Samochody Polaków coraz starsze | MOTOFAKTOR

Samochody Polaków coraz starsze

Według danych zebranych przez rankomat.pl 14,7 lat wynosi teraz średni wiek auta zgłaszanego w Polsce do ubezpieczenia. To o 12 miesięcy więcej niż 4 lata wcześniej. Na tym jednak nie koniec.

Trwa likwidacja z bazy CEPiK pojazdów, które od 10 lat nie przeszły obowiązkowych badań technicznych ani nie posiadają ważnego ubezpieczenia OC. Po przeprowadzonej gruntownej przebudowie bazy, możemy spodziewać się nawet o 7 mln mniej pojazdów, co wpłynie na poprawę obrazu statystycznego samochodów poruszających się po polskich drogach. W związku z tym, eksperci z rankomat.pl przeanalizowali średni wiek najpopularniejszych modeli samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia w Polsce.

Porządkowanie bazy CEPiK trwa

Zgodnie z badaniami Instytutu SAMAR po zmianach w CEPiK, liczba samochodów na 1000 mieszkańców w Polsce spadnie z 703 do 517. To oznacza, że nasze miejsce na europejskim podium przesunie się do środka stawki. Co więcej, średni wiek samochodu zmniejszy się z 21,54 lat do 16,12 lat. Eksperci z rankomat.pl przeanalizowali, jak zmieniał się średni wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia na podstawie danych ze swojej porównywarki. Wyniki wskazują, że od 2015 roku średni wiek aut zarejestrowywanych wzrósł regularnie o 40 miesięcy.

Auto, autu nierówne

Średnia wieku samochodów zależy od marki. Dowiedziono tego poprzez analizę 10 najpopularniejszych marek i modeli. Na przykładzie Toyoty i Škody stwierdzono, że są one najmłodsze na polskich drogach, średnio nie przekraczając 13 lat. Natomiast samochody marki Volkswagen mają średni wiek przekraczający 17 lat.

Po analizie 10 najbardziej popularnych modeli stwierdzono, że są one jeszcze starsze niż się spodziewano. Średni wiek Škody Octavii wynosi 13,4 lat, co czyni ją najmłodszym z TOP 10 aut na polskich drogach. Audi A4, Volkswagen Golf i BMW serii 3 zbliżają się już do przeciętnie 18 lat.

Co na to ubezpieczyciele?

Cena ubezpieczenia OC zależy od różnych czynników, a wiek pojazdu jest jednym z ważnych czynników. Z reguły, im starszy samochód, tym większe ryzyko jego awarii, co może spowodować wypadek i wpłynąć na wysokość składki ubezpieczenia OC.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl, Fot. rankomat.pl
atalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl, Fot. rankomat.pl

„Nawet 20-letnie auto można ubezpieczyć taniej niż dwa razy młodszy samochód. Wszystko zależy od naszego wieku, historii szkodowej, statystyk wypadkowych z regionu, w którym mieszkamy czy danych technicznych naszego pojazdu. Niemniej jednak starzejąca się flota na polskich drogach rodzi ryzyko w kwestii bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Będzie na pewno wyzwaniem dla kierowców w kontekście utrzymania sprawności starszych aut, a w przyszłości wjazdów do SCT – komentuje Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

 

 

 

Źródło: rankomat

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).