Ta jakby lodowa rzeźba supersamochodu LFA została pokazana po raz pierwszy na Milan Design Week w 2009 roku. Sou Fujimoto stworzył ją z tafli akrylu poddanych piaskowaniu i polerowaniu, aby uzyskać połysk i przejrzystość. Figurę wykonano z ogromnym przywiązaniem do szczegółów, dokładnie według specyfikacji prawdziwego LFA.
Przez przezroczystą karoserię można dostrzec silnik, fotele, tablicę przyrządów na desce rozdzielczej, układ wydechowy czy zawieszenie. Precyzyjną robotę widać nawet w wykonaniu kół. Rzeźba powstała z okazji premiery produkcyjnej wersji Lexusa LFA 2011, który do dziś pozostaje wizytówką marki i cennym obiektem na aukcjach samochodów kolekcjonerskich.
Ten samochód został nazwany Origami Car, choć nie ma to związku z techniką jego wykonania. Został zbudowany przez dwie londyńskie firmy – LaserCut WORKS oraz Scales and Models. Inspiracją dla nich stało się jedno z ćwiczeń, jakim mistrzowie rzemiosła Takumi Lexusa doskonalą swoje umiejętności. Polega ono na składaniu kota origami jedną ręką.
Lexus Origami Car to wierna replika sedana IS w skali 1:1. Do jego budowy użyto 1700 ciętych laserowo arkuszy tekturowych o grubości 10 mm. Samochód ma w pełni uformowane wnętrze, otwierane okna, reflektory i toczące się koła. Elektryczny silnik w obudowie ze stali i aluminium pozwala przetestować auto w ruchu. Budowa kartonowego IS była najtrudniejszym zadaniem, z jakim specjaliści z LaserCut Works i Scales and Models kiedykolwiek się zmierzyli.
W 2015 roku brytyjska artystka Shantell Martin stworzyła pierwszy Lexus art car, pokrywając karoserię coupe RC F unikalną monochromatyczną grafiką. Czarne szkice Shantell Martin stworzyła, opierając się na strumieniu świadomości. Dynamiczne linie nadwozia sportowego coupe Lexusa posłużyły za kanwę dla oryginalnego dzieła, które zostało pokazane na New York Fashion Week, a następnie trafiło na łamy magazynu Vogue i do Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Drugim samochodem realizującym koncepcję Lexus art car był unikalny egzemplarz LFA, który uświetnił pierwszy start Lexusa w wyścigu 24 Hours of Spa. Jego grafika, zaprojektowana przez portugalskiego artystę Pedro Henriquesa, łączy charakterystyczne linie supersamochodu Lexusa z organicznym wzorem wyrażającym ruch i ciągłą ewolucję.
Autor inspirował się wszechobecną we współczesnym świecie płynnością. Aby uzyskać organiczne wrażenie, użyłem ręcznie zaprojektowanych elementów o płynnych liniach, rozmieszczonych na całym nadwoziu. W ten sposób chciałem pokazać samochód jako obiekt podlegający ciągłej ewolucji – podsumował swój projekt Pedro Henriques.
W 2019 roku Lexus po raz pierwszy zorganizował konkurs UX Art Car, którym uświetnił obchody 30-lecia marki. Wzięli w nim udział niezależni artyści, którzy stworzyli własne artystyczne wizje kompaktowego crossovera UX. Pierwszą nagrodę zdobyła praca Gyorin Kozane („Zbroja z łusek”), której autorami są Antoñito i Manolín, czyli Trini Salamanca i Pablo Parraga z Hiszpanii. Artyści pokryli UX-a czerwoną i niebieską siatką, imitującą skórę ryby. Jest to motyw często spotykany w japońskiej kulturze i sztuce. Kolorowe oklejenie to trójwymiarowa struktura, wykonana z bio-epoksydowego materiału, nałożona na karoserię samochodu.
Tatuaże zyskały w ostatnich latach dużą popularność, ale takiego projektu chyba nikt się nie spodziewał. Lexus zaprosił londyńską artystkę tatuażu Claudię De Sabe, by pokazała swoje umiejętności, pracując na karoserii białego Lexusa UX. W tym projekcie cienką igłę zastąpiły wiertła Dremel, za pomocą których Claudia stworzyła niesamowity projekt z karpiem koi na całej długości auta. Koi to motyw znany z tradycyjnej japońskiej sztuki.
Projekt polegał na przewiercaniu lakieru, by odsłonić metal i stworzyć skomplikowany wzór, na który została ręcznie nałożona farba samochodowa, by wydobyć szczegóły. Ostatnim akcentem było użycie płatków złotej folii, które podkreśliły detale i nadały projektowi mocniejszy efekt 3D. By utrwalić grafikę, samochód pokryto powłoką lakieru ochronnego. Projekt wymagał sześciu miesięcy codziennej pracy i został ukończony na początku 2020 roku.
Druga edycja konkursu UX Art Car została zorganizowana w tym roku. Tym razem zwyciężył projekt Jordi’ego Iranzo i Angeli Montagud, dla których inspiracją stał się tradycyjny japoński ogród do medytacji. Zen Garden to kompozycja wykonana z tysięcy papierowych płatków, ułożonych w roślinne formy. Dwoje artystów z Clap Studio w Walencji użyło papieru, gdyż jest to ważny element japońskiej kultury. W zależności od tonu, intensywności i kąta padania światła, instalacja mieni się różnymi kolorami i teksturami, naśladując zmienność i witalność świata przyrody.
Źródło: Toyota