmosferycznych.
wiceprezes Webasto - Michael Respondek
Dach ze zintegrowanymi czujnikami może mieć własny i niezależny, elektrycznie zasilany system chłodzenia i ogrzewania z obiegiem cieczy, zapewniający optymalne warunki pracy czujnikom, a kamerom – stałą widoczność. Ogrzewanie czujników i kamer może być również zasilane cieczą, doprowadzoną przez słupek z układu chłodzenia jednostki napędowej lub – w przypadku elektrycznego samochodu – z akumulatorów trakcyjnych.
Zintegrowany Moduł Czujników Dachowych (tzw. Roof Sensor Module) z dyskretnie wkomponowanymi sensorami to nie tylko optymalnie rozmieszczenie czujników nad drogą – w najwyższym punkcie pojazdu, ale też bardzo dyskretne i estetyczne rozwiązanie. We Frankfurcie pokazano gotowe już cyfrowe dachy z czujnikami, kamerami oraz możliwością wyświetlania informacji, przygotowane dla nowych modeli samochodów marki BMW. Webasto będzie dostarczać te najnowsze rozwiązania bezpośrednio do samochodowych fabryk.
Korzystając z wieloletnich doświadczeń i bezpośredniej współpracy z producentami samochodów, inżynierowie Webasto opracowali otwierany panoramiczny dach o zmiennej przejrzystości, zapewniający dzięki konstrukcji opartej o włókna węglowe, wysoką sztywność nadwozia i bezpieczeństwo, a jednocześnie lekki, nie zmniejszający ilości miejsca nad głowami pasażerów w kabinie. Konstrukcję czujników opracowano we współpracy ze znaną w Dolinie Krzemowej i Chinach firmą Pony.ai, która jest światowym pionierem w zakresie systemów autonomicznej jazdy.
W najnowszym, panoramicznym dachu za pomocą przycisku możemy sterować nie tylko jego uchylaniem i zakresem otwarcia, ale również stopniem przepuszczalności światła. Za jednym dotknięciem przycisku dach może się stać w pełni przepuszczalny dla światła lub całkowicie czarny. Jest również możliwość włączenia wewnętrznego oświetlenia lub wyświetlania na jego szklanej powierzchni obrazów lub tapet, a nawet animacji. Dzięki swoim właściwościom, dach może stać się także kolejnym elementem, odpowiedzialnym za regulację temperatury wewnątrz auta.
Do ich produkcji Webasto wykorzystuje najnowocześniejsze i wytrzymałe materiały, jak np. poliwęglan i kompozyty poliuretanowe oraz bezpieczne szkło o nazwie Webasto Glas ProTec, zbrojone warstwą tworzywa sztucznego PET.
Z nowoczesnych rozwiązań Webasto mogą korzystać nie tylko producenci nowych samochodów, ale również właściciele aut używanych. To właśnie dla nich są przeznaczone szklane i materiałowe, w tym również panoramiczne, dachy z linii Hollandia.
Webasto jest także znanym i cenionym na świecie producentem materiałowych dachów do kabrioletów. Swoje produkty dostarcza takim potentatom, jak Grupa Volkswagena, FCA czy Mazda. Największe z produkowanych przez nią, składanych dachów, np. ten montowany w Jeepie Wranglerze, mają powierzchnię około 3 m kw. i ważą – wraz z mechanizmem – zaledwie ok. 40 kg.
Dzięki elektrycznym i elektronicznym modułom sterowania, potrafią otwierać się i zamykać w ciągu kilkunastu sekund. W niektórych przypadkach również podczas jazdy z prędkościami, dochodzącymi do 100 km/h. Produkowane przez Webasto dachy są fabrycznie montowane m. in. w takich samochodach, jak Audi A5 Cabrio czy kultowa Mazda MX-5.
W procesie produkcji zawsze zostają jednak odpady. Na pomysł ich kreatywnego wykorzystania, wpadli pracownicy słowackiej fabryki Webasto w miejscowości Velky Meder. Zaproponowali, aby odpady materiałów na dachy – zamiast na śmietnik, trafiły do produkcji bardzo wytrzymałych i trwałych, podróżnych toreb. Ich pierwszą kolekcję zaprezentowano w 2018 roku na targach IAA w Hanowerze. Ręcznie szyte i wodoodporne kabrio-torby kosztują od 30 do 110 euro.
Źródło: Webasto