Schaeffler przyspiesza zmiany w strukturach | MOTOFAKTOR

Schaeffler przyspiesza zmiany w strukturach

Schaeffler ogłosił kolejne zmiany, które wprowadzi do swoich struktur, aby przystosować się do obecnych i przyszłych realiów rynkowych.

Schaeffler kontynuuje proces zmian zapoczątkowany w 2018 r. Wtedy, po rozpoznaniu nadchodzących zmian technologicznych i regulacyjnych oraz zmieniających się wymagań klientów, firma zaczęła dostosowywać swoją europejską produkcję w celu usprawnienia swoich struktur. W ramach tego procesu firma zmniejszyła swoją obecność w Wielkiej Brytanii, opuszczając trzy swoje zakłady w listopadzie 2018 r.

 

Na początku 2019 r. Schaeffler wprowadził program wydajności (RACE) w swoim dziale Automotive OEM, a następnie w tym samym roku GRIP i programy wydajności FIT odpowiednio w działach Automotive Aftermarket i Industrial. Od tego czasu program RACE doprowadził do sprzedaży trzech zakładów motoryzacyjnych firmy: Hamm, Una i Kaltennordheim. We wrześniu 2019 roku – jeszcze zanim wybuchł kryzys COVID-19 – firma uruchomiła dodatkowy program dobrowolnego wyjścia, który jest obecnie wdrażany.

 

Liczba pracowników Grupy Schaeffler spadła z 92 478 na koniec 2018 r. do 84 223 na koniec czerwca 2020 r., co oznacza redukcję o nieco ponad 8250 osób, czyli o około 9% pracowników. Jednak na tym etapie ich liczba tylko częściowo odzwierciedla podjęte środki.

Dodatkowy pakiet środków

Kiedy pandemia COVID-19 pojawiła się na przełomie lutego i marca 2020 r., spowodowała gwałtowny spadek popytu we wszystkich trzech dywizjach. Grupa Schaeffler szybko zareagowała krótkoterminowymi środkami zaradczymi, które do tej pory pozwoliły jej przetrwać kryzys stosunkowo bez szwanku. Na przykład firma zwiększyła zakres swojego europejskiego programu dobrowolnych odpraw z 1300 do 1900 stanowisk, z których 1700 znajduje się w Niemczech. Zastosowano również środki tymczasowe, takie jak dni zamknięcia zakładów, wykorzystanie zgromadzonych nadgodzin i urlopów wakacyjnych oraz krótki czas w ramach programu dopłat do zatrudnienia Kurzarbeit w Niemczech.

 

Chociaż w ostatnich miesiącach popyt wzrósł we wszystkich trzech dywizjach Schaefflera i czterech regionach, niepewność co do perspektyw pandemii i wynikającego z niej spowolnienia gospodarczego pozostaje wysoka. Ponadto prognozy dotyczące rynku i przychodów do 2025 r. wskazują na powolne ożywienie, co skutkuje strukturalną nadwyżką mocy produkcyjnych w zakładach spółki.

 

Przemysł motoryzacyjny, który już przechodził transformację strukturalną w związku z przejściem na elektryfikację, został mocno dotknięty kryzysem COVID-19. Przewiduje się, że globalna produkcja pojazdów w 2020 r. gwałtownie spadnie o 20% rok do roku, a powrót do poziomów sprzed kryzysu jest oczekiwany najwcześniej w 2024 r. Znaczący wpływ wywarła również globalna produkcja przemysłowa, a szacunki na 2020 r. wskazują na spadek o 8–12%.

 

W świetle tego środowiska gospodarczego Schaeffler musi teraz podjąć dalsze środki strukturalne, oprócz obecnych środków tymczasowych, z których firma ma nadal w pełni korzystać.

