W ostatnich latach chińscy producenci samochodów, takich jak MG, BYD czy Maxus, przeznaczyli dużą sumę pieniędzy na rozwój technologii oraz poprawę jakości swoich produktów. W rezultacie, ich pojazdy zyskują coraz większe uznanie na rynkach zachodnich, takich jak Niemcy czy Wielka Brytania. Niemniej jednak w Polsce, marka „made in China” nadal kojarzy się z niską jakością i brakiem pewności co do trwałości i bezpieczeństwa.
Od kilku lat samochody chińskie coraz odważniej wkraczają na polski rynek motoryzacyjny, oferując nowoczesne i atrakcyjne cenowo pojazdy. Pomimo tego, Polacy nadal zachowują powściągliwość i nieufność względem tych aut. Według raportu Santander Consumer Multirent, brak zaufania do marki jest główną przeszkodą dla blisko połowy badanych Polaków przy decyzji o zakupie chińskiego samochodu. Pozostałe czynniki, które odstraszają potencjalnych klientów to niska jakość wykonania, problematyczna dostępność części zamiennych oraz brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji – wskazało na nie odpowiednio 34%, 25% i 23% osób biorących udział w badaniu. Warto zauważyć, że te bariery mogą wynikać z braku doświadczenia Polaków w użytkowaniu samochodów chińskich – aż 94% badanych zadeklarowało, że nigdy nie miało styczności z autami pochodzącymi z Chin.
„Zgodnie z wynikami naszego najnowszego badania, zdecydowana większość Polaków nie zna ani nie miała styczności z pojazdami chińskich producentów. Największą świadomość w zakresie chińskiej motoryzacji wykazują osoby w przedziale wiekowym 30-39 lat (44%). Z kolei niemal co dziesiąty badany z tej samej grupy wiekowej korzystał bądź posiada chińskie auto na własność. Sytuacja rysuje się zupełnie inaczej w przypadku osób starszych w wieku 50-59 oraz 60+ lat. W tych grupach znajomość aut z Chin spada odpowiednio do 17% i 24%. Natomiast styczność z nimi miał 1% ankietowanych powyżej 50 r.ż.” – komentuje Maciej Wytwicki, Dyrektor ds. Klientów Kluczowych z Santander Consumer Multirent.
Mimo pewnych wątpliwości wśród znacznej grupy Polaków, nie są oni zdecydowanie przeciwni zakupowi pojazdu od chińskiego producenta. Oprócz korzystnej ceny, rozważaliby zakup samochodu z Chin, jeśli byłby on dobrze wyposażony i miał nowoczesne technologie. Co istotne, badani byliby skłonni wybrać chiński samochód zamiast preferowanego modelu z Europy, jeśli cena byłaby niższa o około 25-30%. Tak zadeklarowało 4 na 10 respondentów. Największą skłonność do podjęcia takiej decyzji wykazywali najmłodsi uczestnicy, w wieku 18-29 lat (49%) oraz osoby między 30 a 39 lat (46%).
W przypadku zakupu samochodu, preferowanymi formami płatności okazały się gotówka – dla jednej trzeciej respondentów oraz kredyt bankowy lub oszczędności – warianty wybrane przez 24% osób. Kredyt bankowy cieszy się największą popularnością wśród Polaków zarabiających od 4000 do 4999 zł netto miesięcznie, gdzie niemal jedna trzecia wybrałaby tę opcję. Płatność gotówką jest najczęściej wybierana przez osoby zarabiające od 3000 do 3999 zł netto oraz od 5000 do 6999 zł netto na miesiąc – odpowiednio 45% i 40% respondentów. Osoby zarabiające powyżej 7000 zł netto miesięcznie najchętniej zakupiłyby nowy samochód ze swoich oszczędności (31%). Natomiast płatność gotówką (46%) lub kredytem (36%) są opcjami, które najczęściej wybierają osoby zarabiające najmniej, czyli do 1999 zł netto na miesiąc.
„Ze względu na to, że zakup nowego auta wiąże się zazwyczaj z co najmniej kilkudziesięciotysięczną inwestycją, Polacy często decydują się na finansowanie za pośrednictwem kredytów bankowych. W Santander Consumer Multirent odpowiadamy na potrzeby klientów i dlatego mamy dostępną wygodną opcję kredytowania do nawet 500 tys. złotych, na okres od 6 do 96 elastycznych rat. Dobrym rozwiązaniem jest także full service leasing z serwisem samochodu w niezmiennej kwocie przez cały okres finansowania oraz pełen pakiet ubezpieczenia. Dodatkowo klient na koniec okresu leasingu nie jest zobowiązany do wykupu pojazdu, więc wybór konkretnego modelu nie jest wiążący, a nową markę np. chińską można wygodnie przetestować” – podsumowuje Maciej Wytwicki z Santander Consumer Multirent.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.
Źródło: Santander Consumer Multirent
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?