Samochody i Internet Rzeczy | MOTOFAKTOR

Samochody i Internet Rzeczy

Dzięki Internetowi Rzeczy (IoT) samochody mogą same monitorować swój stan techniczny w czasie rzeczywistym, informując kierowcę o konieczności przeprowadzenia przeglądu czy wymiany części.

  • Wartość globalnego rynku tzw. inteligentnego transportu szacowana jest na prawie 116 miliardów dolarów (1).
  • Eksperci przewidują, że do 2032 roku ta wartość może się nawet potroić.
  • Wśród wdrażanych usprawnień mają znaleźć się także sieci komunikacji.
  • Co to oznacza dla transportu prywatnego i kierowców samochodów?
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Internet Rzeczy

Internet Rzeczy (ang. Internet of Things – IoT) to sieć połączonych ze sobą urządzeń, takich jak na przykład smartfony, inteligentne lodówki czy systemy alarmowe, które komunikują się i współpracują w celu poprawy jakości życia użytkowników. Działanie IoT opiera się na zbieraniu danych przez sensory, ich analizie w chmurze oraz podejmowaniu odpowiednich działań na podstawie zebranych informacji. Korzyści płynące z IoT to przede wszystkim zwiększenie efektywności, oszczędność czasu i zasobów, a także podniesienie poziomu komfortu.

Internet Rzeczy (IoT) otwiera przed nami nowe możliwości, które jeszcze kilka lat temu wydawały się odległą przyszłością. Dzięki połączeniu urządzeń codziennego użytku z Internetem, możemy cieszyć się wygodą i efektywnością na niespotykaną dotąd skalę. Przykładowo, inteligentne termostaty pozwalają na zdalne sterowanie temperaturą w domu, co przekłada się na oszczędności energii i pieniędzy. Z kolei inteligentne oświetlenie dostosowuje intensywność światła do pory dnia i naszych preferencji, co sprzyja lepszemu samopoczuciu i wydajności pracy. Współpraca urządzeń IoT z systemami sztucznej inteligencji umożliwia automatyzację wielu procesów, takich jak zarządzanie zapasami w magazynach czy optymalizacja tras dostaw. W przemyśle, IoT wspiera utrzymanie ruchu maszyn, przewidując awarie zanim do nich dojdzie, co minimalizuje przestoje i zwiększa produktywność. W sektorze zdrowia, urządzenia IoT monitorują stan pacjentów w czasie rzeczywistym, umożliwiając szybką reakcję w przypadku nagłych zmian. To tylko kilka przykładów, jak Internet Rzeczy rewolucjonizuje różne aspekty naszego życia, a potencjał tej technologii jest bardzo duży” – komentuje Krzysztof Janusz, Head of Market Unit Automotive w Capgemini Polska.

Samochody w sieci IoT

Postępujące wysiłki na rzecz automatyzacji transportu sprzyjają temu, aby połączyć samochody w ramach większych sieci, np. na obszarze danego miasta. Połączone w ten sposób auta mogą komunikować się z innymi pojazdami, infrastrukturą drogową oraz systemami zarządzania ruchem, co ma w efekcie prowadzić do zmniejszenia korków, poprawy płynności ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Ponadto, dzięki IoT, samochody mogą same monitorować swój stan techniczny w czasie rzeczywistym, informując kierowcę o konieczności przeprowadzenia przeglądu czy wymiany części. Zapobiega to awariom i zwiększa żywotność pojazdu. Integracja z systemami nawigacyjnymi pozwala z kolei na optymalizację trasy, co przekłada się na oszczędność paliwa i czasu.

W miastach przyszłości, samochody będą komunikować się nie tylko z innymi pojazdami, ale również z infrastrukturą miejską, tworząc inteligentne sieci transportowe. Dzięki temu możliwe będzie optymalizowanie ruchu drogowego, zmniejszanie korków i poprawa bezpieczeństwa na drogach. Na przykład, inteligentne sygnalizacje świetlne będą mogły dostosowywać się do natężenia ruchu w czasie rzeczywistym, a systemy zarządzania parkingami ułatwią znalezienie wolnych miejsc. Wyzwania, takie jak ochrona danych osobowych i zapewnienie cyberbezpieczeństwa, wymagają jednak szczególnej uwagi. Integracja z istniejącymi systemami drogowymi będzie kluczowa dla płynnego wdrażania nowych technologii, a także dla zapewnienia, że korzyści z nich płynące będą dostępne dla wszystkich użytkowników dróg.

