Volkswagen rozpoczął tworzenie globalnej sieci stacji szybkiego ładowania już wiele lat temu. Obecnie należymy do pionierów w dziedzinie elektromobilności, a dowodem na to jest 15 000 punktów szybkiego ładowania w Ameryce Północnej, Chinach i Europie. Jest to wspólne osiągnięcie z partnerami z branży i sektora energetycznego. Uważamy, że ładowanie jest nie tylko jednym z warunków rozwoju elektromobilności, lecz także strategicznym obszarem biznesowym o wysokim potencjale w przyszłości. Dlatego zamierzamy go jeszcze bardziej rozbudować – podkreśla Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen ds. technologii i prezes zarządu spółki Volkswagen Group Components.
Punkty szybkiego ładowania w Europie są instalowane częściowo z pomocą IONITY, spółki joint venture, w której uczestniczą marki Grupy – Audi i Volkswagen Samochody Osobowe, a także Porsche. W ubiegłym roku Grupa ogłosiła również stworzenie we Włoszech spółki Ewiva wraz z Enel X Way, podmiotem z Grupy Enel. Volkswagen instaluje również punkty szybkiego ładowania w ramach partnerstwa z bp i Iberdrolą.
Współpracując z bp, Grupa planuje zainstalować około 8000 punktów szybkiego ładowania w całej Europie. Sieć ta jest wyposażana m.in. w stacje szybkiego ładowania Flexpole produkowane przez Volkswagen Group Components. Grupa współpracuje z firmą Iberdrola w celu pokrycia głównych arterii komunikacyjnych w Hiszpanii. W Stanach Zjednoczonych nad rozbudową infrastruktury elektrycznej Grupy czuwa Electrify America, największa publiczna sieć szybkiego ładowania w Ameryce Północnej. W Chinach prace te wykonuje spółka joint venture CAMS. Jak zapowiedziano podczas Power Day, Volkswagen i jego partnerzy planują rozbudowę sieci do 45.000 punktów ładowania o dużej mocy do 2025 roku: 18 000 w Europie, 10 000 w Ameryce Północnej i 17 000 w Chinach.
Naszym celem jest sprawienie, by elektromobilność była dostępna dla każdego. Sukcesy, które osiągnęliśmy z naszymi partnerami niosą czytelny przekaz: Nasza strategia jest właściwa, razem możemy stworzyć zrównoważoną i dostępną mobilność przyszłości – powiedziała Elke Temme, wiceprezes odpowiedzialna za ładowanie i energię.
Strategia NEW AUTO, którą Grupa wdrożyła na początku 2021 roku, łączy wszystkie działania w obszarach ładowania i energii, które są nadzorowane bezpośrednio przez zarząd. Dział technologii Grupy Volkswagen odgrywa teraz kluczową rolę w strategii elektromobilności firmy. Grupa ma się stać wiodącym dostawcą inteligentnego ekosystemu ładowania i energii. Prezes Grupy Oliver Blume podkreślił to w swoim 10-punktowym planie, zgodnie z którym obszar ładowania i energii jest bardzo ważny dla przyszłości firmy.
Oprócz rozwoju globalnej sieci publicznych stacji szybkiego ładowania, firma stworzyła kompleksową ofertę produktową w zakresie ładowania dla klientów indywidualnych i firm – od własnego wallboxa Volkswagena po elastyczne stacje szybkiego ładowania, usługi ładowania oraz innowacyjne i inteligentne stawki za odnawialną energię. Volkswagen pracuje również nad rozwiązaniem pozwalającym wykorzystać samochód elektryczny jako mobilny powerbank np. do zasilania domu.
Źródło: Volkswagen