Samochody elektryczne znów wyżej od Diesli | MOTOFAKTOR

Samochody elektryczne znów wyżej od Diesli

Samochody elektryczne BEV we wrześniu miały 14,8% udziału w rynku pod względem nowych rejestracji na rynku UE. Po raz trzeci w tym roku jest to wartość większa od nowych rejestracji samochodów z silnikiem Diesla.

 

 

Jak podaje ACEA, we wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki, co oznacza czternasty z rzędu miesiąc wzrostu na rynku samochodowym w UE. Największe wzrosty w UE zanotowały Włochy (+22,7%) i Francja (+10,7%). Rynek niemiecki utrzymywał się na stosunkowo stabilnym poziomie, z niewielkim spadkiem o 0,1% w porównaniu do września 2022 r.

Rejestracje nowych samochodów w UE Q3 2023
Porównanie ilości rejestracji nowych samochodów w UE na koniec 3 kwartału 2023 z analogicznymi miesiącami w roku poprzednim. Źródło: ACEA

 

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. unijny rynek samochodowy znacząco wzrósł (+16,9%), osiągając łącznie osiem milionów nowozarejestrowanych jednostek. Pomimo wzrostu od początku roku rynek pozostaje na o 20% niższym poziomie od tego sprzed pandemii COVID, kiedy w analogicznym okresie 2019 roku rejestrowano 10 mln jednostek. Po 3 kwartałach 2023 roku, z wyjątkiem Węgier (-3,2%) wszystkie rynki w regionie odnotowały wzrosty, w tym cztery największe: Włochy (+20,5%), Hiszpania (+18,5%), Francja (+15,9%) i Niemcy (+14,5%).

Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania

We wrześniu udział w rynku samochodów elektrycznych z napędem bateryjnym (BEV) osiągnął 14,8%, co oznacza wzrost z 14,1% we wrześniu roku poprzedniego. To już trzeci raz w tym roku, kiedy samochody zasilane akumulatorowo przewyższają w statystykach diesle, co czyni je trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów. Samochody hybrydowe (HEV) utrzymały pozycję drugiej najchętniej wybieranej opcji, stanowiąc znaczące 27,3% rynku. Chociaż samochody benzynowe nadal są najchętniej wybieranym przez nabywców samochodem, ich udział w rynku spadł z 35,3% we wrześniu 2022 r. do 34,1% w tym roku.

 

Rejestracje nowych samochodów w EU Q3 2023 pod względem rodzaju napędu
Rejestracje nowych samochodów w EU na koniec 3 kwartału 2023 pod względem rodzaju napędu. Źródło: ACEA

 

Rejestracje nowych samochodów w Polsce Q3 2023 pod względem rodzaju napędu
Rejestracje nowych samochodów w PL na koniec 3 kwartału 2023 pod względem rodzaju napędu. Jak widać w porównaniu z całym rynkiem UE samochody hybrydowe cieszą się większym zainteresowaniem. Źródło: ACEA

 

Rejestracje nowych samochodów w Niemczech Q3 2023 pod względem rodzaju napędu
A jak to jest u naszych zachodnich sąsiadów? Zaskakujący jest duży udział Diesli wynoszący 17,5% w porównaniu do niecałych 10% w Polsce. Źródło: ACEA
Rejestracje nowych samochodów w Norwegii Q3 2023 pod względem rodzaju napędu
Norwegia jest pod względem samochodów elektrycznych ewenementem. 83,4% wszystkich rejestrowanych samochodów na koniec 3 kwartału 2023 to samochody BEV. Nadal jednak udział samochodów z silnikami diesla jest 2x większy od udziału silników benzynowych. Źródło: ACEA

Samochody elektryczne

We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) w UE wzrosła o 14,3%, osiągając 127 149 sztuk, co stanowi 14,8% rynku. Niemcy, największy rynek, odnotowały spadek aż o 28,6%, co można wiązać z ograniczeniem od września zachęt dla nabywców prywatnych. Jednak szczególnie pozytywne wyniki na trzech innych rynkach UE – Holandii (+70,8%), Szwecji (+60,7%) i Francji (+34,2%) – zrównoważyły spadek Niemiec.

 

We wrześniu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowo-elektrycznych (HEV) w UE wzrosła o 30,5%, głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech największych rynkach Unii: w Niemczech (+44,1%), Włoszech (+34,8%) i Francji (+30,2%). Przełożyło się to na skumulowany wzrost o 28,8%, przy prawie 2 milionach egzemplarzy sprzedanych w pierwszych trzech kwartałach roku, czyli około jednej czwartej rynku.

 

W zeszłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE utrzymywała się na stosunkowo stabilnym poziomie (+0,4%) i wyniosła 70 578 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Francja (+35,1%) i Belgia (+71,4%), pomogły zrównoważyć spadek w Niemczech (-45,7%), które są największym rynkiem dla tego źródła napędu. Ogółem udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł we wrześniu br. z 8,9% do 8,2%.

 

Jak wskazuje „Licznik elektromobilności”, uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec września br. w Polsce zarejestrowanych było prawie 45,2 tys. w pełni elektrycznych samochodów osobowych (BEV, ang. battery electric vehicles). Natomiast liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła nieco ponad 5,2 tys. To oznacza, że łącznie po polskich drogach jeździ prawie 50,4 tys. całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych. Tylko w pierwszych trzech kwartałach br. ich liczba zwiększyła się o 16,97 tys. sztuk, czyli o 57% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku.

Samochody benzynowe i diesla

Na koniec września 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5,5%, choć jego udział w rynku spadł z 35,3% do 34,1% w porównaniu do samego września ubiegłego roku. Duży wpływ na ten wynik miał wzrost sprzedaży na rynkach największego bloku – we Włoszech (+32,2%), Niemczech (+9,1%), Hiszpanii (+3,2%) i Francji (+1,4%).
Unijny rynek samochodów z silnikiem Diesla we wrześniu nadal spadał (-12,5%), pomimo wzrostu w Niemczech (+4,6%). Udział samochodów z silnikiem Diesla w rynku wynosi obecnie 12,7%, w porównaniu z 15,9% we wrześniu ubiegłego roku.

 

Źródło: ACEA, Licznik Elektromobilności

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).