Tego typu rozwiązania znamy raczej z filmów science fiction, ale w nowoczesnym, zautomatyzowanym świecie, naturalnym krokiem jest także automatyzacja transportu. Ten proces będzie trwał oczywiście przez wiele lat, bo samochodów, które mogą być połączone z Internetem jest obecnie bardzo mało. Natomiast wraz zastępowaniem starszych aut przez nowoczesne, będą też rosły możliwości wdrażania rozwiązań automatyzacji i tym samym korzyści wynikające z tego będą lepiej dostrzegalne. Jestem przekonany, że użytkownicy docenią efekty w postaci płynniejszego poruszania się, mniejszych korków czy większego bezpieczeństwa” – ocenia Krzysztof Janusz.

Autonomiczne samochody jako początek trendu

Obecnie, jednym z najbardziej rewolucyjnych projektów w transporcie prywatnym są samochody autonomiczne, czyli pojazdy zdolne do samodzielnego poruszania się bez ingerencji kierowcy. Stanowią one jednocześnie wstęp do potencjalnej automatyzacji transportu i obecnie są testowane na drogach publicznych w różnych częściach świata. Przykłady takich eksperymentów można znaleźć w Stanach Zjednoczonych, Europie oraz Azji, gdzie specjalne strefy pozwalają na sprawdzanie i doskonalenie technologii autonomicznej jazdy. Choć pełna autonomiczność wciąż jest w fazie rozwoju, to już teraz istnieją pojazdy, które mogą samodzielnie prowadzić w określonych warunkach (2).

Autonomiczne samochody to jedna z najbardziej obiecujących innowacji w dziedzinie transportu, jednak ich rozwój napotyka na szereg wyzwań. Technologicznie, kluczowe jest zapewnienie niezawodności systemów autonomicznych, które muszą radzić sobie z nieprzewidywalnymi warunkami drogowymi i pogodowymi. Regulacyjnie, konieczne jest stworzenie jasnych przepisów, które umożliwią bezpieczne testowanie i wdrażanie tych pojazdów. Przykłady testów na drogach publicznych pokazują, że choć postęp jest znaczący, to wciąż pozostaje wiele do zrobienia w kwestii akceptacji społecznej i zaufania do technologii autonomicznych. W Polsce, gdzie testy pojazdów autonomicznych są jeszcze w początkowej fazie, ważne jest, aby społeczeństwo było świadome potencjalnych korzyści, jak i wyzwań związanych z tą technologią” – komentuje Krzysztof Janusz.

Przyszłość to automatyzacja

W Polsce średni wiek samochodu to 15 lat (3), dlatego trudno spodziewać się, żeby sieć automatycznego transportu pojawiła się w naszym kraju w najbliższym czasie. Nie ma jednak wątpliwości, że autonomiczny i automatyczny transport to jedna z wizji, do której będzie dążyła ludzkość, żeby jeszcze bardziej zwiększyć swój komfort i bezpieczeństwo, a przy tym zaoszczędzić czas, który poświęcają na podróże.

W Polsce, gdzie średni wiek samochodów jest stosunkowo wysoki, rozwój technologii autonomicznych może napotkać na specyficzne wyzwania. Jednakże, jest to również szansa na przyspieszenie modernizacji floty pojazdów i wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, które mogą znacząco poprawić jakość życia mieszkańców. Rządowe inicjatywy, takie jak programy wspierające badania i rozwój w dziedzinie inteligentnych systemów transportowych, mogą przyczynić się do szybszej adopcji nowych technologii. Ponadto, współpraca z uczelniami i ośrodkami badawczymi może przyspieszyć transfer wiedzy i technologii do praktycznych zastosowań. Warto również zwrócić uwagę na działania branżowe, takie jak konsorcja czy partnerstwa strategiczne, które mogą wspierać rozwój i wdrażanie technologii autonomicznych, jednocześnie promując Polskę jako lidera w tej dziedzinie na arenie międzynarodowej” – podsumowuje Krzysztof Janusz.

1: https://www.fortunebusinessinsights.com/smart-transportation-market-105736
2: https://www.forbes.com/sites/technology/article/self-driving-cars/
3: https://mubi.pl/poradniki/sredni-wiek-samochodow-w-polskich-miastach/

Źródło: Capgemini Polska

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).