Średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego w Polsce rośnie z każdym rokiem. Według danych rządowych, w 2022 roku wynosiła 11,32 ha. Bez względu na wielkość, prace w nowoczesnym gospodarstwie wymagają użycia wielu typów pojazdów i maszyn. Z kolei sukces działalności rolniczej zależy od tego, czy rolnik jest w stanie w pełni wykorzystać posiadane maszyny.
Coraz nowsze ciągniki, siewniki, rozrzutniki, opryskiwacze, kombajny są wykorzystywane w różnych warunkach pogodowych i terenowych, co wiąże się z narażaniem ich na gwałtowne oraz ekstremalne przeciążenia. Nie ma przesady w stwierdzeniu, że montowane w nich silniki i podzespoły, takie jak przekładnie czy mosty, mierzą się z obciążeniami podobnymi do tych spotykanych w sportach motorowych. Wysokiej jakości oleje i smary pomagają maksymalizować czas pracy, zwiększać żywotność i zredukować przestoje ciągników oraz podłączonych do nich urządzeń.
Coraz więcej rolników ma świadomość, że te czynniki przekładają się na większą efektywność i wyższe zyski. Jak wynika z badań Shell, 68% rolników twierdzi, że ich priorytetem jest maksymalizacja żywotności istniejącego sprzętu*. Jednocześnie 48% badanych rolników przyznaje, że do czasu wystąpienia awarii konserwacja sprzętu bywa przez nich traktowana drugoplanowo*. A prawidłowa obsługa serwisowa pozwala uniknąć nieprzewidzianych przestojów i związanych z nimi wydatków. Z kolei koszty koniecznych napraw często znacznie przewyższają oszczędności wynikające z wyboru tańszego oleju lub smaru.
Warunkiem osiągania oszczędności jest stosowanie środków smarnych, które posiadają aprobaty producentów oryginalnego wyposażenia OEM. Jedną z firm wytwarzających takie oleje i smary jest Shell, który ściśle współpracuje z największymi producentami części oraz maszyn rolniczych, w tym: Deutz, Massey Ferguson, John Deere czy ZF.
Truizmem jest stwierdzenie, że każda maszyna czy ciągnik powinny być utrzymane w odpowiednim stanie technicznym i systematycznie serwisowane, ale nie ma lepszego rozwiązania. Nawet błaha awaria i przestój generuje straty, zwłaszcza w okresie intensywnych prac polowych. Mając to na uwadze, firma Shell opracowała odpowiednią ofertę środków smarnych, dzięki którym rolnicy mogą zwiększyć produktywność maszyn wykorzystywanych w gospodarstwie. Prosta i jasna kombinacja produktów oraz wysoka jakość będąca wynikiem współpracy z największymi producentami maszyn rolniczych, dla których produkujemy środki pod ich markami własnymi, gwarantują niezawodność maszyn. Dzięki wdrożeniu efektywnej gospodarki smarnej można zmniejszyć koszty operacyjne nawet o 30%* – mówi Cezary Wyszecki, doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
Sztandarowym rozwiązaniem Shell do maszyn i pojazdów rolniczych jest olej silnikowy Shell Rimula. Gama Rimula składa się z innowacyjnych produktów, które powstały na bazie mineralnej, pół- czy syntetycznej. W rolnictwie najbardziej popularne są dwa produkty: Shell Rimula R5 LE 10W-40 i Shell Rimula R4 L 15W-40. Przy ich tworzeniu wykorzystano wieloletnie doświadczenie naukowców i inżynierów firmy w zakresie środków smarnych i ochrony wysoce obciążonych jednostek wysokoprężnych. Zastosowane dodatki pozwalają na efektywną ochronę przed działaniem kwasów i obciążeń termicznych, jak też powstawaniem osadów mogących się odłożyć na tłokach czy w skrzyni korbowej. Nie bez znaczenia jest wpływ na ograniczenie zużycia paliwa i wydłużone okresy pomiędzy wymianami.
Innym produktem Shell, który znajduje zastosowanie w maszynach i pojazdach rolniczych jest olej przekładniowy Shell. Oleje z tej gamy zostały stworzone z myślą o pracy w mocno obciążonych układach skrzyń biegów, mostach i układach hydraulicznych. Zapewniają efektywne smarowanie w szerokim zakresie temperatur, co lepiej chroni współpracujące elementy wydłużając ich żywotność oraz interwały okresów serwisowania.
Oferta Shell obejmuje uniwersalny olej przekładniowo-hydrauliczny Spirax S4 TXM lub Spirax S6 TXME czyli produkt typu UTTO (Universal Tractor Transmission Oil) zaprojektowany w celu zapewnienia optymalnych właściwości smarnych w układach z mokrymi hamulcami, przekładniowych, hydraulicznych oraz innych pomocniczych.
Dobór odpowiedniego środka smarnego uzależniony jest od konkretnego pojazdu, warunków jego wykorzystania i wymogów określonych przez producenta. Na szczęście w przypadku oleju Spirax S4 TXM sprawa jest łatwiejsza. Długa lista aprobat pozwala na zastosowanie tego produktu w większości skrzyń biegów i układów hydraulicznych ciągników. Nie bez znaczenia jest również rozpoznawalność i zaufanie do marki. W przypadku Shell za środkami smarnymi stoi nie tylko wieloletnie doświadczenie, ale też nowe rozwiązania, współczesne osiągnięcia i technologie. Nasze rozwiązania uwzględniają również działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko naturalne, co w rolnictwie ma szczególne znaczenie – podkreśla Cezary Wyszecki z Shell.
* Badanie Edelman Intelligence na zlecenie Shell Lubricants, obejmujące 493 wywiadów z osobami decyzyjnymi z sektora produkcyjnego w 8 krajach (Brazylia, Kanada, Chiny, Niemcy, Indie, Rosja, UK, USA)
Źródło: Shell