Trwa likwidacja z bazy CEPiK pojazdów, które od 10 lat nie przeszły obowiązkowych badań technicznych ani nie posiadają ważnego ubezpieczenia OC. Po przeprowadzonej gruntownej przebudowie bazy, możemy spodziewać się nawet o 7 mln mniej pojazdów, co wpłynie na poprawę obrazu statystycznego samochodów poruszających się po polskich drogach. W związku z tym, eksperci z rankomat.pl przeanalizowali średni wiek najpopularniejszych modeli samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia w Polsce.
Zgodnie z badaniami Instytutu SAMAR po zmianach w CEPiK, liczba samochodów na 1000 mieszkańców w Polsce spadnie z 703 do 517. To oznacza, że nasze miejsce na europejskim podium przesunie się do środka stawki. Co więcej, średni wiek samochodu zmniejszy się z 21,54 lat do 16,12 lat. Eksperci z rankomat.pl przeanalizowali, jak zmieniał się średni wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia na podstawie danych ze swojej porównywarki. Wyniki wskazują, że od 2015 roku średni wiek aut zarejestrowywanych wzrósł regularnie o 40 miesięcy.
Średnia wieku samochodów zależy od marki. Dowiedziono tego poprzez analizę 10 najpopularniejszych marek i modeli. Na przykładzie Toyoty i Škody stwierdzono, że są one najmłodsze na polskich drogach, średnio nie przekraczając 13 lat. Natomiast samochody marki Volkswagen mają średni wiek przekraczający 17 lat.
Po analizie 10 najbardziej popularnych modeli stwierdzono, że są one jeszcze starsze niż się spodziewano. Średni wiek Škody Octavii wynosi 13,4 lat, co czyni ją najmłodszym z TOP 10 aut na polskich drogach. Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 zbliżają się już do przeciętnie 18 lat.
Cena ubezpieczenia OC zależy od różnych czynników, a wiek pojazdu jest jednym z ważnych czynników. Z reguły, im starszy samochód, tym większe ryzyko jego awarii, co może spowodować wypadek i wpłynąć na wysokość składki ubezpieczenia OC.
„Nawet 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód. Wszystko zależy od naszego wieku, historii szkodowej, statystyk wypadkowych z regionu, w którym mieszkamy czy danych technicznych naszego pojazdu. Niemniej jednak starzejąca się flota na polskich drogach rodzi ryzyko w kwestii bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Będzie na pewno wyzwaniem dla kierowców w kontekście utrzymania sprawności starszych aut, a w przyszłości wjazdów do SCT„ – komentuje Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Źródło: rankomat
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?