Wprowadzenie SCT jest jednym ze środków realizacji europejskiej polityki klimatycznej. Unia Europejska zobowiązała się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. SCT wspierają te cele poprzez redukcję emisji z sektora transportu. W Polsce proces wdrażania jest jeszcze w fazie początkowej – Warszawa wprowadziła SCT od 1 lipca, podczas gdy Kraków opóźnił ten termin o rok, ponieważ nowy Prezydent uważa, że miasto nie jest jeszcze przygotowane na takie zmiany.
Mimo początkowych kontrowersji i sceptycyzmu wielu Polaków, badania wykazują, że większość ludzi popiera wprowadzenie Stref Czystego Transportu. Według danych Warszawy, blisko 70% dorosłych mieszkańców miasta popiera ten pomysł. Natomiast w Krakowie, według badania przeprowadzonego przez Research Collective dla Clean Air Fund, poparcie dla SCT wynosi nieco ponad połowę respondentów (54%).
Rośnie także świadomość ekologiczna Polaków, którzy coraz częściej wybierają bardziej zrównoważone opcje podczas zakupów. Podobnie, społeczeństwo chętnie korzysta z nowych środków komunikacji, które nie tylko pozwalają na efektywne przemieszczanie się, ale także nie szkodzą jakości powietrza w miastach.
Polityka Unii Europejskiej określa kierunki redukcji emisji CO2 i aktywnie promuje różnorodne alternatywy dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Elektromobilność stanowi kluczowy element transformacji sektora transportu w UE. Trend ten jest widoczny zarówno w ofertach wiodących dealerów, którzy poszerzają swoje gamy o pojazdy elektryczne, jak i w planach niektórych z nich dotyczących całkowitego przejścia na napędy elektryczne w najbliższych latach. Ponadto, producenci wprowadzają nowe innowacyjne rozwiązania.
Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się trendów jest mikromobilność, która coraz częściej jest wykorzystywana jako środek transportu na pierwszej i ostatniej mili. Pojazdy zeroemisyjne, takie jak e-hulajnogi, e-skutery czy elektryczne microcary, stają się coraz popularniejsze, zwłaszcza w miastach. Dzięki nim można szybko poruszać się po mieście bez konieczności stałego stania w korkach, a niektóre z nich mogą korzystać z tras przeznaczonych dla pieszych, a nawet z buspasów. Co więcej, korzystanie z nich w Strefach Czystego Transportu jest bezpłatne, a ich zakup i utrzymanie jest zdecydowanie bardziej ekonomiczne niż w przypadku tradycyjnych samochodów.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), rejestracje elektrycznych jednośladów, w tym motorowerów, wzrosły w maju o 16% w porównaniu do poprzedniego roku. Natomiast rejestrowane samochody elektryczne odnotowały ponad 5% spadek w porównaniu r/r. Trend ten dowodzi rosnącego zainteresowania rozwiązaniami transportu elektrycznego. Dodatkowo, wprowadzenie Stref Czystego Transportu przyczynia się do promowania alternatywnych form komunikacji, co sprawia, że miasta stają się bardziej ekologiczne i przyjazne dla mieszkańców.
Zastosowanie Stref Czystych Transportu (SCT) ma kluczowe znaczenie dla promowania zrównoważonego transportu oraz zwalczania zanieczyszczenia powietrza, a także przyspieszenia transformacji rynku motoryzacyjnego. W rezultacie, coraz więcej konsumentów może decydować się na pojazdy elektryczne i rozwiązania z zakresu mikromobilności.
Źródło: Electroride
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?