 

W związku z tym Zarząd Dyrektorów Zarządzających Schaeffler AG przyjął teraz dodatkowy pakiet środków, który ma na celu przyspieszenie transformacji Grupy Schaeffler i wzmocnienie jej zdolności do konkurowania i wykorzystywania przyszłych możliwości. Pakiet środków ma dwa szerokie cele. Pierwszym jest redukcja strukturalnej nadwyżki mocy produkcyjnych i konsolidacja oddziałów Schaefflera w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Niemiec. Drugim jest wzmocnienie konkurencyjności firmy i rozwijanie wybranych zakładów w Niemczech. Zmiany strukturalne, które firma zamierza w dużej mierze wprowadzić do końca 2022 roku, dotyczą głównie dwunastu lokalizacji w Niemczech i dwóch kolejnych w innych częściach Europy.

Redukcja mocy produkcyjnych i konsolidacja lokalizacji

Chociaż środki zmniejszania zdolności produkcyjnej i konsolidacji będą miały wpływ na większe fabryki firmy Schaeffler w Herzogenaurach, Bühl, Schweinfurt, Höchstadt i Homburgu, to  będzie on odczuwalny bardziej w zakładach z technologicznie przestarzałymi portfolio produktów lub bardzo rozdrobnionymi strukturami. Do tych ostatnich należą zakłady Wuppertal, Luckenwalde i Eltmann, siedziba inżynieryjna firmy w Clausthal-Zellerfeld, a także zakłady Automotive Aftermarket w Hamburgu i Kolonii.

 

Po kilkuletnim zbadaniu wszystkich opcji dla zakładu w Wuppertalu, Schaeffler nie może już wykluczyć jego zamknięcia. Firma będzie jednak dążyć do utrzymania jak największej liczby miejsc pracy w Niemczech w ramach częściowego przeniesienia produkcji. W zakładzie Luckenwalde planowane jest częściowe przeniesienie działalności. Jednocześnie firma aktywnie poszukuje alternatyw.

 

Cała produkcja w zakładzie Eltmann ma być przeniesiona do Schweinfurtu, zachowując tym samym większość miejsc pracy, przenosząc je do pobliskiej lokalizacji. Już teraz zakład Eltmann produkuje głównie dla zakładu w Schweinfurcie, więc zmiana jest w rzeczywistości środkiem integracji produkcji. Lokalizacja Clausthal-Zellerfeld ma zostać zamknięta, chyba że w najbliższym czasie uda się znaleźć na nią kupca. Tam, gdzie to możliwe, pracownicy działów motoryzacyjnych firmy w Hamburgu i Kolonii mają mieć możliwość pracy z domu.

 

Istnieją również plany ograniczenia ogólnych kosztów administracyjnych Schaefflera i w jego oddziałach. Dotyczy to głównie lokalizacji Herzogenaurach, Schweinfurt, Bühl i Homburg.

 

Szczegóły planów dla każdej z lokalizacji mają być przedstawione na lokalnych spotkaniach pracowników. Żadne ostateczne wyniki mają nie być ujawniane, dopóki nie zostaną sfinalizowane negocjacje z przedstawicielami pracowników w sprawie wymaganych umów uzgadniania interesów (Interessenausgleiche).

 

W sumie podjęte środki spowodować mają redukcję pracowników netto o około 4400 osób w Europie. Większość z nich będzie w Niemczech.

Wzmocnienie konkurencyjności i rozszerzenie lokalnych możliwości

Druga część pakietu środków obejmuje tworzenie klastrów i konsolidację lokalnych zakładów  technologicznych i produkcyjnych Grupy Schaeffler w Herzogenaurach, Höchstadt, Bühl i Schweinfurt. Umocnić ma to wybrane lokalizacje w Niemczech i zwiększyć konkurencyjność firmy jako całości. Ponadto siedziba działu Automotive Aftermarket w Langen ma zostać rozbudowana dzięki transferom pracowników.

 

Plany dotyczące Herzogenaurach, globalnej siedziby Grupy Schaeffler, obejmują utworzenie najnowocześniejszego centralnego laboratorium i centrum technologii wodorowej. Zakład w Höchstadt zyskać ma centrum produkcji narzędzi i wchłonąć obecne zdolności produkcyjne zakładu w Herzogenaurach. Aby to umożliwić, działalność oddziału przemysłowego w Höchstadt ma być przeniesiona do Schweinfurt, przekształcając Höchstadt w czysto motoryzacyjną lokalizację.

 

Lokalizacja Bühl, w której znajduje się główna siedziba firmy Automotive OEM, ma być przekształcona w centrum zdolności w zakresie rozwiązań elektromobilności i masowej produkcji silników elektrycznych. W ramach tego procesu Bühl ma zyskać 500 dodatkowych miejsc pracy, które zgodnie z pierwotnymi planami firmy zostały początkowo nadane priorytetowo dla oddziału w Szombathely na Węgrzech. Decyzja ta nie ma wpływu na zakończenie budowy tam nowego zakładu.

 

W Schweinfurt, siedzibie działu przemysłowego grupy, Schaeffler planuje skonsolidować i połączyć swoje działy produkcyjne w zakresie klasycznych łożysk o średniej i dużej średnicy, tym samym znacznie zwiększając możliwości tego zakładu. Środki te mają wzmocnić również główną działalność rozwojową działu Industrial w kluczowych obszarach technologii przyszłości, takich jak robotyka. Firma zamierza również stworzyć centrum innowacji dla całej grupy w zakresie technologii Przemysłu 4.0 i rozszerzyć działalność w zakresie wyspecjalizowanych produktów lotniczych.

 

Oprócz tych środków nowy hub w Halle tworzący zestawy dla aftermarketu jest prawie gotowy do rozpoczęcia działalności. Przy wsparciu Grupy Schaeffler zewnętrzny wykonawca obsługujący fabrykę ma stworzyć około 600 nowych miejsc pracy, które mają być objęte odpowiednimi zbiorowymi układami pracy.

Potencjalne oszczędności 250–300 mln euro, uwolniony kapitał do ponownego zainwestowania w przyszłe projekty w Niemczech

Przewiduje się, że pakiet wdrażanych środków przyniesie potencjalne oszczędności w wysokości 250–300 mln euro rocznie, z których 90% ma zostać zrealizowanych do 2023 r. Oczekuje się, że około połowa tych oszczędności będzie pochodzić z pionów OEM w przemyśle motoryzacyjnym i przemysłowego. Dział Automotive Aftermarket wnosić ma jedynie niewielki udział.

 

Działania te mają wygenerować wydatki na transformację w wysokości około 700 mln euro, z których większość ma zostać ujęta jako rezerwa w sprawozdaniu finansowym za 2020 r. Kapitał uwolniony w wyniku wdrożenia przedstawionego pakietu działań ma zostać ponownie zainwestowany w kluczowe obszary rozwoju biznesu i technologii w Niemczech.

Wdrażanie odpowiedzialne społecznie w oparciu o Future Accord

Pakiet działań ma być wdrożony w sposób społecznie odpowiedzialny na podstawie przyszłej umowy podpisanej między Schaefflerem a związkiem zawodowym IG Metall w 2018 roku. Obecnie firma prowadzi dialog ze związkowcami w celu wdrożenia działań strukturalnych przy użyciu różnorodnych narzędzi.

Zaczęliśmy wcześnie, aby podjąć wszelkie kroki niezbędne do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Jednak w świetle rozwoju rynku dalsze środki są obecnie nieuniknione w celu poprawy długoterminowej konkurencyjności Grupy Schaeffler i zdolności do wykorzystania przyszłych możliwości. Pakiet ogłoszony przez zarząd pomoże naszej firmie osiągnąć te cele. Jako członkowie Rady Dyrektorów Zarządzających jesteśmy zobowiązani do zapewnienia, aby transformacja Grupy Schaeffler przebiegała wszędzie tam, gdzie to możliwe, zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności i partnerstwa. Dlatego w 2018 roku podpisaliśmy przyszłe porozumienie, które nadal obowiązuje. Jesteśmy firmą rodzinną, więc wiemy, jak ważne jest to dla osiągnięcia udanej zmiany i transformacji w Schaefflerze.

CEO Schaeffler AG - Klaus Rosenfeld

 

Źródło: Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).